به گزارش افکارنیوزبه نقل از باشگاه خبرنگاران، اهمیت پایگاه قبله به آن حد است که در تابستان سال ۲۰۰۷، روسیه در اجلاس سران گروه هشت به آمریکا برای استفاده مشترک از این پایگاه به شرط چشم پوشی امریکا از استقرار سامانه سپر موشکی در چک و لهستان پیشنهاد دادکه مورد پذیرش امریکا قرار نگرفت.

اما با توجه به اتمام موعد قرارداد اجاره پایگاه قبله در نهم دسامبر۲۰۱۲، روسیه با ارسال یادداشتی توقف فعالیت این پایگاه را اعلام کرده است. براساس قراردادی که در سال ۲۰۰۲ در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مسکو امضاء شد، حضور روسیه در پایگاه قبله برای ده سال تمدید شده بود.

جمهوری آذربایجان خواهان افزایش اجاره قبله از ۷ میلیون دلار به سقف ۳۰۰ میلیون دلار، کاهش حداکثری مخاطرات زیست محیطی این پایگاه، پرداخت مبالغی برای جبران زیان وارده به ساکنان اطراف پایگاه، افزایش تعداد نظامیان آذربایجانی شاغل در این پایگاه و واگذاری بخشهای خدماتی پایگاه به آذربایجانی ها شده بود.



برخی از منابع روسی با اشاره به مخالفت مسکو با برخی از این شروط اعلام کرده بودند که با مبالغ مورد درخواست جمهوری آذربایجان، امکان ساخت یک پایگاه جدید در قفقاز شمالی وجود دارد.

برخی کارشناسان معتقدند در کنار شروط اعلام شده از سوی باکو، تنش های اخیر در مناسبات روسیه و جمهوری آذربایجان از جمله تاسیس اتحادیه موسوم به میلیاردرهای آذری در روسیه و نگرانی باکو از تحرکات مسکو درباره اقلیت های لزگی و تالشی جمهوری آذربایجان و تلاش باکو برای جلب رضایت امریکا، در شکست مذاکرات باکو و مسکو درباره تمدید اجاره پایگاه قبله موثر بوده است