به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۶۴ سنت افزایش به بیش از ۱۰۷.۹۴ دلار رسیده است. بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک نیز با ۲۸ سنت افزایش به بیش از ۸۵.۸۴ دلار رسیده است.

شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی نیز در آستانه برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا با کاهش ۰.۱ درصدی روبرو شده است. پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا در این نشست بر اجرای سیاستهای انبساطی پولی با هدف افزایش رشد اقتصادی تاکید خواهد کرد. بر این اساس ادامه تنشهای سیاسی و درگیری های داخلی در مصر و سوریه و ادامه فشارها بر ایران برای متوقف سازی برنامه هسته ای تاثیر زیادی بر افزایش قیمت نفت داشته است.

گر چه تحولات سیاسی داخلی در مصر و سوریه تاثیر مستقیمی بر قیمت نفت ندارد ولی سلسله عوامل مرتبط با این تحولات تاثیر خود را بر قیمت جهانی نفت خواهد داشت. افزایش واردات نفت چین در ماه گذشته نیز تاثیر زیادی بر رشد قیمت انرژی داشته است. از سوی دیگر ادامه بحران مالی و بدهی منطقه یورو و بن بست مالی آمریکا نیز مانع از افزایش شدید قیمت نفت شده است.

بن بست مالی آمریکا می تواند بار دیگر اقتصاد این کشور را با رکود روبرو کند. نشست وزرای نفت ۱۲ کشور عضو اوپک نیز در حالی قرار است فردا چهار شنبه برگزار شود که کارشناسان اقتصادی و انرژی بر این باورند که سقف تولید این سازمان تغییر نخواهد کرد.

به اعتقاد کارشناسان اوپک تقاضای جهانی برای نفت این سازمان در سال ۲۰۱۳ میلادی به بیش از ۲۹.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. میزان ذخایر انرژی کشورهای صنعتی نیز هم اکنون برای مصرف ۵۹.۶ روز کافی است.

وزیر نفت عراق نیز تاکید کرد: بسیاری از کشورهای عضو اوپک بر این باورند که قیمت ۱۰۰ دلاری برای هر بشکه نفت مناسب و رضایت بخش است .پس از اعمال تحریم های بین المللی بر ضد ایران عربستان سعی کرده است تا کمبود یک میلیون بشکهای نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران کند.در نشست روز چهار شنبه اوپک نامزدهای ایران عراق و عربستان برای جانشینی عبدالله البدری دبیر کل اوپک رقابت می کنند.