ولایتی: اتحادیه اروپا ابزار دست آمریکاست

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، ‌ علی‌اکبر ولایتی در نخستین همایش ملی نقش راهبردی دانشگاهها و حوزه‌های علمیه در تحول هندسه قدرت جهانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاریست، با مقایسه تاریخ تمدن اسلام و غرب اظهار کرد: آنچه ما در منطقه شاهدیم، نشانگر بیداری اسلامی است و به خیابان آمدن مردم، شعارهای آنها، رای دادن‌هایشان و سلوکشان بیانگر این واقعیت است.

وی با بیان اینکه " اگر علما و روشنفکران امروز کاری انجام ندهند، مارهایی که در طول سالها استعمار کشورهای منطقه افعی شده‌اند این بیداری اسلامی را بر هم خواهند زد "، به مسایل سوریه اشاره کرد و گفت: آنچه ما در سوریه شاهدیم نیز پاتک‌های آنهاست. قرار بود در سوریه اصلاحاتی انجام شود اما بعد شاهد بودیم که القاعده با پول مرتجعین عرب شروع به انفجار و بمب‌گذاری در کشور کردند.

ولایتی با اشاره به نقش آمریکا در تحولات سوریه و همراهی اتحادیه اروپا با این کشور گفت: اتحادیه اروپا امروز ابزار دست آمریکاست و این اتحادیه از نظر سیاست خارجی صفر است و گوش آنها به کاخ سفید است. آمریکا هرچه بخواهد اتحادیه اروپا انجام می‌دهد و این استعمار سیاسی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به مشکلات اقتصادی غرب اظهار کرد: اتحادیه اروپا و ناتو نمی‌توانند به غیر از آنچه آمریکا تصمیم می‌گیرد، انجام دهند. این کشورها حتی نمی‌توانند بر اساس مصالح ملی خود تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی آمریکا نیز گفت: کوپن‌گیران آمریکا تا قبل از آ‌قای اوباما ۴۰ میلیون نفر بودند اما امروز به ۵۰ میلیون نفر رسیده‌اند. البته این به معنای آن نیست که ما مشکل نداریم. تنها می‌خواهم تفاوت علم در خدمت قدرت و علم در خدمت ایمان را بیان کنم.

ولایتی با اشاره به بیداری اسلامی کشورهای منطقه نیز تصریح کرد: امروز در هر انتخاباتی اسلام‌گرایان حرف اول را می‌زنند؛ البته باید بگویم که این کشورها از جمله کشور مصر این طور نیست که به یک باره به اسلام گرایش پیدا کرده باشند. آنها در یک دوره‌ای پان‌عربیسم و مارکسیسم را تجربه کردند و حتی برخی از سردمداران فعلی مصر مارکسیست بودند و با انقلاب اسلامی مسلمان شدند و این افراد از جمله مهمترین متفکران جهان عرب هستند. مردم مصر نسبت به سوسیالیسم و لیبرالیسم بیگانه نیستند کما این که در ایران نیز همین‌گونه بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: ‌ امروز شیعه و سنی اذعان دارند که پرچم اسلام را شیعه بلند کرده است. این اتفاق مهمی است اما مهمتر، حفظ آن است.

ولایتی در پایان با تاکید بر اهمیتِ قرار دادن تجربیات انقلاب اسلامی در اختیار کشورهای اسلامی تاکید کرد: این تجربیات میتواند در سازندگی این کشورها و مقابله با توطئههای دشمنان مفید باشد و هیچ قشری به اندازه دانشجویان و حوزویان نمیتوانند این تجربیات را در اختیار آنان قرار دهد.