جبهه النصره در فهرست تروریست‌های سوریه

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، زمینه‌چینی‌های آمریکا برای سرنگونی نظام بشار اسد تمامی ندارد. واشنگتن در این راستا، تا جایی پیش رفته که با اقدامات غیرمنتظره خود، حتی ناظران بین‌المللی را درباره نیات خود دچار تناقض کرده است. از آخرین این موارد می‌توان به اقدام وزارت خارجه آمریکا در تروریست نامیدن گروه مسلح مخالف سوریه با نام «جبهه النصره» ‌ اشاره کرد که البته با بررسی دقیق این اقدام نیز می‌توان به کُنه ماجرا پی برد.

در واقع، در شرایطی که ماه‌هاست سخن از احتمال مداخله نظامی غرب در سوریه یا دست‌کم کمک تسلیحاتی به معارضان سوری، یکی از مباحثمحوری مربوط به سوریه را تشکیل می‌دهد، آمریکا «جبهه النصره» را به عنوان «گروه تروریستی خارجی» معرفی کرد. این تصمیم به امضای «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا رسیده و بر اساس آن هرگونه معامله و روابط مالی با این گروه ممنوع می‌شود. همچنین تمام دارایی‌‌های این گروهک در آمریکا، بلوکه می‌شود.

جبهه النصره تنها گروه شورشی در سوریه است که مهر تایید القاعده را بر خود دارد و از آنجایی که موثرترین نیروی مسلح در این کشور به شمار می‌آید، به چالش سختی برای آمریکا تبدیل شده است. نکته اینکه این گروه از شاخه‌های وابسته به القاعده در عراق است که عربستان سعودی آن را حمایت مالی می‌کند. بسیاری از اعضای جبهه النصره که سوری، عراقی و از چند کشور دیگر هستند، در جریان جنگ عراق در این کشور که برای مبارزه با اشغالگری آمریکا جنگیده‌اند اکنون وارد سوریه شده‌اند.

نکته جالب توجه اینکه مقامات آمریکایی با استناد به این موضوع که «مردم سوریه» خواستار فعالیت‌های «جبهه النصره» نیستند، اظهار داشتند، ماه‌ها وقت صرف جمع‌آوری شواهد و مدارک در این راستا کرده‌اند. اما موضوع به این سادگی نیست و واقعیت را باید در جای دیگر جست‌وجو کرد.

ماجرا از نشست دوحه در آبان ماه سال جاری شروع شد؛ نشستی که در آن معارضان سوری گردهم آمدند و ائتلاف ملی سوریه را تشکیل دادند. در این میان، ‌ این جبهه النصره بود که با تشکیل ائتلاف فوق مخالفت کرد. همین موضوع موجب نگرانی آمریکا شد. هر چند واشنگتن اعلام کرد این ائتلاف را به رسمیت نمی‌شناسد اما تاب مخالفت جبهه النصره را نیز نداشت. به این ترتیب کوشید با گنجاندن نام این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی، ‌ آن را منزوی کند تا بتواند به ائتلاف تازه مخالفین سوری قدرت بیشتری ببخشد.

در واقع، آمریکایی‌ها نگرانند در صورت شکست نظام بشار اسد، جبهه النصره، اقتدار ائتلاف را به چالش بکشد زیرا این گروه به‌رغم اینکه تنها ۹ درصد از مجموع مخالفین مسلح سوری را تشکیل می‌دهند، نقش مهمی در مبارزات مسلحانه علیه دولت اسد ایفا کرده‌اند. از این رو، آمریکا امیدوار است تا جبهه النصره را منزوی کند تا بلکه مانع دستیابی این گروه به قدرت در سوریه پس از اسد شود. به همین دلیل برنامه‌ریزی کرده تا جبهه النصره را به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست سیاه قرار دهد و معاملات مالی آمریکایی‌ها با این گروه را غیرقانونی کند و در عین حال موجب اعمال تحریم‌های مشابهی از سوی اروپا شود.

در حالی که برخی شورشیان سوری نگران قدرت فزاینده این گروه هستند، برخی دیگر از آنها با این گروه همکاری نزدیکی داشته و آن را تحسین می‌کنند و دست کم برای دستاوردهای نظامی آن ارزش قائل هستند و تمایلی به پایان همکاری‌های خود با این گروه ندارند.

از جمله اقدامات گروه جبهه النصره، می‌توان به بمب‌گذاری‌های انتحاری در دمشق، مشارکت فعال در نبردهای حلب، تصرف یک پاسگاه مرزی در «رأس العین» و نیز در اختیار گرفتن یک واحد توپخانه در «میادین» اشاره کرد. علاوه بر این، جبهه النصره هم اکنون در حال آماده شدن برای انجام حملات انتحاری علیه تأسیسات نظامی و اطلاعاتی دولت سوریه است. این گروه در حال حاضر منطقه‌ای را در نزدیکی حلب در تصرف خود دارد.

حتی برخی رهبران ارتش آزاد سوریه از اینکه آمریکا در تامین سلاح برای شورشیان سوری در سراسر درگیری‌ها اجتناب کرده، ناخرسند هستند و اکنون با عصبانیت شاهدند که واشنگتن با یکی از گروه‌هایی که برای آنها یک هم‌پیمان حیاتی تلقی می‌شود، مخالفت می‌کند.

از برآیند مطالب فوق میتوان دریافت مهمترین هدف آمریکا از گنجاندن نام جبهه النصره در فهرست سازمانهای تروریستی، اعتبار بخشی به ائتلاف جدید مخالفین سوری، بدون حضور این گروه است. چراکه در این صورت، اگر آمریکا بخواهد میتواند با فراغ بال بیشتری به کمک مالی و تسلیحاتی به ائتلاف مبادرت ورزد