اظهارات دادستان درباره کفاشیان، هاشمی و جوانفکر

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، عباس جعفری دولت آبادی امروز پس از یک ماه به مناسبت برگزاری مراسم تودیع و معارفه سرپرستان سابق و جدید دادسرای ناحیه ۲۱ ارشاد به میان خبرنگاران آمد.

در این بین جعفری دولت آبادی از مطالبی نظیر اعطای مرخصی به سعید تاجیک و فائزه هاشمی و همچنین سرنوشت اخلالگران بازرا ارز و سکه و آزادی با قرار تأمین کفاشیان خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین از ۲۸ عضو یک گروه مرتبط با شبکه‌های ضدانقلاب در شب گذشته خبر داد.

در زیر مشروح سخنرانی جعفری دولت آبادی در مراسم تودیع و معارفه و همچنین جمع خبرنگاران را می‌خوانید.

۲۸ دستگیر‌شده شب گذشته با شبکه‌های ماهواره‌ای همکاری داشته‌اند

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: کسانی که شب گذشته دستگیر شدند افرادی بودند که با شبکه‌های ماهواره‌ای و ضد انقلاب همکاری داشته و بعضا در کار دوبله و ترجمه بودند.

با اشاره به خبر دستگیری ۲۸ نفر از مرتبطین با شبکه‌های ضد انقلاب گفت: این افراد کسانی بودند که با اجاره ۱۰ ساختمان و تبدیل آنها به دفتر کار با شبکه‌های ضد انقلاب همکاری نزدیکی داشتند.

جعفری دولت‌آبادی افزود: این افراد همچنین با شبکه فعالیتی ارتباطاتی داشته‌اند که پس از رصد آنها در یک اقدام هماهنگ همگی شب گذشته دستگیر شدند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سال گذشته دادستانی تهران خبر از کشف تعدادی استودیوی زیرزمینی داده بود که فعالان در این استودیو‌ها برای شبکه‌های بیگانه تولید محتوا می‌کردند آیا دستگیر شدگان شب گذشته نیز با این افراد ارتباطی دارند یا نه گفت: کاری که سال قبل انجام شد توسط پلیس صورت گرفته بود اما فعالیت شب گذشته توسط وزارت اطلاعات ساماندهی شده بود.

یکی از خبرنگاران پرسید: چندی قبل خبری درباره دستگیری تعدادی از اعضاء انجمن گویندگان جوان در رسانه‌ها منتشر شده بود آیا این افراد با آن خبر ارتباطی دارند.

دادستان گفت: اینها شب گذشته دستگیر شده‌اند و من از ارتباط این دو مطلب اطلاعی ندارم.

صدور ۱۵کیفرخواست برای اخلال‌گران ارزی / تشکیل پرونده برای آقای «ج»

دادستان تهران از صدور ۱۵ کیفر خواست برای اخلال‌گران بازار ارز و همچنین تشکیل پرونده برای آقای «ج» به خاطر ساخت یک فیلم خبر داد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه امروز خبری مبنی بر اجرای حکم ۴ پرونده زمین‌خواری در رسانه‌ها منتشر شده بود گفت: این پرونده‌ها مربوط به زمین‌خواری است و در دادسرای ناحیه ۳ تهران مورد بررسی قرار گرفته و منجر به صدور حکم شده است.

وی افزود: این پرونده‌ها مربوط به تصرف زمین در حاشیه رودخانه‌ها و ساخت و ساز در این مناطق است که پس از صدور حکم و تأیید آن اجرا خواهد شد.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه خبری مبنی بر دستگیری یک دلال نفتی در رسانه‌ها منتشر شده است گفت: یک پرونده‌ایی موسوم کرسنت و مسائل نفتی منجر به صدور حکم شد و پرونده به دیوان عالی کشور رفت.

وی افزود: البته فردی که شما به پرونده آن اشاره کردید کسی است که اتهامات متعددی دارد اما برخی از پرونده‌‌اش یک اتهام نفتی هم وجود دارد که به همین دلیل به دلال نفتی معروف شده است.

وی گفت: اتهامات این فرد شامل جعل اسناد است و سوء استفاده شخصی از این افراد که به دلیل معذور قانونی از بیان جزئیات آن معذورند.

خبرنگار فارس از دادستان تهران درباره انتشار یک فیلم مربوط به زورگیری چهار مجرم از یک مرد جوان سؤال پرسید که دادستان تهران پرسید به محض انتشار آن فیلم در شبکه‌های اجتماعی موضوع به دادسرای جناحی تهران ارجاع داده شد و یک بازپرس برای مشخص شدن سرنوشت پرونده مسئول شد. هر چند هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

یکی از خبرنگاران گفت: شنیده‌ایم برای آقای «ج» سازنده یک فیلم پرونده‌ای در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است ایا این خبر صحت دارد.

جعفری دولت‌آبادی گفت: بله برای این فرد به واسطه تولید آن فیلم پرونده‌ایی تشکیل شده و در حال حاضر بحث‌های کارشناسی برای مشخص شدن اتهامات این فرد در رابطه با ساخت این فیلم در حال انجام است.

یکی از خبرنگاران گفت: به تازگی یک فایل صوتی در رابطه با مهدی هاشمی منتشر شده آیا دادستانی بر روی این پرونده مطالعه‌ای انجام خواهد داد.

جعفری دولت‌ابادی گفت: هر کسی این موضوع را تکذیب کند به خودش منتسب می‌شود.

دولت‌آبادی از پاسخگویی بیشتر به این سؤال خودداری کرده و عنوان کرد: جواب همان یک جمله‌ای بود که گفته‌ام.

دولت‌ابادی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در رابطه با آقای ب وزیر سابق دولت و آزادی وی با قرار وثیقه گفت: لطف کنید از افراد اسم نیاورید اما در این رابطه بی‌خبر هستم.

وی درباره فردی به نام جمشید بسم‌الله که عنوان می‌شود. وی از نقش‌آفرینان در اختلالات بازار ارز بوده است گفت: لقب این فرد بسم‌الله نبوده بلکه او صبح‌ها که کارش را در بازار ارز شروع می‌کرده با نام یاد و خدا این کار را می‌کرده که به همین دلیل از طرف دوستانش به این لقب معروف شده است.

وی گفت: این فرد همچنان در بازداشت به سر می‌برد و هنوز هم آزاد نشده است.

جعفری دولت‌ابادی درباره سرنوشت اخلال‌گران بازار ارز و سکه گفت: برای ۱۵ اخلال‌گر کیفر خواست صادر شده و تحقیقات در رابطه با سایر افراد همچنان ادامه دارد.

وی گفت: به طور کلی ۴۵ نفر تا به امروز در رابطه با اخلال در بازار ارز و سکه دستگیر شده‌اند که هیچ کدامشان آزاد نشدند و به تدریج برای آنها کیفر خواست صادر خواهد شد.

ماجرای اعطای مرخصی به فائزه هاشمی و جوانفکر / آزادی کفاشیان با قرار

دادستان تهران ماجرای اعطای مرخصی به فائزه هاشمی و همچنین علی‌اکبر جوانفکر را تشریح کرد و از آزادی کفاشیان با قرار تأمین مناسب خبر داد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرنگاران درباره سرانجام پرونده مرگ ستار بهشتی گفت: در این پرونده تاکنون ۳ نفر از مأموران ناجا بازداشت شدند که این افراد بر روی پرونده فعالیت می‌کردند.

وی گفت: تحقیقات مفصلی درباره این پرونده آغاز شده و کماکان هم ادامه دارد اما به دلیل ابهاماتی که وجود دارد هنوز نمی‌توان نظر قطعی در این رابطه اعلام کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سرنوشت فرد جنایت‌کاری که در خیابان مدنی یک نفر را کشت و ۱۱ نفر را مجروح کرد گفت: درباره این پرونده دو نظریه وجود داشت عده‌ای معتقد بودند که این فرد در سلامت سالم به سر می‌برد و عده‌ای هم معتقد بودند که وی دارای جنون است.

دولت‌آبادی گفت: با توجه به این دو نظر متفاوت مقرر شد تا کمیته تخصصی بار دیگر شرایط این فرد را بررسی کند و نسبت به سلامت یا جنون وی پاسخ دهد.

دادستان تهران همچنین از بازداشت یک فرد و آغاز رسیدگی به پرونده وی در دادسرای کارکنان دولت خبر داد و گفت: این فرد نقش بسیار زیادی در اخلال بازار ارز و سکه داشت به گونه‌ای که از برخی مراجع ارز‌های هنگفتی گرفته و در بازار پخش می‌کرد.

وی گفت: برخی از خبرگزاری‌ها طی ۴۸ ساعته گذشته اعلام کرده بودند که این فرد قرار است آزاد شود ولی این موضوع صحت ندارد و این فرد که خیلی معروف است از سه ماه پیش تاکنون بازداشت بوده و بازداشت وی ادامه دارد.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در مورد تمدید قرار بازداشت مهدی هاشمی گفت: موضوع تمدید قرار صحت دارد و همچنان تحقیقات برای مشخص شدن نتیجه نهایی پرونده ادامه دارد.

یکی از خبرنگاران به جعفری دولت‌آبادی گفت: خانم فائزه هاشمی مدعی شده که دستگاه قضایی قصد داشته به وی مرخصی اجباری دهد اما او عنوان کرده که افرادی از وی واجب‌تر هستند که به مرخصی بروند که دادستان تهران گفت: دستگاه قضایی براساس عدل و عدالت حرکت می‌کند.

وی افزود: آقای سعید تاجیک درخواست مرخصی کرد و ما پس از بررسی به وی مرخصی اعطا کردیم همان زمان در نقطه مقابل به خانم هاشمی گفتیم حالا که سعید تاجیک از مرخصی استفاده کرده شما هم اگر بخواهید می‌توانید از مرخصی استفاده کنید که ایشان صلاح داستند از مرخصی استفاده نکنند.

خبرنگاری در این لحظه خطاب به جعفری دولت‌آبادی گفت: آیا به آقای جوانفکر هم مرخصی می‌دهید که دادستان گفت: آقای جوانفکر درخواست بدهند ما درخواستشان را بررسی می‌کنیم.

وی همچنین درباره بازجویی ۲۴ ساعته از علی کفاشیان و آزادی وی گفت: این فرد هم اکنون با قرار تأمین مناسب آزاد شده است اما رسیدگی به پرونده وی همچنان ادامه دارد.

وی درباره بازجویی از طالقانی نیز گفت: طالقانی به عنوان مطلع به دادستانی آمد و از او سؤالاتی پرسیده شد.

جعفری دولت‌ آبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره دستگیری ۴ عضو شورای شهر استان تهران نیز گفت: هنوز گزارشی در مورد دستگیری و آزادی این افراد به دادستانی تهران نرسیده است.

دادستان تهران درباره سرنوشت پرونده روزنامه مغرب نیز گفت: بخشی از پرونده مربوط به مسائل مالی بوده که در دادستان اقتصادی به آن رسیدگی می‌شود و بخشی هم مربوط به مسائل رسانه‌ای بوده که در دادسرای فرهنگ و رسانه در حال رسیدگی به آن هستیم.

وی درباره برگزاری دادگاه‌های فساد اقتصادی و علنی و غیرعلنی بودن آن گفت: تشخیص علنی و غیرعلنی بودن یک محکمه با قاضی پرونده است که درباره این پرونده به خصوص نظر قاضی در علنی برگزار شدن این دادگاه ها است.

جعفری دولت‌آبادی خاطر نشان کرد: دادگاه‌ها به صورت علنی برگزار می‌شود اما برای خبرنگاران کارت دعوتی ارسال نشده که به دادگاه بروند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره رسیدگی به بخش دوم پرونده اختلاس از بیمه ایران گفت: حکم بخش اول رسیدگی به این پرونده صادر شد اما دادستانی به این حکم اعتراض کرد و به این ترتیب پرونده به دیوان عالی کشور گفت.

وی گفت: در مورد بخش دوم نیازمند یکسری تحقیقات برای مشخص شدن مقصد پول‌های ناشی از اختلاس هستیم که هنوز به نتیجه رسیده‌ایم.

یکی از خبرنگاران خطاب به دادستان تهران درباره ضرورت همکاری‌های بین سازمانی برای مقابله با جرایم فرهنگی اشاره کرد که دادستان تهران گفت: ما معتقدیم هزینه جلوگیری از انتشار کتاب به مراتب پایین‌تر از آن است که بخواهیم یک کتاب را پس از انتشار و توزیع از خانه‌های مردم جمع‌آوری کنیم.

وی گفت: به نظر ما باید دستگاه های فرهنگی و سازمان‌های متولی با دستگاه قضا ارتباط برقرار کرده و در یک تعامل دو سویه نسبت به پیشگیری از وقوع جرایم این چنینی نقش ایفا کنند.

برخورد با باندهای گسترش فساد اخلاقی / حرکت‌ بدون هیاهوی دادستانی در مسائل فرهنگی

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: با باندهای گشترش فساد اخلاقی برخوردی قاطع خواهیم کرد و کوچکرتین اغماضی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی با اعلام این مطلب افزود: اصولا در گذشته جرایم به دو بخش تقسیم می‌شدند که عبارتند بوده‌اند: جرایم با زور و قدرت مثل قتل و سرقت و جرایم براساس فکر و اندیشه مانند کلاهبرداری، رمالی و متقلبانه.

وی گفت: اما دسته‌بندی جدیدی هم از جرایم وجود دارد که عبارت است از جرایم فرهنگی به گونه‌ای که نمی‌توان در زمره دو دسته قبلی از آنها یاد کرد. زیرا اینها نه نیاز به زور دارند و نه مبتنی بر حیله و تقلب هستند. بلکه بر پیش‌نیازهای دیگری استوار هستند.

وی گفت: این جرایم چند شاخص عمده دارند نظیر آنکه ابتدا وابسته به افکار و عقاید افراد هستند یعنی وقتی خانمی از حجاب خوبی برخوردار است یا بالعکس حجاب مناسبی ندارد. وقتی درباره وی تحقیق می‌شود می‌بینیم ناشی از اعتقادات ناشی اوست.

جعفری دولت‌آبادی به ذکر شاخصه دیگر این جرایم اشاره کرد و گفت: این جرایم در ساختارها استوار هستند یعنی در یک جامعه کمونیست کمتر می‌شود جرایم فرهنگی نظیر بدحجابی یا ورود ماهواره به خانه‌ها را مشاهده کرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران به ویژگی دیگر این جرایم اشاره کرد و گفت: این جرایم بر ساختار حکومت‌ها استوارند به این ترتیب که وقتی یک حکومت تصمیم می‌گیرد که به برخی از اعتقادات مردم توجهی نداشته باشد لاجرم دیگر جرمی در این زمینه تعریف نمی‌شود.

وی افزود: همچنین این جرایم استوار بر سیاست‌های نظام‌های سیاسی هستند. یعنی هر حکومتی یکسری سیاست دارد که در حوزه‌های فرهنگی تعریف شده که به انسان‌ها و حکومت‌ها شکل می‌دهد.

وی گفت: اگر ما امروز شاهد آن هستیم که در برخی از حوزه‌ها بر خلاف برخورد ما هنوز هم مشکلات فرهنگی وجود دارد دلیل آن این است که جرایم فرهنگی صرفا با برخوردهای قهری و با زور حل نمی‌شود بلکه نیازمند کارهای فرهنگی است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: برخی از رفتارهای فرهنگی ما نمی‌تواند با ضرب کارهای پلیسی و دستگاه قضائی حل بشود. بلکه نیازمند آن است که دستگاه‌های فرهنگی نقش بسزای خود را ایفا کرده و جلوی وقوع این جرایم را بگیرد.

جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: نمی‌توان اجازه داد رسانه‌ها هر کاری دلشان خواست انجام دهند یا حرف فیلمی ساخته شود بعد بگویند که چرا دستگاه قضائی در این زمینه ورود پیدا نکرده و متخلفان برخوردی نداشته است.

وی گفت: شاید ما در خصوص جرایم اخلاقی فردی اندکی اغماض کنیم به این دلیل که وقوع آن جرم را ناشی از یک اشتباه رفتاری بدانیم اما به طور قطع با تشکیلات و باندهایی که اقدام به ارتکاب جرایم اخلاقی می‌کند برخوردی قاطع خواهیم کرد.

وی گفت: در جاهایی که فساد سازمان یافته است برخورد ما ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواریم دادسرای ارشاد بتواند تأثیرگذاری لازم خود را داشته باشد. این اصلا قابل پذیرش نیست که یک باند زنان مسلمان را برای فحشا به خارج از مرزهای کشور انتقال دهد و ما بنشینیم و فقط نظاره‌‌گر باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ایجاد دادسرای فرهنگ و رسانه اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگ به نظر ما برخی مطالب مغفول مانده بود که به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا دادسرای فرهنگ و رسانه شکل بگیرد.

جعفری دولت‌آبادی به ساخت برخی از فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: اول از آنکه دستگاه قضائی نمی‌تواند هر روز بلند‌گو به دست بگیرد و اقداماتش را اطلاع‌رسانی کند بلکه ما بیشتر باید عمل کنیم و کمتر حرف.

وی گفت: چگونه است که برخی از اقدامات انجام می‌شود و برخی فیلم‌ها و کتاب‌ها ساخته و منتشر می‌شود اما بعد از آنکه اکران شد تازه به سراغ دستگاه قضائی می‌رویم.

در حالی که باید پیش از ساخت چنین فیلم‌هایی مسئولان و دست‌اندرکاران دست به کار شوند و جلوی ساخت آن را بگیرند.

وی به موضوع تئاتر هداگابلر در سال‌های قبل اشاره کرد و گفت: بدون آنکه بخواهیم سروصدایی به راه بیندازیم بر اساس بررسی‌های کارشناسی برای سازندگان آن تئاتر پرونده تشکیل دادیم و دادگاه هم عده‌ای را محکوم کرد.

وی افزود: برای مثال درباره فیلم تهران من حراج متهمان این پرونده تعقیب شدند سپس پرونده‌شان رسیدگی شده و محکوم شدند. در حالی که ما کوچکترین هیاهوی نیز به‌پا نکردیم.

جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: ما دغدغه‌های جامعه را در برخورد با فیلم‌های ساخته شده ستایش می‌کنیم اما معتقدیم که باید اعتراضات در مسیر قانونی باشد و این دغدغه‌ها از طریق قانون ابراز شود.

وی گفت: در فیلم‌های اخیر برای سازندگان یک فیلم پرونده تشکیل شده و یکی از بازپرسان مسئول شد تا با استفاده از کارشناسان دینی و سینمایی فیلم را بررسی کرده و نتیجه آن را اعلام کند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطر نشان کرد: البته ما معتقدیم برخی از دستگاه‌ها باید بیشتر مراقبت کنند تا این گونه فیلم‌ها ساخته نشود و پیش از ساخته شدن آنها کار کارشناسی درباره آنها انجام شود.

وی گفت: در دادسرای فرهنگ و رسانه و همچنین دادسرای ارشاد با این نوع جرایمی که با کیان نظام ضربه وارد کرده و عفت عمومی را متزلزل می‌کند برخوردی قاطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد عده‌ای امنیت اخلاقی جامعه را به خطر بیندازد.

روسای سابق و جدید دادسرای ارشاد تودیع و معارفه شدند

عصر امروز تودیع و معارفه حجت‌الاسلام حزان و اکبری به عنوان سرپرستان سابق و جدید دادسرای ارشاد برگزار شد.

در این مراسم که عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران حضور داشت از فعالیت‌های حزان تقدیر شده و برای اکبری در سمت جدید آرزوی موفقیت شد.

پیش از این در تاریخ ۲۳ آبان حزان به عنوان سرپرست دادسرای انقلاب معرفی شده و از زحمات اکبری در مدت فعالیتش در دادسرای انقلاب تقدیر شده بود.