به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، عباس ترابیان که حدود ۶ سال ریاست کمیته فوتسال را برعهده داشت، یک ماه پیش، پس از ناکامی تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی و جام ملت‌های آسیا و البته به گفته خود در اصل به علت فشار و جوی که علیه او به وجود آورده بودند از این سمت استعفا کرد. این استعفا در تاریخ ۲۱ آذر با موافقت از سوی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال روبرو شد. خبرنگار فارس گفت‌گویی ۲ ساعته با ترابیان انجام داد و او از همه جا در این مصاحبه صحبت کرد.

در زیر بخش اول این مصاحبه را می‌خوانید:

سوال: درباره استعفایتان صحبت می‌کنید؟

با توجه به اینکه پس از جام جهانی افراد معدودی جو بسیار بدی به وجود آوردند و مخصوصا حرمت‌ها شکسته شد، ترجیح دادم در این شرایط دیگر کار نکنم. احترام به بزرگتر و پیشکسوت از بین رفت حتی احترام به ارزش‌های اسلامی و انسانی زیر سوال رفت. به همین دلیل در ۲۴ آبان استعفای کتبی خود را به علی کفاشیان دادم و اعلام کردم که شرایط برای ادامه کار مهیا نیست. شخصیت ذاتی من به دور از این حرکات بود و نمی‌توانستم این موارد را تحمل کنم و در فوتسال بمانم. از فاز تربیت اجتماعی، خانوادگی و دانشگاهی من به دور بود. نمی‌توانستم جوابگوی بسیاری از تهمت‌ها و مسائل باشم. در همان روزی که استعفا دادم از کفاشیان تقاضا کردم که همانجا با استعفایم موافقت کند اما او اعلام کرد که باید در هیئت رئیسه مطرح شود و پس از آن تصمیم بگیریم.

سوال: در جلسه هیئت رئیسه چه گذشت؟

در جلسه هیئت رئیسه که با حضور من، علی صانعی، فریدون معینی و محمدی برگزار شد هرکدام صحبت‌هایی کردیم. حتی پس از جلسه به علت اینکه ابهام خاصی باقی نماند سه‌بار به افراد هیئت رئیسه گفتم اگر سوالی باقی مانده است تمنا می‌کنم بپرسید. مخصوصا به یکی از این آقایان که خود را خیلی دانشمند می‌داند رو کردم و گفتم چرا سوال نمی‌پرسید و او در جواب به من گفت سوالی ندارم. پس از اینکه در این جلسه کفاشیان با استعفایم مخالفت کرد باز حرکتی که توسط گروهی که قبل از اعزام تیم به تایلند شروع شده بود ادامه پیدا کرد و حتی سنگین‌تر هم شد.

پس از اینکه استعفای صانعی پذیرفته شد حملات، دشنام‌ها و توهین‌ها دو چندان شد. پیامک‌هایی فرستاده شد که بسیار رکیک و بد بود و هیچگاه در مورد آن حرف نزدم. متاسفانه به گونه‌ای بود که نمی‌توانستم پیگرد قانونی هم کنم. به هر حال به کفاشیان اعلام کردم که با وجود اینکه مخالفت کرده اما علاقه‌ای به ماندن ندارم. احساس می‌کنم با این شرایط هم سلامتی من در خطر است و هم خانواده‌ام که از این جو ناراحت هستند. برای برخی افراد در این ورزش فحش دادن و فحش شنیدن یک امر طبیعی و عادی است اما برای شخصی که از جامعه دانشگاهی و صنعت نفت با آن کلاس بالا آمده است تحمل این موارد دشوار است. این مسائل برای من زننده بود و دوستان این نقطه‌ضعف را پیدا کرده بودند و کمال استفاده را از آن بردند.

علاقمند بودم که جلسه‌ای با مدیران عامل باشگاه‌ها داشته باشم زیرا برایم مهم بود که ابهامات به وجود آمده را برطرف کنم. من مدتی سکوت کرده بودم و لازم بود در ذهن این افراد که اصحاب اصلی فوتسال به حساب می‌آیند شفاف‌سازی صورت گیرد. به هر حال این جلسه قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود اما در صبح همان روز هم جلسه هیئت رئیسه برگزار شد و موضوع استعفایم در جلسه هیئت رئیسه مطرح ‌شد و پیش از جلسه فوتسال این موضوع با موافقت اعضا اعلام ‌شد. البته به طور رسمی به من اعلام نکردند و از یک شخص شنیدم.

سوال: از این موضوع ناراحت شدید؟

این خود جای گلایه و شکایت‌ دارد. حداقل می‌توانستند از قبل به من بگویند که قرار است آقای فلانی را معرفی کنیم تا من در جلسه با مدیران درباره او صحبت کنم. مدیران باشگاه‌ها نیز تغییرات این گونه‌ای را توهین به خود دانستند و من نیز به آنها حق می‌دهم. حداقل می‌توانستند در جلسه با مدیران فوتسال این موضوع را مطرح کنند؛ نه اینکه فوتسال را یک طفیلی آویزان شده به فوتبال تلقی کنند و در مورد آن تصمیم بگیرند. در حالی که افتخار فدراسیون فوتبال در حال حاضر هم هنوز فوتسال است.

سوال: یعنی از این حرکت غافلگیر شدید یا انتظار نداشتید که اینگونه با شما برخورد کنند؟

به هیچ عنوان غافلگیر نشدم. می‌دانستم که چنین چیزی قرار است اتفاق بیفتد اما ای کاش به ما می‌گفتند که قرار است چه کسی را جایگزین کنند و یک مشورتی با ما می‌کردند و می‌گفتند تجربه چندین ساله شما درباره این انتخاب چیست. قطعا من با این انتخاب موافق بودم زیرا افتخاری مدیر خوب و استخوان‌ خرد کرده‌ای است، اما متاسفانه همین برنامه‌های پنهانی ادامه پیدا‌ کرد و ما هم بارها از این موضوع در زمینه‌های مختلف لطمه خورده‌ایم.

سوال: اعلام کردید که به خاطر فشارها و مصاحبه‌های گوناگون استعفا کردید آیا نتایج تیم ملی هیچ تاثیری در استعفای شما نداشت؟

هنوز هم معتقدم که تیم ما بازی‌های خوبی انجام داد. این حرف من بر اساس آمار و ارقام است. قطعا باید نتایج این دوره را با سال ۲۰۰۸ مقایسه کنیم. در سال ۲۰۰۸ مقطع بسیار موفقی برای فوتسال بود که آن را باید با ۲۰۱۲ مقایسه کنیم.

در سال ۲۰۰۸ در مرحله حذفی با یک بازی بیشتر حذف شدیم و در سال ۲۰۱۲ نیز همین اتفاق با یک بازی کمتر افتاد، اما تفاوت‌هایی در این زمینه وجود دارد. در سال ۲۰۰۸ با اسپانیا ۳ بر ۳ مساوی کردیم، در حالی که در سال ۲۰۱۲ تساوی ۲ بر ۲ برابر اسپانیا بسیار متفاوت بود. در سال ۲۰۰۸ در نیمه اول بر روی ضدحملات ۳ بر صفر از اسپانیا پیش افتادیم. همان حرکتی که کلمبیا می‌کرد، البته نمی‌خواهم نقد کنم به هر حال یک برنامه بود که انجام دادیم. در دفاع، دفاع کردیم و در ضد حمله از موقعیت‌ها استفاده کردیم، اما در بین دو نیمه مربیان اسپانیا در رختکن برنامه‌های فنی طرح‌ریزی کردند که در نیمه دوم ۳ گل توانستند به ثمر برسانند اما در سال ۲۰۱۲ چه اتفاقی افتاد؟ نیمه اول بازی را باخته بودیم اما در بین دو نیمه با بحثفنی توانستیم بازی به تساوی بکشانیم.

آمار و ارقامی که پس از سال ۲۰۰۸ منتشر شد نشان می‌داد که در بازی برابر اسپانیا ۳۸ درصد توپ را در اختیار داشتیم اما در سال ۲۰۱۲ مالکیت توپ ۵۰ _ ۵۰ بود. اسپانیایی که امسال در بازی فینال با آن شرایط بازی را به برزیل واگذار کرد. در مرحله حذفی ما به کلمبیایی باختیم که صد در صد تدافعی بازی می‌کرد. آنها بدون اینکه کسی مزاحمشان باشد توپ را به بیرون می‌زدند زیرا می‌خواستند فقط دفاع کنند. کلمبیا در طول بازی حتی یک کرنر هم نزد و این برای افرادی که در فوتسال هستند بسیار جالب است.

مگر می‌شود چنین اتفاقی رخ دهد؟ ما بر بازی سوار بودیم و برخی مواقع وقتی تیم بزرگی که از او انتظار می‌رود نمی‌تواند به گل برسد استرس سه، چهار برابر تیم مقابل است. گل اول را بر اثر اشتباه محمد کشاورز دریافت کردیم، همان اشتباهی که او در دبی مرتکب شده بود اما به هر حال بازیکن است و چنین اتفاق‌هایی طبیعی است. گل دوم هم در اثر اشتباه داور بود که طبق گفته سهرابی در جلسه داوران این موضوع مطرح شد که اخراج مصطفی طیبی اشتباه بوده است. برابر کلمبیایی شکست خوردیم که اوکراین را شکست داد و برابر برزیل قهرمان نیز در نیمه اول به تساوی یک بر یک دست یافت. هم‌اکنون هم معتقدم که تیم بد بازی نکرد و مخصوصا بازیکنان جوان عملکرد بسیار خوبی داشتند.

امیدوارم این تیم مخصوصا در بخش جوانگرایی‌ که کردیم موفق باشد. تیم امید ما توانست برابر چک و پرتغال به برتری دست یابد و این نشان داد که جوانگرایی ما جواب داده است. بالاخره بعضی زمان‌ها این اتفاق‌ها هم رخ می‌دهد. فکر می‌کنم دعاهایی که در ارتباط با حذف تیم ملی صورت گرفته بود جواب داد. معتقدم که قبل از اعزام تیم به جام جهانی افرادی نذر و نیاز می‌کردند که تیم نتیجه نگیرد. به هر حال نذر آنها جواب داد و نمی‌دانم چرا این اتفاق رخ داد. شاید ما آدم بدی بودیم و در درگاه خدا کم‌کاری کرده بودیم.

سوال: شما از سال ۲۰۰۶ وارد فوتسال شدید. موفقیت‌هایی در این سال‌ها کسب کردید اما در یکسال اخیر حواشی زیادی گریبانگیر این رشته شد. گواردیولا در یک جمله‌ای می‌گوید طول مدیریت ۴ سال است. آیا شما موافق این موضوع هستید؟

من به گفته فرگوسن اشاره می‌کنم که می‌گوید طول مدیریت تا زمانی است که شادابی‌تان را از دست ندهید. جمله بسیار زیبایی است و به آن بسیار علاقه دارم. اگر امروز قصد استعفا کردم به این علت است که نمی‌توانستم حرکات را تحمل کنم. مخصوصا اینکه بازیکنان را وادار به مصاحبه کردند. این موضوع شادابی را از من گرفت. هیچ کس مدعی نیست که در فدراسیون فوتبال بیشتر از من وقت گذاشته است. بسیار جالب است از روزی که اعلام کردند از وزارت نفت بازنشسته شدم، حتی یک روز هم برای خود نگذاشتم.

اولین کسی که در فدراسیون حاضر می‌شد من بودم و تا عصر هم هر زمانی که لازم بود می‌ماندم. تمام قراردادهای مربوط به مسائل اقتصادی فدراسیون را تنظیم می‌کردم و آقایان می‌خواندند و امضا می‌کردند. تمام مذاکرات توسط من انجام می‌شد. امیدوار هم هستم که دوستان بتوانند بازی‌های دوستانه‌ای را در حد اسپانیا و ایتالیا بود را بعد از این هم هماهنگ کنند. چون این موارد همه شخصی بود و من شخصا در این مسائل وارد می‌شدم. به خاطر عشق و علاقه و شادابی که داشتم خیلی کار می‌کردم. تصور می‌کنم مسئولان آسیایی و فیفا بیشتر قدردان من هستند.

سوال: علت حواشی در یک سال اخیر فوتسال را چه می‌دانید؟

اولین جرقه‌ای که در ارتباط با حواشی فوتسال زده شد زمانی بود که باشگاه اصفهانی متوجه شد در فوتسال محلی از اعراب ندارد و تصمیم گرفت این رشته را ترک کند اما متاسفانه همیشه می‌خواستند رفتن خود را خرج من کنند. من اخلاقی دارم که خارج از اصول و قوانین کاری فعالیت نمی‌کنم. مصداق این کار من هم این است که زمانی که باشگاه فولاد ماهان قهرمان شد هیچ کس همچون من با علاقه برگزاری جام باشگاه‌های آسیا را دنبال نکرد و من توانستم با پیگیری خود میزبانی ایران را در اولین دوره مسابقات بگیرم. پس از قهرمانی این تیم در آسیا به علت رفت و آمدهای مدیریتی و مشکلاتی که در این تیم به وجود آمد نتوانستند خوب نتیجه بگیرند و قهرمان نشدند اما با توجه به اینکه هزینه کرده بودند دوست داشتند همچنان نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا باشند. در حالی که حق منصوری بود در جام باشگاه‌ها حاضر شود و من در این موضوع خیلی محکم ایستادم.

خیلی مرا به چالش کشیدند. جلسات با استانداری، با کفاشیان و افراد مختلف برگزار کردند اما من نه به خاطر لجبازی، به خاطر برقراری حق و حقوق باشگاه‌ها، منصوری را به عنوان نماینده ایران به جام باشگاه‌های آسیا معرفی کردم. در آئین نامه AFC دقیقا به این موضوع اشاره شده است که تیمی نماینده کشوری است که قبل از قرعه کشی مسابقات قهرمانی را از آن خود کرده است. از همانجا این دشمنی با شخص بنده شکل گرفت و به موارد مختلف دامن زده شد. به نظرم حواشی فوتسال از اینجا شروع شد و بعد هم بازی هفته پایانی فصل گذشته که دو بازی همزمان در اصفهان برگزار شد.

سوال: در مورد تبانی نظرتان چیست؟

من هر دو بازی را در سالن حضور داشتم. نیمه اول بازی گیتی پسند و پرسپولیس را تماشا کردم و هیچ مشکلی نداشت. به این موضوع خیلی دامن زدند. ۹۰ هم خیلی درگیر این موضوع شد. به عقیده من رویانیان در یک شوی تلویزیونی اعلام کرد که بازیکنان پرسپولیس تبانی کردند اما هیچ وقت نه نوشته‌ای در این باره به فدراسیون داد و نه بازیکنی را معرفی کرد. نمی‌دانم اسم این را چه بگذارم. از طرف دیگر کمیته انضباطی خیلی دیر رای داد و بعد هم در استیناف ماند و باعثشد پرونده حدود صد و چند روز به طول انجامد. به علت اینکه می‌خواستیم نماینده خود را معرفی کنیم باید اسم تیمی را برای آسیا ارسال می‌کردیم. کمیته انضباطی قهرمانی گیتی پسند را تائید کرد و پس از اینکه ما این تیم را به آسیا معرفی کردیم کمیته استیناف درست چند روز مانده به آغاز مسابقات رای را برگرداند و در آن زمان نمی‌توانستیم کاری بکنیم. اگر نماینده‌ای هم نداشتیم ممکن بود برای همیشه جام باشگاه‌های آسیا را از دست بدهیم و جریمه سنگینی را در نظر بگیرند. فدراسیون در این مورد تصمیم گرفت و نظر شخصی من نبود. فکر می‌کنم اشتباه منم این بود که بیش از حد به عنوان یک مدیر در این موارد ظاهر شدم و ای کاش بیشتر مثل مدیران دیگر که موفق هم هستند و همه هم به به و چه چه می‌کنند، ‌از دور به ماجرا نگاه می‌کردم. به من هم توهین نمی‌شد. هر دو سالن در اصفهان به من توهین می‌کردند چرا که قصد داشتم حق را به حق‌دار بدهم. خوشحالم که در طول مدیریتم سالم زندگی کردم و هیچ مورد خاصی هم نداشتم.

سوال: بحثتبانی را قبول دارید؟

بله. از روزی که کمیته استیناف رای را برگرداند در اولین حرکت جایزه قهرمانی را به منصوری دادیم اما هیچ کس به این امر اشاره نکرد.

سوال: اما مسئولان منصوری معتقدند که اصفهانی‌ها هنوز جام را به آنها پس نداده‌اند.

در ارتباط با پس دادن جام باید بگویم که گیتی‌پسندی‌ها نامه‌هایی به فدراسیون نوشتند که این موارد به کمیته استیناف رفت و پس از آن کفاشیان با آنها جلسه‌ای برگزار کرد. این موارد بود که باعثشد رسیدگی به این پرونده طول بکشد و در مورد پس دادن جام مسائلی به وجود بیاید. به علت اینکه از حد من خارج شد و به مسئولان بالاتر رسید، دیگر نتوانستم پیگیر این موضوع باشم.

سوال: بازیکنان تیم ملی فوتسال معتقد بودند در جام جهانی تیم ملی بازی به بازی افت می‌کرد، علت این امر را مسائل روحی و یا بدنسازی می‌دانید؟

به علت عدم شناخت از تیم‌هایی همچون پاناما و مراکش نتوانستیم بازی‌های دلچسبی پس از بازی با اسپانیا به نمایش بگذاریم. مراکش بسیار تدافعی بازی می‌کرد و پاناما نیز بازیکنان ما را به شدت می‌زد. در بازی با پاناما آنقدر بازیکنان را زدند که دل و جرات بازیکنان ما را گرفتند. بینی مصطفی طیبی را خیلی راحت شکستند و بازیکنان دیگر را نیز زخمی کردند. این موارد باعثشد تا از زیبایی بازی بازیکنان کاسته شود اما اگر بخواهیم از نظر فنی این مسائل را واکاوی کنیم، شاید مشکلاتی بوده است که من نمی‌خواهم وارد آن شوم.

سوال: آیا مشکلات مالی و بحثپاداش روی روحیه بازیکنان تأثیر نگذاشته بود؟

درباره مسائلی که در خصوص پاداش مطرح شده، باید توضیحی بدهم. قبل از اعزام تیم به جام جهانی در نامه‌ای به آقای کفاشیان مدیریت هزینه سفر را مشخص کردم. اینکه چگونه باید حرکت کنیم، چه کسانی همراه تیم هستند و باید در مقاطع مختلف چگونه برخورد کنیم. در آن نامه تقاضای ۱۰۰ هزار دلار در ۲۱ روز اقامت خود در تایلند کرده بودیم. این موضوع شامل پول توجیبی بازیکنان و پاداش‌های برد بود اما متاسفانه با شرایطی برخورد کردیم که وضعیت ارزی کشور کاملا قفل شده بود. هیچکس هیچگونه ارزی را نمی‌توانست بگیرد. فدراسیون فوتبال ریال کافی را در بانک داشت که بخواهد تبدیل به ارز شود اما بانک به صراحت اعلام می‌کرد که بانک مرکزی اجازه صدور ارز را به ما نمی‌دهد. در همان زمان حتی صحبت این شده که تیم را با این شرایط به مسابقات اعزام نکنید، اما ما گفتیم این یک فاجعه است که به خاطر مسائل مالی در مسابقات شرکت نکنیم. مردم دنیا به ما ایراد خواهند گرفت.

بنابراین باید در مسابقات شرکت می‌کردیم. با این حال و با این اوضاع بی‌پولی به بازیکنان و همراهان، نفری یک میلیون تومان پول توجیبی دادیم. در جریان مسابقات نیز قرار بود طبق روال برای پیروزی در بازی‌های مقدماتی ۱۰۰ دلار به بازیکنان بدهیم، اما با توجه به اینکه تساوی برابر اسپانیا برای ما بیشتر از یک برد ارزش داشت، همان ۱۰۰ دلار را در نظر گرفتیم زیرا بیشتر از این نداشتیم که بدهیم. دو بار دیگر هم ۱۰۰ دلار به بازیکنان پس از برد برابر پاناما و مراکش دادیم و در بازی آخر هم با وجود اینکه برابر کلمبیا شکست خوردیم، ۲۰۰ دلار به بازیکنان دادیم. این پول‌ها، پولی نیست، اما این جنجال و مصاحبه‌هایی که کردند، عین بی‌تقوایی آقایان است که مسائل را در مغز مردم فرو کردند. ای کاش اشاره‌ای به دیگر مسائل نیز می‌کردند و شرایط ما را می‌دیدند. ای کاش خود را نیز جزئی از تیم ملی و کشور می‌دانستند و خود را تافته جدا بافته نمی‌دیدند. بسیار متاسف شدم که این دوستان چنین دیدگاه‌های تخریبی داشتند و کمال سوءاستفاده را از این شرایط کردند.

سوال: شما جوابی به این صحبت ها ندادید؟

من نیز جواب هیچ مصاحبه‌ای را ندادم زیرا معتقد بودم که اگر بخواهم در این شرایط وارد شوم باید به بسیاری از موارد دیگر هم اشاره کنم که این موضوع به نفع کشورم نیست. به خاطر منافع کشورم خیلی از جاها سکوت کردم که در اینجا نیز سکوت کردم.

سوال: اما بازیکنان اعلام کردند که ما پول‌ها را دریافت نکردیم.

موضوعی را باید بگویم که جای اعتراض دارد. بعد از بازی دوم و یا سوم بود که محمد کشاورز به اتاق من آمد و گفت، بازیکنان از پاداشی که گرفتند، ناراحت هستند و می‌خواهند پول را پس بدهند. همان زمان متوجه شدم که از تهران تماس گرفتند و با بازیکنان صحبت کردند. مرتب سعی می‌کردند، مغز بازیکنان را شست‌وشو دهند. دائم با تعداد اندکی از بازیکنان تیم که بزرگان تیم هم به شمار می‌رفتند صحبت و سعی می‌کردند به شکلی برای تیم مشکل به وجود بیاورند. این بسیار جای تأسف دارد که زمانی یک دروازه‌بان به گلر دیگر گلایه می‌کند و فردای آن سریعا این خبر منتشر می‌شود و می‌گویند دعوا و درگیری شده، در صورتی که به هیچ عنوان چنین چیزی نبود. آنها دلشان می‌خواست که چنین چیزی به وجود آید.

فکر می‌کنید چرا تصمیم گرفتم که بازیکنان را ممنوع‌المصاحبه کنند؟ چون می‌دانستم که قصد دارند تیمم را به حاشیه ببرند. می‌دانستم آنهایی که به عنوان دشمن در کمین بودند، می‌خواهند به هر شکلی که شده آرامش تیم را بهم بزنند. برای آنها مهم نبود که تیم به جام جهانی نرود، مهم این بود که بتوانند شرایط فوتسال را بهم بریزند. در تایلند نیز کار خود را ادامه دادند. اگر بازیکنان می‌خواستند پول را نگیرند، همان زمانی که آمدند زیر برگه را امضاء کردند نارضایتی خود را اعلام می‌کردند. در بازی‌‌های گذشته نیز چنین روالی بود و برای هر بازی پاداش ۱۰۰ دلار می‌دادیم حتی زمانی که پول بوده است. البته معتقدم که برای جام جهانی باید پول بیشتری می‌دادیم اما پولی نبوده است. من نامه‌ای که به کفاشیان نوشته بودم به محمد کشاورز نشان دادم و به او گفتم که تقاضای ما چه بوده است. به او گفتم که قبول دارم حق شما خیلی بیشتر از این حرف‌هاست، اما مشکل کشور، مشکل شما هم است. شما مگر سرباز مملکت نیستید؟ من چنین مسائلی را مطرح کردم و بعد هم هیچ مطلب دیگری نبود. تمام این مسائل در کنار این بود که ما دو نفر اضافه بر لیست فیفا در کاروان‌مان داشتیم که باید هزینه را خودمان پرداخت می‌کردیم. فکر می‌کنم تعداد معدودی از بازیکنان نسبت به پاداش‌ها معترض هستند. هیچ کدام از بازیکنان جوان راجع به مسائل مالی کلامی صحبت نکردند.

سوال: در سال ۲۰۰۸ نیز مشکلات مالی وجود داشت، اما چنین صحبت‌هایی عنوان نشد.

در آن سال بیشتر در مورد برگشت تیم و بحثپاداش‌ها مسائلی به وجود آمد. پس از اینکه در ازبکستان قهرمان شده بودیم، پاداش بازیکنان را ندادند و به آنها بی‌توجهی کردند. این موارد را قبول دارم. از صدا و سیما بگیرید تا بقیه افراد بی توجهی کردند. همین صدا و سیمای نازنین ما زمانی که خبر خوب و مثبتی است هیچوقت پیشقدم نمی‌شوند و فقط دنبال حاشیه است. هر جایی که دعوا باشد، هرطور که شده خود را می‌رسانند که دعواها را رقم بزنند. یک جریان بسیار بد و نگران‌کننده در بخش فرهنگی کشور و مخصوصا صدا و سیما و در برنامه‌های ورزشی همچون ۹۰ اتفاق می‌افتد و آن این است که با شرایط و بی‌حرمتی‌هایی که برای بزرگان فوتبال بوجود می‌آورند، شرایط را مجاب می‌کنند که بازیکنان و جوانترها نسبت به بزرگان خود بی‌احترامی کنند. این یک معضل بزرگ است که هیچکس آن را نمی‌بیند. هم اکنون به گونه‌ای شده که هر زمان برنامه ۹۰ خواستار حضور یکی از افراد فدراسیون است، هیچ فردی علاقه‌ای به حضور در تلویزیون ندارد. هیچکس حتی پشت خط هم حاضر نیست بیاید زیرا می‌داند که قرار است طبق برنامه‌های از قبل هماهنگ شده با او برخورد شود و بسیار ناعادلانه نیز با مسائل برخورد می‌کنند. این شرایط باعثشده برخی بازیکنان جوان و مربیان به بزرگترهای خود بی‌حرمتی و حمله کنند و این موضوع بازتاب بسیار بدی در سال‌های آینده خواهد داشت. آینده‌ای را می‌بینم که عنان کار از دست تمام مدیران در خواهد رفت.

سوال: مصطفی نظری، محمد طاهری و محمد کشاورز به عنوان بزرگان تیم ملی نسبت به شرایط و اتفاقاتی که در تایلند و دبی افتاد، بسیار معترض بودند. صحبتی در این زمینه می‌کنید؟

هنوز هم این افراد را همانند فرزندان خود دوست دارم. حتی خطاهایی داشتند که اگر دست افرادی بود که امروز از ما گله دارند، از آن به عنوان یک حربه استفاده می‌کردند اما من به عنوان خطای فرزندان خود چشم‌پوشی کردم و هیچوقت هم آنها را باز نخواهم کرد. بازیکنان خوبی هستند اما به هرحال تحت تاثیر قرار دارند. وقتی بازیکن تیم ملی را وادار می‌کنند که چنین صحبت‌هایی بکند در گوشه و کنار صحبت‌هایش متوجه خیلی از مطالب می‌شوید. اینکه می‌گوید دلم برای گریه‌های فلان شخص تنگ شده معنی دار است وگرنه یک بازیکن ملی‌پوش باید بازی خود را انجام دهد، البته من بارها به بازیکنان گفته‌ام که اگر ایرادی نسبت به کادر فنی دارند در جلسات بگویند. بارها در جلسات فنی به بازیکنان گفتم که چرا ساکت می‌نشینید. در آن جلسات هیچ کدام از بازیکنان اظهار نارضایتی از کادر فنی نکردند اما آنها را وادار به مصاحبه کردند تا علیه مدیریت و کادر فنی صحبت کنند. شکی در این موضوع ندارم.

سوال: چه چیزی شما را بیشتر از همه ناراحت کرد؟

خیلی واضح بگویم که هیچ چیز در وقایع اخیر به اندازه مصاحبه کاپیتان تیمم مرا خرد نکرد. من همین جا اعلام می‌کنم که به جز محمد کشاورز همه را می‌بخشم. هنوز در دل و اعماق قلبم نتوانستم کشاورز را ببخشم. من به اندازه یک پدر به محمد کشاورز محبت داشتم. با او درد و دل کردم. وقتی با او صحبت می‌کردم بغض کرده بودم. شرایط را برای او استنتاج کردم. به او گفتم که در شرایطی که سالیان سال در قسمت‌های مختلف پست‌های حساسی داشتم اما هیچ وقت به این اندازه غصه نخورده بودم که نتوانستم حق شما را ادا کنم، اما متأسفانه او به شکلی که آقایان از او خواسته بودند مصاحبه کرد. این موضوع بسیار مرا ناامید کرد. بُعد اصلی اینکه ناامید و مصمم شدم از فوتسال بروم به مصاحبه ۳ بازیکن و مخصوصا محمد کشاورز برمی‌گردد.

سوال: جواد اصغری مقدم در مصاحبه‌ای اعلام کرد مدیر فوتسال نام او را خط زده است، نظر شما در این باره چیست؟

جواد اصغری‌مقدم به شدت اشتباه کرد. بنده به هیچ وقت در هیچ قسمت از تیم ملی دخالت نمی‌کنم. چه در زمان حضور حسین شمس و چه در زمان علی صانعی. حد خود نمی‌دانم که بخواهم بازیکنی را حذف کنم و یا در تیم قرار بدهم. روز آخری که قرار بود لیست ۱۴ نفره را اعلام کنیم نزد علی صانعی رفتم و از او لیست بازیکنان را خواستم؛ صانعی اعلام کرد که تمام افراد را مشخص کرده اما روی دو بازیکن شک و تردید دارد. یکی محمود لطفی و دیگری سیدعلی کیایی بود. این دو بازیکن عقب‌گیر بودند و شک داشتیم که کدام یک را با خود به تایلند ببریم. من به صانعی گفتم با خسوس جلسه‌ای داشته باشید و در این باره نیز تصمیم بگیرید. در نهایت تصمیم گرفتند در این دوره مسابقات به علی کیایی که بازیکن جوانی است فرصت بدهند و او را انتخاب کردند.

اصغری مقدم اشتباه بزرگی مرتکب شد که چنین برداشتی را کرد. این نیز از جمله مواردی بود که به خاطر نزدیکی و دوستی که با برخی دیگر داشت به او این دروغ را تحمیل کردند. فکر می‌کنم که او باید استغفار کند.

سوال: و در ارتباط با مصاحبه وحید شمسایی …

در این باره وضعیت کاملا روشن است. شمسایی دو هفته قبل از مصاحبه معروف خود هر جا مرا می‌دید با لقب سلطان صدا می‌کرد، اما یک باره در آن مصاحبه تبدیل به قذافی شدم. این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که یک بازیکن با هر درجه‌ای که می‌خواهد باشد در حدی قرار بگیرد که نظر خود را به مدیر یا سرمربی تیم تحمیل کند. اینکه می‌گویم تحمیل به این دلیل است که صانعی گفت بازیکنانی را می‌پذیرم که بازی آنها را دیده باشم. شمسایی از طرفی می‌خواست قرارداد ۳۵۰ - ۴۰۰ میلیونی خود با اصفهانی‌ها را لکه دار نبیند و از طرف دیگر می‌خواست در تیم ملی حضور داشته باشد. بازیکن باید روند اصولی خود را طی کند. به من ربطی ندارد که او سه دوره در جام جهانی حضور داشته باشد. اما باز هم می‌گویم که به هیچ وجه از صانعی نخواستم که او را انتخاب و یا حذف کند. من از سرمربی خود دفاع کردم و این شد که دشمنی بسیار عمیق و بدهیبت او با ما شروع شد. برای من هم اصلا مهم نبود. به خاطر اینکه اگر صد سال دیگر هم در فوتسال باقی می ماندم تا زمانی که شمسایی باشگاهی نداشته باشد از او استفاده نمی‌کردم. این بار دیگر من اجازه نمی‌دادم در تیم ملی حضور داشته باشد. بازیکنی که برمی‌گردد و می‌گوید سرمربی تیم ملی بیاید تالار افتخارات مرا ببیند یعنی سرمربی را قبول ندارد. او باید تیم ملی جداگانه‌ای تشکیل دهد تا بخواهد همه به او پاس بدهند و همه موارد به او ختم شود. بقیه هم بروند دنبال کار خود.

این مسائل به هیچ عنوان قابل قبول نیست. من کینه‌ای از او ندارم. او را دوست دارم، زیرا افتخاراتی برای کشور به دست آورده است. محمدرضا حیدریان هم افتخارآفرینی کسب کرده اما آیا چنین تقاضاهایی داشت؟ آیا محمد هاشم‌زاده چنین تقاضاهایی داشت؟ بابک معصومی که معصومانه از این دنیا رفت وقتی شمس او را از تیم کنار گذاشت چگونه تقاضاهایی داشت؟ آیا او این جنجال‌ها را درست کرد و آدم‌های وابسته به او چنین جوی را به وجود آوردند؟ ‌

واقعا جای تعجب است که درست یک ساعت و نیم پس از شکست برابر کلمبیا آقایان در شبکه‌های مختلف حاضر می‌شوند و علیه من، صانعی و تیم ملی صحبت می‌کنند. آقایان منتظر بودند و با شبکه‌های ورزشی هماهنگ کرده بودند که پس از شکست این هجمه‌ها را شروع کنند. من واقعا برای تلویزیون متأسف هستم.

سوال: شما در برنامه‌ای اعلام کردید چه کسی گل‌های شمسایی را شمرده است؟ آیا هنوز هم روی این حرف خود هستید؟

بله، باز هم می‌گویم. البته آماری در تلویزیون ارائه دادند که نشان می‌دهد او آقای گل جهان است. این درست است. او در سال ۲۰۰۸ یکی از بهترین بازیکنان آن دوره انتخاب شد که البته در سال ۲۰۱۰ بنا به هر دلیلی سرمربی تیم او را برای مسابقات قهرمانی آسیا انتخاب نکرد که البته باید سرمربی جواب بدهد اما هیچ اشاره‌ای به آقای گلی او نشده است. این موضوع فقط مصرف داخلی داشته است. البته بنده هم علاقه‌مند بودم که آقای گلی او را عنوان کنم و در فوتسال پلنت هم تبلیغ می‌کردم که این موضوع را بگویند اما فیفا هیچ جا به عنوان آقای گل او را معرفی نکرده. اگر یک جا آوردند که به این موضوع اشاره شده بود من عذرخواهی می‌کنم.

سوال: شمسایی پس از این مدارکی را ارائه داد که نشان می‌داد کنفدراسیون آسیا در مطالبی به این عنوان اشاره کرده است.

این مواردی است که خود ما به آن اشاره کرده‌ایم. فوتسال پلنت همان سایتی است که آقایان را به عنوان بازیکنان برتر معرفی کرد. چه کسی آنها را معرفی کرده بود؟ ترابیان آنها را انتخاب کرد، زیرا مدیر تیم منتخب جهان بود. این ارتباط باعثشده بود که چنین مسائلی به وجود آید.

سوال: همچنین شمسایی آماری ارائه داد که اعلام می‌کرد افرادی که او را به عنوان بازیکن منتخب معرفی کردند چه کسانی بودند.

آن آمار مربوط به سال ۲۰۰۸ بود. در آنجا اعلام نکرده بود که شمسایی آقای گل جهان است. برای بنده هم افتخارآفرین است که او در تیم منتخب جهان بازی کند. این موضوع همانند گینس می‌ماند که باید در آن رکوردهای مختلف ثبت شود.

سوال: شاید این موضوع مربوط به فدراسیون فوتبال می‌شده که باید در این زمینه اقدام می‌کرد. همانند قضیه رکوردی که مسی شکسته است که هم اکنون فدراسیون زامبیا و زیکو در این امر مدعی شدند.

این به فیفا و مسئولان آن برمی‌گردد. این موضوع خیلی هم مهم نیست. اصراری هم به آن ندارم که بگویم این موضوع درست است یا غلط. می‌گویم به مردم راست بگوییم. من دروغ به مردم نگفتم.

سوال: شمس در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود در مسابقات ۲۰۰۰ گواتمالا ترابیان به جای من مصاحبه می‌کرد و خود را جای سرمربی جا می‌زد.

زمانی که در مسابقات جام جهانی ۲۰۰۰ گواتمالا شرکت کردیم کسی از تیم ایران شناختی نداشت. به علت یک اشتباهی که کرده بودند عکس بنده را به عنوان سرمربی معرفی کرده بودند. همانند اشتباهی که تلویزیون بارها در معرفی مربی‌ای انجام می‌دهد. من پس از این اشتباه سریع تماس گرفتم و به آنها گوشزد کردم که سرمربی حسین شمس است. موضوع دیگر این است که او پس از این همه سال این موضوع را اعلام می‌کند. شاید به خاطر نجابتی است که او داشته و این کار را در طول ۱۲ سال اخیر انجام نداده است. هم اکنون آقایان هرچه تیر در چنته داشتند رها کردند تا به هدف خود برسند.

در رابطه با مصاحبه‌هایی که می‌گوید انجام دادم نیز باید بگویم که به خاطر اینکه زبان انگلیسی بلد بودم صحبت‌های مربیان را ترجمه می‌کردم. شاید ترجمه صحبت‌های شمس و صانعی برایم افت باشد اما برای منفعت کشورم این کار را انجام می‌دادم. به عنوان مترجم با او می‌رفتم و صحبت‌هایش را ترجمه می‌کردم، نه اینکه من بخواهم مصاحبه کنم. دلیلی ندارد که به جای ایشان مصاحبه کنم و کمبودی هم ندارم. بنده عضو کنفدراسیون فوتسال آسیا هستم و صاحب‌نظر هم هستم. احتیاجی ندارم که به عنوان مربی بخواهم صحبت کنم زیرا ادعای فنی ندارم.

سوال: در مورد شمس هم گفته بودید شما او را به عنوان بهترین مربی انتخاب کرده‌اید.

درست است، باز هم همین مطلب را می‌گویم. البته او واقعا شایسته بود. یکی از مربیان شایسته آن زمان بود. باز هم می‌گویم که خودم این کار را کرده‌ام و افتخار هم می‌کنم. با فوتسال پلنت نزدیک کار می‌کردم و به همین دلیل در بازی‌های برزیل به عنوان مدیر تیم منتخب جهان حکم گرفتم و با آنها به مسابقات رفتم.

سوال: به هرحال این افتخاراتی بود که توسط افراد به دست آمد. فکر نمی‌کنید مطرح کردن چنین مسائلی فقط فوتسال را به حاشیه ببرد.

ببخشید، زمانی که فردی از صبح تا شب به شما فحش میدهد شما چه کار میکنید؟ به هرحال ما هم انسانیم. زمانی که چیزی را به عنوان چکش میخواهند به سرمان بزنند آن هم چکشی که خودت درست کردی و طریقه استفاده آن را به آنها یاد دادی، صدایت در میآید. هماکنون هم قبول دارم که چنین صحبتهایی درست نیست و بیشتر نمی خواهم در این باره صحبت کنم