به گزارش افکارنیوزبه نقل از خانه ملت، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اکنون تنها سه بانک در سه کشور ترکیه، چین و هندوستان مبادلات ارزی با ایران دارند که ما به سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم با همکاری این بانک‌ها نسبت به خرید داروهای مورد نیاز اقدام کنند.

حسن تامینی لیچایی با اعلام اینکه بانک مرکزی برای تامین ارز مرجع موردنیاز وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به منظور خرید داروهای قول‌هایی داده است، تصریح کرد: ‌خوشبختانه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در چند ماه اخیر تعامل گسترده‌ای با وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و مسئولان حوزه ارزی انجام داده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هم‌اکنون بخش کوچکی از داروهای مصرفی از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: این داروها بیشتر مربوط به بیماران خاص، صعب‌العلاج، واکسن‌ها و مواد اولیه داروهای تولید داخل کشور است.

وی با اعلام اینکه تاکنون بانک مرکزی تنها یک پنجم ارز حوزه دارو را اختصاص داده است، افزود: اختصاص این میزان اعتبار، اجحاف در حق مردم، بیماران و حوزه سلامت کشور است، این در حالی است که در مدت اخیر برای بخش‌های دیگر ارز موردنظر اختصاص داده شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس پیگیر اختصاص ارز و وضعیت کنونی اعتبار ۵۰۰ میلیون یورویی است، گفت: به طور حتم چنانچه این میزان اعتبار به حوزه سلامت، اختصاص داده می‌شد تا حدودی مشکلات را حل می‌کرد.

تأمینی‌لیچایی نقش وزارت‌خارجه و دستگاه دیپلماسی را در کاهش مشکل واردات دارو بسیار تأثیرگذار خواند و تصریح کرد: هم‌اکنون یکی از موانع واردات مطلوب دارو، مشکل انتقال ارز از کشور به شرکت‌های خارجی است، از این رو این وزارتخانه باید تلاش خود را در جهت حل این مشکل انجام دهد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اکنون تنها سه بانک در سه کشور ترکیه، چین و هندوستان مبادلات ارزی با ایران دارند که ما به سازمان غذا و دارو اعلام کردهایم با همکاری این بانکها نسبت به خرید داروهای مورد نیاز اقدام کنند.