به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: گروه های متعصب سلفی در جاوای اندونزی، شیعیان را از روستای خود اخراج کرده و شرط بازگشت آنها به خانه هایشان را دست کشیدن از اعتقادات خود و تغییر مذهب اعلام کرده اند.

خانم صلیحه که توسط افراد تندرو از روستای خود اخراج شد و هم اکنون به یک ورزشگاه متروکه پناه برده می گوید تنها جرم و جنایت وی شیعه بودن است. در این رابطه نزدیک ۲۰۰ تن از شیعیان به یک ورزشگاه متروکه در منطقه سامبانغ واقع در شرق جزیره جاوا پناه آوردند. این عده از ماه اوت گذشته زندگی خود را با حداقل امکانات می گذرانند. آنها پس از اینکه مقام های محلی اندونزی تأمین آب و مواد غذایی را برای آنها متوقف کردند، مجبور به استفاده از منابع بسیار محدود برای خرید نیازهای حیاتی خود شدند.

خانم رویا ۲۱ ساله و خانه دار پس از فرار از روستای خود تنها چیزی که توانست با خود به همراه بیاورد حلقه ازدواجش بود که آن را فروخت تا مایحتاج خود و خانواده اش را خریداری کند. وی پس از تمام شدن پول خود گفت که دیگر قادر نیست چیزی را خریداری کند و کودک شیرخوارش هم اکنون فقط آب می خورد.
خانم صلیحه ۲۲ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: ما نمی خواهیم مانند پناهندگان زندگی کنیم، ما خواهان بازگشت به روستای خود می باشیم. مقام های محلی و مذهبی منطقه یاد شده، بازگشت این عده به روستای خویش را مشروط به ترک مذهب شیعه و روی آوردن به مذهب سنی کردند. این مقام ها گفتند که اگر آنها این شرط را نپذیرند بایستی منطقه را ترک کنند.

بوشوری مقسوم، رئیس شورای محلی علمای اندونزی می گوید شیعیان زندیق هستند و در منطقه سامبانغ از یک روستا به روستای دیگر رفت و آمد می کنند تا عقاید انحرافی خود را تبلیغ کنند.

موناجی، رئیس روستای سامبانغ در این باره گفت: شیعیان، مکانی در این منطقه ندارند مگر اینکه مذهب سنی را برگزینند. البته پناهندگان شیعه به شدت با این درخواست مخالفت کردند.

رویا یک زن شیعه در این زمینه گفت: نمی دانم چه آینده ای برای ما رقم می خورد ولی می دانم که من هرگز از مذهب خود عدول نخواهم کرد. البته نماز می خوانم تا سنی ها یک روزی ما را بپذیرند. ما همگان به یک خدا و یک پیامبر و یک قرآن ایمان داریم. پس چرا نمی توانیم با هم و با صلح و صفا زندگی کنیم؟

این گزارش حاکی است شیعیان در اندونزی ده درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند ولی تعیین تعداد آنها به دلیل اینکه اغلب شیعیان اندونزی امور مذهبی خود را در خفا انجام می دهند، تا حدودی مشکل است. اندونزی ۲۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

انستیتو سیتارا اعلام کرد خطرناکترین حمله به شیعیان اخیراً در سامبانغ اتفاق افتاد که گروه های تندرو به شیعیان یورش برده و آنها را مجبور به پناه بردن به ورزشگاه متروکه کردند. مهاجمان خانه ها را به آتش کشیده و حداقل یک نفر را نیز به قتل رساندند. فرد کشته شده که پدرخانم صلیحه بود، تلاش داشت مهاجمان را آرام کند اما آنها او را کشتند.

يادآور مي شود پيش از اين روزنامه آسيا تايمز فاش كرد كه وهابيون سعودي با كمك دلارهاي تزريق شده، در تشديد فشار و سركوب عليه شيعيان اندونزي نقش آفريني مي كنند.