تحلیل بلوبرگ از احتمال قدرت گرفتن لاریجانی
سرویس بین الملل افکارنیوز

- بلومبرگ با انتشار گزارش جالبی به تحلیل حضور لاریجانی و رقابتهای بین وی با احمدی نژاد در نظام سیاسی ایران پرداخت.

به گزارش افکار نیوز، بلومبرگ ادعا کرد: رئیس مجلس ایران، در حال افزایش نفوذ و تاثیر خود در انتخابات است؛ در حالی چهره و محبوبیت عمومی احمدی نژاد پس از ناآرامی های سال ۲۰۰۹ در جریان اعتراضات خیابانی در ایران رو به افول گذاشت که لاریجانی هنوز کاندیداتوری در انتخابات را به صورت شفاف بیان نکرده است و البته وفاداری خانواده لاریجانی ها به رهبر معظم انقلاب تزلزل ناپذیر است.

کریم سجادپور، کارشناس ایران در موسسه کارنگی در واشنگتن می گوید: " بدون شک لاریجانی ها یکی از مهم ترین خانواده های سیاسی در ایران هستند…آنها به هرچیزی که جمهوری اسلامی باید به آنها اشراف داشته باشد نزدیک هستند. "

بلومبرگ در قسمتی از این گزارش نوشت: خانواده لاریجانی که مجله تایم آنها را در سال ۲۰۰۹ " کندی ایران " خواند، به رقابت با احمدی نژاد بر سر ادامه مسائل هسته ای ایران با آمریکا و اسرائیل پیوست.

شباهت ها و تفاوت ها

بلومبرگ در ادامه گزارش خود، به سابقه خانوادگی احمدی نژاد و لاریجانی ها اشاره می کند و می نویسد: " درحالیکه پدر احمدی نژاد یک آهنگر بود، لاریجانی ها پسر یک روحانی به نام آیت الله میرزا هاشم آملی هستند. "

ریشه خانواده لاریجانی به شمال استان مازندران بر می گردد، جایی که با دریای خزر هم مرز است. هر ۵ پسر با زمینه ای از مطالعات مذهبی آشنا هستند و از زمان انقلاب ایران در یکی از ساختارهای قدرت حضور داشتند.

بلومبرگ در قسمتی دیگر از گزارش خود نوشت: " علی لاریجانی از ایدئولوژی جمهوری اسلامی دور نخواهد شد و در اصل بسیاری از اصولش همان است که احمدی نژاد خواهان آن بود… او ظرفیت کاندیدا شدن در انتخابات را به خاطر رویکرد عملگرایانه تر خود دارد. "
رئیس جمهور بعدی ایران نیازمند مهارت هایی مثل مقابله با نوسان های اقتصادی کشور است.