دلیل حمایت اعراب ار تحریم ایران چیست؟

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، " استفان والت " در تحلیل خود در فارین پالیسی می نویسد: اغلب به ما گفته شده که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همچون عربستان سعودی به شدت نگران ایران هستند و از آمریکا می خواهند که به نگرانی آنها توجه داشته باشد.

به اعتقاد والت، این امر(نگرانی اعراب خلیج فارس از ایران) فقط انعکاسی از اختلافات میان شیعیان و سنی ها و همچنین قدرت ایران در منطقه، نقش حزب الله لبنان و از آن مهمتر فعالیت هسته ای ایران، نیست.

این استاد دانشگاه هاروارد در ادامه می نویسد: من بارها از مقامات عربستانی درباره نگرانی آنها از ایران شنیده ام اما نکته ای در این میان وجود دارد که آمریکا باید به آن توجه داشته باشد.

تنش های میان ایران و کشورهای عربی موجب افزایش بهای نفت می شود و ممکن است انگیزه اعراب از دامن زدن به این تنش ها بالا نگه داشتن قیمت نفت باشد. زیرا اعراب برای متعادل کردن بودجه های خود نیازمند آن هستند که نفت را به قیمت بالا بفروشند.

بخصوص اگر ما به این نکته توجه داشته باشیم که افزایش دستمزدها در عربستان و دیگر خدمات ارائه شده از سوی حکومت به مردم، این کشور را تا حد زیادی از تحولات منطقه در امان نگاه داشت، این موضوع برای ما روشنتر می شود.

بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، این کشورهای عربی نیازمند آن هستند که قیمت نفت خام در هر بشکه بیش از ۸۰ دلار باشد تا آنها بتوانند از عهده هزینه های خود بربیایند.

به عبارت دیگر، تلاش برای تحت فشار نگه داشتن ایران، به نفع عربستان سعودی است. در نتیجه اقدامات ریاض، ایران نمی تواند از شرکت های خارجی برای توسعه میدان های نفت و گاز خود استفاده کرده و در نهایت بازار جهانی نفت از این تحولات متاثر شده و بهای نفت بالا می رود.

برهمین اساس اگر تحریم های موجود علیه ایران لغو شده و شرکت های خارجی بتوانند در ایران حضور پیدا کنند، تولید نفت و گاز جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب بهای انرژی در جهان کاهش پیدا می کند و این خوب به ضرر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

در صورت تحقق این امرایران با پول بدست آورده از صادرات نفت و گاز خود تبدیل به یک قدرت بزرگ می شود اما بهای کم نفت و گاز موجب کاهش درآمدهای عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خیج فارس می شود و دیگر آنها نمی توانند نیازهای داخلی خود را برآورده کرده و یا همانند عربستان برای فرونشاندن اعتراضات، دستمزدها و امکانات رفاهی را افزایش بدهند.

محتمل ترین راهکار برای عربستان در صورت تحقق این امر، پائین آوردن سقف تولید نفت است. دقیقا به همین دلیل است که به طور مرتب می شنویم که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از نگرانی خود از اقدامات ایران سخن می گویند.

نویسنده در پایان مطلب خود آورده است: "دقیقا به همین دلیل است که آنها ( اعراب ) از اقدامات غرب در افزایش و سخت کردن تحریم های ایران حمایت می کنند. و به خاطر داشته باشید که این حمایت آنها فقط بخاطر مسائل ژئوپولتیکی و یا اختلافات میان شیعه و سنی نیست."