به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، پنجاهمین جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در آغاز جلسه ۱۹۴ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۹۴ نماینده مجلس خالی بود.

ادامه رسیدگی به طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه درباره نحوه ادغام وزارتخانه‌ها و همچنین ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور نشست علنی امروز وکلای ملت قرار دارد.



*توصیه لاریجانی به نمایندگان برای تسریع در رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات



علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی رسمی مجلس، با قرائت تبصره ۲ ماده ۱۰۱ آئین‌نامه داخلی پارلمان، خطاب به نمایندگان گفته است: ‌اگر تا ظهر امروز رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به اتمام نرسد، باید امروز بعدازظهر یا فردا صبح هم جلسه علنی داشته باشیم.



طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که رسیدگی به یک طرح یا لایحه در ۶ جلسه علنی مجلس به اتمام نرسد، نمایندگان می‌توانند همه روزه با تشکیل جلسات علنی، رسیدگی به مواد باقیمانده طرح یا لایحه را به اتمام برسانند.



احمد بخشایش نماینده اردستان نیز در گفت‌وگو با فارس در این زمینه گفت: ‌ لاریجانی به نمایندگان توصیه کرده که اگر می‌خواهید عصر امروز جلسه علنی نداشته باشید، تا ظهر امروز رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را به اتمام برسانید، در غیر این صورت مجلس رأی‌گیری می‌کند تا عصر امروز یا صبح فردا جلسه علنی داشته باشیم.



*تذکر و اخطار نمایندگان درباره اصلاح ماده ۵۳ برنامه پنجم / لاریجانی: وارد نیست



بر این اساس، محمد کوثری نماینده مردم تهران در مجلس طی تذکری آئین‌نامه‌ای با استناد به بند ۱۱ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس گفت: اینکه ما طرح دو فوریتی برای متوقف کردن ابهام وزارتخانه‌ها را مطرح کردیم درست است چون دولت باید بداند که مجلس هوشیار است اما تذکر من به نمایندگان مجلس است که بر اساس کدام قانون می‌خواهد دولت را از اجرای ماده ۵۳ برنامه پنجم منع کنند.



وی افزود: در ماده ۵۳ برنامه پنجساله، مجلس دولت را موظف کرده که تعداد وزارتخانه‌ها را تا پایان سال برنامه به ۱۷ برساند.



کوثری گفت: اینکه دولت می‌خواهد ۲ وزارتخانه دیگر را در یکدیگر ادغام کند بر اساس قانون برنامه پنجم است لذا ما نمی‌توانیم دولت را از اجرای قانون منع کنیم.



علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر کوثری گفت: منظور از تذکر شما را متوجه نشدم، اما مجلس اگر احساس می‌کند که از ماده ۵۳ استفاده درستی نمی‌شود و می‌خواهداین ماده را اصلاح کند، اشکالی ندارد.



هادی شوشتری نماینده مردم قوچان نیز طی اخطاری به اصل ۱۳۳ قانون اساسی با بیان اینکه طراحان طرح اصلاح ماده ۵۳ برنامه پنجم نیز می‌خواهند از انحلال دو وزارتخانه در دولت جلوگیری کنند، گفت: اگر بحثاین است که یک وزیر نمی‌تواند سرپرست وزارتخانه دیگر شود، می‌توان این موضوع را به صورت جداگانه مطرح کرد و نیاز به اصلاح ماده ۵۳ برنامه پنجم نیست.



لاریجانی در پاسخ به تذکر شوشتری گفت: اخطار شما وارد نیست و نمایندگان می‌توانند ماده ۵۳ را لغو کنند.



* ۴ پیشنهاد مطرح شده در جلسه علنی یک محتوا داشت



همچنین حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: تذکر بنده مربوط به نحوه اداره جلسه است.



وی که تذکرش را در جریان بررسی جزئیات طرح ممنوعیت ادغام وزارتخانه‌ها بیان می‌کرد، افزود: در حال حاضر ما شاهد بودیم که ۴ پیشنهاد مطرح شده در جریان بررسی طرح مثل هم بود و همه آنها یک محتوا داشت.



حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر فولادگر گفت: اگر همه پیشنهادها فی‌الجمله عین هم باشد حرف شما درست است ولی شما هم می‌دانید که این پیشنهادها مثل هم نیست و تفاوت دارد، بر همین اساس باید اجازه طرح به آنها بدهیم.



*صداوسیما به میل خودش مطالب را ضبط و پخش نکند



مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ‌ صدا و سیما اخیرا در برنامه‌ای به نحوی تصاویر و گفتار مجلس را با هم ادغام کرد که گویا بنده درخواست ارائه اخطار خارج از نوبت داشتم.



وی افزود: این اقدام درحالی صورت گرفت که بنده در همان جلسه گفتم که همه چیز باید قانونی باشد.



کوچک‌زاده اظهار داشت: صدا و سیما نباید به میل خودش مطالب را ضبط و پخش کند و آنها را طوری با هم ادغام کند که همانطوری که خودش می‌خواهد باشد.



*شنیده‌ایم می‌خواهند وزیر بهداشت را عوض کنند / ما نمی‌گذاریم



بر اساس این گزارش، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در قالب بیان پیشنهادی در جریان بررسی طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: شنیده‌ایم که می‌خواهند خانم دستجردی وزیر بهداشت را عوض کنند چرا که ظاهرا وی گفته پول ارز مرجع را برای واردات لوازم آرایش اختصاص داده‌اند و ما نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد.



قاضی‌پور در ادامه به پیشنهادات مطرح شده در صحن علنی مجلس در خصوص طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد دهندگان سعی در کاهش اختیارات مجلس دارند و البته ما نباید اجازه چنین کاری بدهیم.



وی ادامه داد: ممکن است فردا دولت بخواهد شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی را در شهرداری‌ها ادغام کند.



وی تاکید کرد که قانون فعلی قانونی جامع است و نباید تغییر کند.



*قانون را قوه مقننه وضع می‌کند

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی تذکری در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه در صحن علنی مجلس و در واکنش به پیشنهاد یکی از نمایندگان که خواسته بود تنها قوانین مصوب مجلس در طرح مذکور لحاظ شود، اظهار داشت: قانون را قوه مقننه وضع می‌کند و فرقی نمی‌کند این قانون توسط مجلس شورای اسلامی، مجلس شورای ملی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی وضع شود.



وی افزود: اگر در طرح بیاوریم که فقط قوانین مصوب مجلس مشمول این قانون می‌شود، مشکل درست می‌کنند.



توکلی ادامه داد: ‌ما نباید در اینجا قید قوانین مصوب مجلس را بیاوریم چرا که قانون، قانون است و این قانون فقط توسط قوه مقننه وضع می‌شود.



حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در پاسخ به تذکر توکلی گفت: ما این موضوع را در برخی جلسات مطرح کردیم ولی قانون به تنهایی شمول دارد و در اینجا مرادمان از قانون همان چیزی است که مجلس مصوب کرده است.



توکلی در ادامه خطاب به ابوترابی فرد گفت: اگر بنویسیم قانون مصوب مجلس، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را استثنا کرده‌ایم.



*وظایف شورای عالی اداری با تصویب طرح اصلاح قانون برنامه پنجم متوقف می‌شود

بر اساس این گزارش، ابراهیم عزیزی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) در سخنانی به عنوان نماینده دولت درباره پیشنهاد مهدی کوچک‌زاده در زمینه طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه که درباره ادغام وزارتخانه‌ها، اظهار داشت: اینکه مجلس وظیفه قانونگذاری دارد، امری بدیهی است.



وی افزود: مهمترین وظیفه دولت در مجلس رشد و تعالی کشور و ایجاد رضایتمندی و آرامش است که با تعامل و اعتماد میان قوا به وجود می‌آید.



معاون توسعه مدیریت رئیس جمهور ادامه داد: اگر قانون وجود نداشته باشد هیچ واحدی‌ هم نباید ایجاد شود پس تمام وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها در هر سازمانی، به موجب قانونی ایجاد شدند.



عزیزی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: چیزی که شما نمایندگان نوشته‌اید این است که از فردا تمام وظایف شورای عالی اداری متوقف می‌شود و باید تمام ادغام‌ها و کوچک سازی‌ها و اصلاح ساختارها به تصویب مجلس برسد.



وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: مجلس می‌تواند قانونگذاری کند و اگر مصوبات مجلس به تایید شورای نگهبان هم برسد، دولت باید آن را اجرا کند. اما تعامل و همکاری صمیمی قوای خواست عمومی مردم و مقام معظم رهبری است.



معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در خاتمه خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم دهیم تا کشوررا به بهترین شکل اداره کنیم.



اما ناگفته نماند که اگر این طرح به تصویب برسد مشکلات جدی به وجود می‌آید و اصلاح ساختارها با مسائلی مواجه می‌شود.



وکلای ملت از صبح امروز بررسی طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور را که درباره ادغام وزارتخانه‌ها است، آغاز کردند و پس از بررسی چندین پیشنهاد و رفع ابهام هم اکنون مجلس وارد قرائت نطق نمایندگان شد.



فعلا ادامه رسیدگی به این طرح متوقف شد اما ممکن است خانه ملت پس از پایان قرائت نطق‌ها مجددا وارد بررسی جزئیات طرح مذکور شود.



*نمایندگان تنها موظف به ابراز مخالفت یا موافقت با طرح‌ها هستند

همچنین کمال علیپور نماینده مردم قائم شهر در جلسه علنی امروز مجلس طی تذکری آئین نامه‌ای گفت: طبق ماده ۱۵۲ آئین نامه نمایندگان درباره مخالفت یا موافقت با طرح‌ها و لوایح می‌توانند صحبت کنند اما آقای کاتب که به عنوان سخنگوی کمیسیون صحبت می‌کردند امروز بارها پشت تریبون گفتند که مجلس می‌خواهد خلاف قانون عمل کند.



وی افزود: اظهارات آقای کاتب طوری بود که مجلس می‌خواهد در اصلاح ماده ۵۳ برنامه پنجم خلاف آن عمل کند لذا آقای کاتب به عنوان سخنگوی کمیسیون می‌تواند مخالفت یا موافقت خود را با این طرح اعلام کند نه اینکه در باره این طرح مطالبی دیگر بگوید.



*دولت از تلاش‌های وزیر بهداشت به بهترین نحوه استفاده کند

حجت‌الاسلام سیدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان نطق حسین علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که مطالبی را در خصوص وزیر بهداشت در مجلس و خدمات وی مطرح کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که امروز بیش از ۹۶.۵ درصد از داروهای مورد نیاز مردم را در داخل کشور تولید می‌کند و این شرایط با همکاری دولت و مجلس فراهم می‌شود.



وی افزود: اراده دولت و مجلس در این است که ۳.۵ درصد نیاز داروی کشور که وارد می‌شود را با ارز مرجع و با کمترین قیمت ممکن برای بیماران در اختیارشان بگذاریم.



ابوترابی‌فرد ادامه داد: کارگروه‌های مختلف در دولت پیگیری این موضوع هستند و البته تنگناهایی هم در این رابطه وجود دارد که وزیر بهداشت و سایر دوستان در این وزارتخانه پیگیر آن هستند.



نایب رئیس مجلس تصریح کرد: امیدواریم با توجه به تجربه وزیر بهداشت دولت از تلاش‌های ارزشمند وی به بهترین نحو استفاده کند.



وی اضافه کرد: همکاری تنگاتنگی میان کمیسیون بهداشت و مجلس و وزارت بهداشت وجود دارد.



*حضور یکی از فعالان حقوق زنان از مالزی در جلسه علنی امروز مجلس

همچنین خانم نور حمیده از فعالانه بخش خانواده و حقوق زنان کشور مالزی امروز مهمان بهارستان نشینان بود.



نور حمیده به دعوت لاله افتخاری نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حضور یافت.



بر اساس این گزارش هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن خیر مقدمه به وی برای این فعال حقوق زنان و خانواده آرزوی توفیق و سلامتی کرد.

*الزام دولت به ادغام وزارتخانه‌ها لغو شد / ممنوعیت سرپرستی وزارتخانه فاقد وزیر توسط وزیر دیگر



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه را مورد بحثو بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، از تاریخ تصویب این قانون، هر گونه ادغام و انحلال وزارتخانه‌های موجود و هر گونه اقدامی در راستای جابه‌جایی انتزاع و انحلال مؤسسات و واحدهای زیر مجموعه وزارتخانه‌ها که به موجب قانون مصوب مجلس تأسیس شده‌اند، متوقف می‌شود.

بهارستان‌نشینان مقرر کردند، هر گونه انحلال، ادغام و تأسیس وزارتخانه‌ها و نیز انحلال، انتزاع، ادغام و تأسیس سازمان‌ها و واحدهای مسکونی منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.

بهارستان نشینان در تبصره یک طرح مذکور مصوب کردند شورای عالی اداری مجاز به تغییرات خارج از چارچوب قوانین نیست.

وکلای ملت در تبصره ۲ این ماده تصویب کردند سرپرستی وزارتخانه فاقد وزیر توسط وزیر دیگر ممنوع است. این حکم در مورد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مجراست.

نمایندگان ملت با ۱۴۵ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه، این اصلاحیه برنامه پنجم توسعه را به تصویب رساندند.

*مجلس «مقابله به مثل» را در ذهن مردم تداعی نکند / محدودیت برای رئیس جمهور خلاف قانون است



محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در جلسه علنی امروز مجلس طی اخطاری با استناد به اصل ۱۳۵ قانون اساسی، تبصره ۲ ماده واحده طرح اصلاح ماده ۵۳ برنامه پنجم را مغایر با قانون اساسی دانست.

وی افزود: ابتدا باید بگویم متاسفم از اینکه در شرایط حساس کنونی و علی‌رغم توصیه مقام معظم رهبری برای رفاه و همدلی مسئولان در جهت حل مشکلات اقتصادی کشور که کمر مردم را خم کرده، وقت مجلس و دولت صرف ادغام و یا انحلال وزارتخانه‌ها می‌شود و درباره تعیین سرپرست برای وزارتخانه‌ها صرف شود.

تابش با بیان اینکه اصل ۳۵ قانون اساسی به رئیس جمهور اجازه داده برای وزارتخانه‌ها سرپرست تعیین کندو هیچ بحثی درباره ویژگی‌های سرپرست مطرح نکرده، گفت: ‌ وقتی قانون اساسی هیچ ویژگی درباره سرپرست وزارتخانه‌ها مطرح نکرده پس یک وزیر می‌تواند سرپرست یک وزارتخانه دیگر هم بشود.

نماینده مردم اردکان با بیان اینکه قانون اساسی هیچ محدودیتی برای رئیس جمهور در تعیین سرپرست وزارتخانه‌ها قائل نشده است، گفت: ‌اقدام مجلس برای محدود کردن رئیس جمهور در تعیین سرپرست وزارتخانه‌ها با اصل ۱۳۵ قانون اساسی مغایرت دارد.

وی همچنین گفت: ‌ در ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز تاکید شده تصدی دو شغل برای یک مسئول دولتی خلاف قانون است مگر آنکه مسئول مافوق آن به مدت ۴ ماه بر اساس ضرورت چنین اقدامی را انجام بدهد، ‌لذا اقدام رئیس جمهور در سرپرست کردن وزیر راه در وزارت ارتباطات خلاف قانون نبوده است.

تابش با تاکید مجدد بر حل مشکلات اقتصادی خطاب به نمایندگان گفت: ‌ما باید مصالح عمومی را بر مصالح جزئی ترجیح بدهیم و طوری رفتار نکنیم که در ذهن مردم مقابل به مثل مجلس تداعی شود. چرا که مردم چنین انتظاری ندارند.

تابش همچنین با اشاره به اصل تفکیک قوا گفت: برای حل مشکلات اقتصادی باید هماهنگی لازم بین قوا باشد و البته اصل تفکیک قوا نیز رعایت شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی در پاسخ به اخطار نماینده مردم اردکان گفت: طبق تصویری که شورای نگهبان داشته یک مسئول دولتی در زیر مجموعه خود می‌تواند دو پست داشته باشد اما نمی‌تواند ۲ پست بیرون سازمانی داشته باشد.

وی در نهایت اخطار تابش را وارد ندانست.



*جلسه علنی صبح امروز مجلس پایان یافت

نشست علنی صبح امروز(یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام حجت‌الاسلام سید‌محمد‌حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت، پایان یافت.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اعلام تنفس دو ساعته، گفت: جلسه علنی بعدی مجلس رأس ساعت ۱۴ با حضور نمایندگان آغاز می‌شود.

وکلای ملت از صبح امروز وارد بررسی جزئیات طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه شدند و پس از رسیدگی حدودا ۳ ساعته به جزئیات این طرح، بالاخره آن را به تصویب رساندند. اما بررسی پیشنهادات الحاقی درباره طرح مذکور به نشست عصر امروز وکلای ملت موکول شد.

بهارستان‌نشینان امروز با تشکیل جلسه امروز عصر خانه ملت برای رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.



*مجلس عصر امروز تشکیل جلسه علنی می‌دهد

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل جلسه علنی عصر امروز خانه ملت برای ادامه رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.



وکلای ملت با ۱۶۴ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه، با تشکیل جلسه علنی عصر امروز مجلس موافقت کردند.



حجت الاسلام ابوترابی فرد نائب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ، ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت ، گفت : بر اساس ماده ۱۰۱ آئین نامه داخلی ، چنانچه طرح یا لایحه ای در دستور کار مجلس باشد که بررسی آن در شش جلسه به اتمام نرسد ، بایستی برای تسریع در رسیدگی به آن طرح یا لایحه ، فرصت فوقالعادهای در نظر گرفته شود ، لذا از نمایندگان می خواهیم برای عصر امروز به جای تشکیل جلسه کمیسیونهای تخصصی ، جلسه علنی داشته باشیم تا رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به اتمام برسد.