نتایج آرای همه‌پرسی مصر اعلام شد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، بر اساس نتایج غیر رسمی شمارش آراء همه پرسی قانون اساسی در مصر که دیروز در اولین مرحله خود در ۱۰ استان برگزار شد، قانون اساسی جدید توانست تایید بیش از ۵۷ درصد از مصری‌ها را به دست آورد. این در حالی است که برخی منابع این آمار را ۶۰ درصد اعلام کرده اند.

بر این اساس نتایج شمارش آراء در ۸ استان به رسانه ها درز کرده است که از میان این استان ها تنها استان الغربیه با ۵۲ درصد به قانون اساسی جدید رأی منفی داده است. در این استان ۵۰۹۹۷۲ نفر به قانون اساسی جدید پاسخ منفی داده و ۴۶۴۲۹۴ نیز آن را تایید کردند، در این استان مخالفان قانون جدید با اختلاف ۴۵۶۷۸ رأی به پیروزی رسیدند.

در استان جنوبی سینا میزان تایید قانون اساسی از سوی مردم ۶۴ درصد است، در این استان ۱۹۸۵۰ نفر در انتخابات شرکت کردند که ۱۱۶۹۷ آنها رأی مثبت و ۶۷۴۳ نفر رأی منفی به قانون اساسی دادند.

در استان شمال سینا نیز ۷۷ درصد از مردم به قانون اساسی جدید رأی مثبت داده اند. در این استان ۶۷۴۰۶ نفر در انتخابات شرکت کردند که از این میان ۵۱۱۴۸ نفر به قانون جدید رأی مثبت داده اند. ۱۴۶۲۵ نفر نیز به این قانون رأی منفی داده اند.

در الدقهلیه آراء مخالفان و موافقان قانون اساسی به هم نزدیک بوده و ۵۵ درصد آن را تایید و ۴۵ درصد دیگر این قانون را رد کرده اند. در این استان ۱ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۴۸۱ نفر در انتخابات شرکت داشتند که آراء باطل ۲۰ هزار و ۲۰۹ رأی بوده است، از میان آراء درست، ۶۴۷۴۸۹ نفر رأی مثبت و ۵۲۵۷۱۳ نفر رأی منفی به قانون اساسی جدید داده اند.

در استان الشرقیه که زادگاه محمد مرسی به شمار می‌رود، نیز بالغ بر ۶۵ درصد از مردم به قانون اساسی تهیه شده از سوی اسلامگرایان رأی مثبت دادند. در این استان آراء درست ۱۱۱۷۴۳۱ رأی است که ۷۳۶۹۲۹ نفر به قانون انتخابات رأی مثبت و ۳۸۰۵۰۲ نفر رأی منفی دادند.

در استان اسیوط نیز که اخیرا حادثه تصادف اتوبوس دانش آموزان با قطار انجام شده و مخالفان تلاش زیادی برای سوء استفاده از این حادثه برای ناراضی کردن مردم از دولت مرسی به کار بردند، ۷۷ درصد از مردم به قانون اساسی رأی مثبت دادند. در این استان ۶۰۵۸۹۲ نفر رأی خود را به صندوق انداخته اند و تعداد آراء صحیح ۵۷۹۷۶۱ است، از این میان ۴۴۹۴۳۱ نفر قانون اساسی جدید را تایید کرده اند و ۱۴۱۲۴۴ نفر نیز مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

در استان سوهاج نیز از مجموع ۲۳۸۴۸۵۶ نفری که واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند، ۶۰۹۶۸۱ نفر در آن شرکت کرده اند، از این میان تعداد آراء صحیح ۵۹۶۳۲۹ عدد بوده که ۴۶۹۴۹۳ نفر از آنها قانون جدید را تایید کرده و ۱۲۶۸۳۶ نیز آن را رد کرده‌اند.

در استان اسوان نیز ۱۹۸۱۰۷ نفر در انتخابات شرکت کرده اند که ۱۹۴۴۱۶ رأی آن صحیح بوده و از این میان ۱۴۹۰۲۰ به آن رأی مثبت داده و تنها ۴۵۳۹۶ نفر مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

از نتایج استان های قاهره، اسکندریه هنوز خبری منتشر نشده است