به گزارش افکارنیوز، محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور گفت: همه مسئولان و عقلای به این موضوع اذعان دارند که کشورمان در این مرحله در گیر یک جنگ اقتصادی با آمریکا و کشورهای غربی است و اگر در این پیکار برنامه و روحیه جهادی و عزم و استقامت داشته باشیم بهتر می توانیم برتوطئه ها فائق آییم.


وی اظهار داشت: تا کنون با وجود برخی بی تدبیری ها و تصمیمات غلط دولت، به خاطر پایداری مردم و تدبیر مسئولان ارشد کشور به خصوص رهبر معظم انقلاب شاهد شکست دشمن در این محاصره اقتصادی هستیم که نمونه آن را در لغو تحریم ها توسط برخی کشورهای تحریم کننده علیه ایران مشاهده می کنیم.


نماینده چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه مسلم است این است که می توانیم این تهدیدات را به فرصت های بزرگی تبدیل کنیم که باعثخودکفایی و جهش اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران شود.


گران شدن دلار و قطع واردات به تولید داخلی جان دوباره داد


وی تصریح کرد: در گذشته به خاطر برخی سیاست های غلط اقتصادی و واردات کالاهای خارجی به تولید داخلی کشورمان آسیب جدی وارد شد.


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلیل این واردات بی رویه عمدتا به خاطر ارزانی دلار و ارز بود، گفت: امروز به خاطر گرانی دلار، تولید بسیاری از کالاها در داخل کشور مقرون به صرفه است و بخشی از بنگاه های تولیدی که در گذشته به دلیل واردات بی رویه و قاچاق کالا تعطیل شده بودند امروز دوباره با توقف واردات جان دوباره گرفتند.


دهقان خاطر نشان کرد: ما سالها به دنبال توقف خام فروشی نفت بودیم زیرا این کارموجب شده بود سود تبدیل نفت به فرآورده های نفتی تنها به جیب کشورهای وارد کننده نفت برود.


وی با بیان اینکه امروز این زمینه فراهم شده تا بخشی از نفت تولیدی خود را در داخل کشور به فرآورده های متعدد نفتی تبدیل کنیم، گفت: ما سالها شعار جلوگیری از خام فروشی نفت را مطرح می کردیم و سیاست های نظام نیز در همین راستا بود اما مسئولان اجرایی در عمل طور دیگر رفتار کردند.


رئیس جمهور خودش را در معرض اتهام وابستگی به جریان انحرافی قرار ندهد


عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به لزوم وحدت میان قوا و مسئولان و پرهیز از رفتارهای غیر صادقانه و فرافکنی مسئولان در پاسخگویی به مردم، گفت: مطرح کردن این موضوع از سوی رئیس جمهور که مدیریت اقتصادی کشور باید متمرکز شود، در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتاری غیر صادقانه و فرافکنی است که بیشترین ضرر را برای کشور دارد.


دهقان با بیان اینکه همه مردم می دانند اختیار بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، خزانه کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت بازرگانی، وزارت صنعت و معدن، وزارت نفت و همه دستگاه های اقتصادی در اختیار دولت است، گفت: پیشنهاد تمرکز مدیریت اقتصاد، فرافکنی نسبت به مشکلات اقتصادی ایجاد شده و عدم پاسخگویی به مردم را در اذهان بوجود می آورد.


وی اظهار داشت: من به رئیس جمهور توصیه می کنم خودش را در معرض اتهام وابستگی به جریان انحرافی قرار ندهد و به اتخاذ مواضع تنش زا و ناصحیح بیش ازاین دامن نزند.


عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور باید پاسخگوی مشکلات اقتصادی بوجود آمده در کشور باشد، گفت: مردم رفتارهای سیاسی و فرافکنی با هدف فرار از پاسخگویی و مسئولیت به جامعه را می فهمند و از رفتارهای غیر صادقانه بیزار هستند.


دولت در خصوص عدم تخصیص ارز به دارو پاسخگو باشد


وی تصریح کرد: احمدی نژاد به جای اینکه در مصاحبه تلویزیونی اعلام کند که مشکلات اقتصادی به دولت ربطی ندارد، صادقانه رفتارهایی را که منجر به این مشکلات شده با مردم مطرح کند و از این به بعد در یک مسیر درست حرکت کند.


نماینده چناران و طرقبه در مجلس گفت: دولت باید نسبت به عدم تخصیص ارز در نیمه اول سال به دارو پاسخگو باشد و بگوید چرا ارز ارزان قیمت را برای واردات خودروهای لوکس و لوازم آرایشی در اختیار دلالان قرار داده اما در خصوص ارز مورد نیاز دارو که با جان و سلامت بیماران ارتباط دارد کوتاهی کرده است.


اگر دولت مدیریت اقتصاد را متمرکز نمی داند چرا لایحه نمی دهد


دهقان با طرح این سئوال که چرا بعد از گذشت هفت و نیم سال رئیس جمهور تازه به فکر تمرکز مدیریت اقتصادی در کشور افتاده است، گفت: دولت با طرح اینگونه مباحثنمی تواند از مسئولیت خود و پاسخگویی به مردم شانه خالی کند.


وی با اشاره به اینکه احمدی نژاد بعد از مدتها غیبت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام این بار هم که حضور یافت موضوعی حاشیه ای را مطرح کرده است گفت: اگر رئیس جمهور چنین اعتقادی دارد که مدیریت اقتصادی کشور متمرکز نیست چرا تاکنون یک لایحه در این خصوص به مجلس نفرستاده است.


مجلس و مسوولان اجازه خیانت را نمی دهند


عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر منظور رئیس جمهور در متمرکز کردن مدیریت اقتصاد، حمایت مسوولان کشور از اقدامات درست اقتصادی دولت است که این حرف صحیحی است و تا به الان هم همین طور بوده است اما اگر منظور ایشان این است که مسوولان کشور نسبت به رفتارها و اقدامات نادرست دولت تمکین کنند خلاف مصالح کشور و نظام است.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر دولت در سال حمایت از تولید ملی به دنبال حمایت از تولید کنندگان داخلی باشد خوب است اما اگر به دنبال عوام فریبی و توزیع پول بین مردم و دامن زدن به تورم افسارگسیخته باشد، چنین اختیاری نخواهد داشت و مجلس و سایر مسوولان در مقابل این رفتار نادرست و غیر قانونی ممانعت و مقاومت خواهند کرد.