به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، عراق شاهد رویدادهای مختلفی بود که واکنش نخست وزیر این کشور به دستورات تنش زای اخیر رئیس اقلیم کردستان، تحویل بوئینگ ۷۷۷ آمریکا به عراق و اتهام زنی مقامات کرد علیه نوری المالکی تیتر یک رسانه های این کشور را تشکیل می دهند.

واکنش مالکی به دستور بارزانی

روزنامه الصباح گزارش داد: نوری المالکی نخست وزیر عراق در بیانیه ای مخالفت خود را با دستور اخیر مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: دستور بارزانی از لحاظ قانونی بی ارزش است و تاثیری ندارد.

رئیس منطقه کردستان عراق در راستای تشدید تنش های بغداد و اربیل در بیانیه ای دستور داد که به جای اصطلاح مناطق مورد مناقشه از عبارت مناطق کُرد خارج از اقلیم کردستان استفاده شود.

بارزانی در این بیانیه از تمام وزارتخانه ها و گروه های رسمی و غیر رسمی منطقه کردستان عراق خواست که این دستور را اجرا کنند.

ادامه اتهام زنی علیه مالکی

خبرگزاری براثا گزارش داد: " اومید صباح " سخنگوی ریاست جمهوری اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد: نوری المالکی نخست وزیر عراق خطر بزرگی برای عراق محسوب می شود و تهدیدی برای روند سیاسی و دموکراتیک کشور است.

در این بیانیه آمده است: پارلمان، ریاست جمهوری و طرف های سیاسی باید مانع از انحصارطلبی مالکی در قدرت شوند.

حمایت از اقدامات بارزانی

خبرگزاری النخیل به نقل از " فرهاد الاتروشی " نماینده ائتلاف کردستان عراق اعلام کرد که مشروعیت تصمیمات مسعود بارزانی ارتباطی به نوری المالکی ندارد و تصمیم گیری در این رابطه طبق قانون ریاست اقلیم در سال ۲۰۰۵ جزء اختیارات بارزانی به شمار می رود.

اطمینان بخشی به اعراب اربیل

سومریه نیوز گزارش داد: " فؤاد حسین " رئیس دیوان ریاست جمهوری اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای به اعراب عراقی مقیم مناطق اقلیم کردستان اطمینان داد که تنش های سیاسی و نظامی موجود میان بغداد و اربیل هیچ اثر منفی در زندگی آنها نخواهد داشت.

وی که در حاشیه تجمع صدها عرب عراقی مقیم اربیل سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: برای نخستین بار است که مسئله قومیت در تاریخ سیاسی عراق به این شکل مطرح می شود.

تحویل هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ آمریکا به عراق

خبرگزاری اصوات العراق گزارش داد که شرکت های هواپیمایی عراق روز گذشته نخستین هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ساخت آمریکا طی مراسمی که در فرودگاه بین المللی بغداد برگزار شد در اختیار عراق قرار گرفت.

در این مراسم " هادی العامری " وزیر حمل و نقل، " استفان بیکروفت " سفیر آمریکا در بغداد و شماری از نمایندگان شرکت بوئینگ و نیز مسئولان دولت عراق حضور داشتند.

سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد اظهار داشت: تحویل هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ به عراق روابط اقتصادی بغداد و واشنگتن را در چارچوب توافقات استراتژیک ۲ کشور افزایش می دهد.

سفر اسامه النجیفی به هند

نهرین نت اعلام کرد که رئیس پارلمان عراق شب گذشته در راس هیئتی پارلمانی و در سفری رسمی و چند روزه راهی هند شد. وی روز گذشته در دفتر خود با سفیر هند در بغداد دیدار و درباره توسعه روابط دوجانبه دیدار کرد.

رئیس پارلمان عراق در این دیدار از میزان پیشرفت و موفقیت هند در برقراری نظام دموکراتیک واقعی در کشور علیرغم تنوع فرهنگ و مذهب ابراز شگفتی کرد.