تهران امروز: مهرداد بذرپاش پس از عدم پذيرش مشاورت رئيسجمهور كه پس از بركناري او از سازمان ملي جوانان پيشنهاد شده بود، روز گذشته، بار ديگر به عرصه اقتصادي كه حدود يكسال و نيم از آن دور مانده بود، بازگشت و با حكم سردار سرلشكر محمد علی جعفری فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان قائم مقام بنیاد تعاون سپاه منصوب شد.

مهرداد بذرپاش که در میانه دولت نهم فعالیت اقتصادی را با حضور در سایپا و پارس خودرو آغاز کرد، در دولت دهم به سازمان ملی جوانان رفت که این حضور بیش از یکسال و نیم دوام نداشت. با برکناری بذرپاش در ماه گذشته، حکم مشاورت اجتماعی رئیس‌جمهور برای وی صادر شد که از پذیرفتن این حکم امتناع کرد.

آنهایی که به سپاه رفتند
با پیوستن بذرپاش به سپاه و انتصاب او به عنوان قائم مقام بنیاد تعاون، تعداد افرادی که تا پیش از این در دولت احمدی‌نژاد حضور داشتند، به ۳ نفر رسید که وجه مشترک تمام آنها، خروج با گلایه از دولت بود. محمدحسین صفارهرندی، پرویز فتاح و مهرداد بذرپاش سه دولتی سابق هستند که به غیر از فتاح، دو نفر دیگر به نحوی از دولت کنار گذاشته شدند.

صفار هرندی که در اواخر دولت نهم به دلیل انتقاد از عملکرد برخی دولتمردان از دولت کنار گذاشته شد، در ششم مهرماه ۸۸ حکمی از سپاه پاسداران دریافت کرد که بر مبنای آن به عنوان معاون فرهنگی، اجتماعی و راهبردی این نهاد معرفی شد البته صفارهرندی پیش از پیوستن به دولت نهم هم عضوی از سپاه پاسداران بود. پس از صفار هرندی، پرویز فتاح که مورد اعتماد احمدی‌نژاد بود، بر خلاف تصورات جایی در کابینه دهم نیافت و در مهرماه ۸۸ از سوی سردار جعفری به عنوان جانشین قرارگاه خاتم الانبیا و مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه معرفی شد.

اکنون بذرپاش هم به این جمع اضافه شده است و قرار است در کنار پرویز فتاح، نهاد اقتصادی وابسته به سپاه را اداره کند.

آنهایی که نفتی شدند
به غیر از دولتمردان سابق که به سپاه رفتند، طیفی از کنارگذاشته‌شدگان از دولت احمدی‌ن‍ژاد، وزارت نفت را برای ادامه فعالیت‌های خود انتخاب کردند که از آن جمله می‌توان به کامران باقری لنکرانی و علی احمدی اشاره کرد که البته در راس مدیریتی این وزارتخانه قرار نگرفتند اما به هر حال اکنون عضوی از بدنه وزارت نفت محسوب می‌شوند.

لنکرانی پس از برکناری راهی شیراز شد و به تدریس پرداخت اما پس از چندی به تهران بازگشت که این بار مسئولان وزارت نفت به سراغش آمدند و پس از مذاکراتی، لنکرانی ریاست هیات مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را پذیرفت. با این وجود در ماه‌هایی که او رئیس هیات موسس کانون فرهنگی بصیرت در شیراز است، این موسسه را فعال کرده و در چند نشست نیز میزبان برخی از چهره‌های سیاسی شاخص بوده است. افزایش تحرکات سیاسی و رسانه‌ای لنکرانی گمانه‌هایی را مبنی بر تمایل وزیر سابق برای بازگشت به عرصه اجرایی و سیاسی افزایش داده است.

علیرضا علی‌احمدی هم که مدتی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم بود، همانند لنکرانی در لیست کابینه دهم حضور نداشت و پس از چندین پست دولتی که به او پیشنهاد شد، به وزارت نفت آمد و در دی ماه ۸۸ حکم ریاست هیات رئیسه صندوق های بازنشستگی نفت را از مسعود میرکاظمی دریافت کرد. اگرفعالیت دولتمردان سابق در وزارت نفت، فعالیتی اقتصادی ارزیابی شود، در این طیف می‌توان به محمد جهرمی هم اشاره کرد که پس از کنار رفتن از کابینه دولت احمدی‌نژاد به مدیرعاملی بانک صادرات انتخاب شد و فعالیتهای اقتصادی را دنبال کرد.

آنهایی که قضایی شدند
در این میان طیفی از دولتمردان نهم که جایی در کابینه دهم نداشتند یا از میانه دولت نهم، لقای حضور در پاستور را به عطای آن بخشیدند، راهی قوه‌قضائیه شدند. از این گروه می‌توان به حجت الاسلام پورمحمدی اشاره کرد که در ابتدای سال ۸۷ با حکم احمدی‌نژاد از وزارت کشور و به تبع آن از کابینه خارج شد و ریاست سازمان بازرسی کشور را پذیرفت البته او آنچنان با سیستم قضایی کشور بیگانه نبود چرا که در سمتهای قبل از حضور در دولت نهم، دادستانی انقلاب خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد را در رزومه کاری خود داشت. محسنی‌اژه‌ای هم از جمله دولتمردان نهم بود که در اواخر عمر این دولت با رئیس‌جمهور دچار اختلافاتی شد و مشخص بود که در کابینه دهم نامی از او نخواهد بود لذا همانند‌پور محمدی راهی قوه‌قضائیه شد و در سمت دادستان کل کشور به ایفای نقش پرداخت و پس از چند ماه در نقش سخنگوی قوه‌قضائیه به ایفای وظیفه پرداخت.

در ماه‌های اخیر، اظهارات او درباره معاون اول رئیس‌جمهور محل چالش بین دولت و مجلس شد و در تازه‌ترین واکنش نیز به نامه اخیر رئیس‌جمهور درباره مجمع تشخیص واکنش نشان داد.

آنهایی که در حاشیه ماندند
برخي ديگر هم پس از اينكه از دولت كنار گذاشته شدند، نه به سپاه دعوت شدند و نه به وزارت نفت رفتند و نه به امور اقتصادي پرداختند كه تنها ميتوان در مورد آنها از واژه حاشيهنشين استفاده كرد كه از جمله آنها وزيري هامانه است و هرازچندگاهي شايعاتي در مورد خروج او از كشور مطرح ميشود و كسي بهطور دقيق نميداند او مشغول چه فعاليتي است. علياكبري، فاطمه واعظ جوادي، عبدالرضا مصري، طهماسبي و... از حاشيهنشيناني هستند كه پس از دولت نهم ديگر كسي سراغي از آنها نميگيرد.