افکار

کارشناسان، باغ‌های عمودی را در فرودگاه بین‌المللی ادمونتون به اجرا گذاشته‌اند. این دیوار سبز و روبه‌رشد نه‌تنها مصرف انرژی مورد نیاز برای تصفیه هوا و آلودگی صوتی ناشی از آن را کاهش می‌دهد، بلکه به مراتب مؤثرتر است.

افکارنیوز

: از اردیبهشت‌ماه امسال دیوارهای سرسبز و زنده فرودگاه بین‌المللی ادمونتون جلوه دیگری به فضای آن داده است. در این طراحی از بیش از ۸۰۰۰ گیاه از ۳۲ گونه متفاوت استفاده شده تا مساحت دیواره‌ای معادل ۱۳۲ مترمربع با فضای سبز پوشیده شود. این دیوارهای زنده یا باغ‌های عمودی توسط شرکت Green over Grey واقع در ونکوور طراحی شده و علاوه بر زیباتر کردن فضاهای عمودی در شهرها در پاکیزگی بیشتر هوا نیز نقش خواهد داشت.

ساخت این باغ‌های عمودی از دهه ۱۹۸۰/۱۳۶۰ و اولین‌بار توسط پاتریک بلنک آغاز شده و در سال‌های بعد توسعه پیدا کرده است. برای آبیاری این باغ‌های عمودی که توسط Green over Grey طراحی شده‌اند از سیستم هیدروپونیکی استفاده می‌شود که مشابه طبیعی آن را در گیاهانی که بر روی ساقه درختان دیگر یا کنار آبشارها رشد می‌کنند، می‌توان مشاهده کرد. آبیاری این گیاهان به شکل خودکار و چند دقیقه در روز انجام می‌شود. برای این کار یک سیستم آبیاری قطره‌ای در لایه‌های زیرین مواد بازیافتی که دیواره‌ها را تشکیل داده‌اند، تعبیه شده که آب مورد نیاز گیاهان را با نفوذ در لایه‌های میانی به آنها می‌رساند. در ساخت بخش‌های ضدآب این دیواره از بسته‌بندی‌های فودگرید(سازگار با مواد غذایی) مانند بسته‌بندی شیر، کیسه‌های پلاستیکی و بطری‌ها استفاده شده و ریشه گیاه درون لایه‌ای طراحی شده از الیاف بازیافتی از صنعت نساجی پوشیده شده است.

این باغ‌های عمودی نه‌تنها ظاهر زیبایی به شهر می‌دهند بلکه ۹ نمونه از گیاهانی که در طراحی آنها به کار گرفته شده از گیاهانی است که اثر قابل‌توجه آنها در بهبود کیفیت هوا توسط ناسا اثبات شده است. بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان ناسا در فضا نشان می‌دهد ۱۰ گونه گیاهی روی زمین بهتر از فیلترهای مکانیکی می‌توانند در تصفیه هوا از آلاینده‌های خطرناکی مانند دی‌اکسیدکربن است، بنزن و ترکیبات آلی فرار نقش داشته باشند. علاوه بر این نقش این گیاهان را مانند هر گیاه دیگری در افزایش سطح اکسیژن و رطوبت محیط نمی‌توان نادیده گرفت.

باغ عمودی فرودگاه ادمونتون بزرگترین باغ عمودی در آمریکای شمالی است که از یک پانل مرکزی بزرگ به مساحت ۱۰۴ مترمربع و دو پانل چپ و راست که به ترتیب مساحتی برابر ۱۴.۹ و ۱۳ مترمربع دارند، تشکیل شده است. این باغ در سال‌های آتی با رشد گیاهان تشکیل‌دهنده آن مخصوصا نمونه‌هایی که می‌توانند تا ۳ متر از بالاترین نقطه آن بیشتر رشد کنند، شکل سه‌بعدی‌تری پیدا خواهد کرد. وجود گونه‌های کوتاه‌تر در حفظ شکل اولیه مورد نظر طراحان مؤثر است.

این دیوارهای سبز نه‌تنها می‌توانند در کنار کاهش مصرف برق مورد نیاز برای تصفیه هوای فضایی مانند فرودگاه بین‌المللی ادمونتون تا حدود ۲۰درصد، هوای پاک‌تری را تولید کنند بلکه آلودگی صوتی محیط را نیز کاهش خواهند داد.

زیبایی و کارایی تحسینبرانگیز این دیوارهای سبز به علاوه فناوریهای تازهای که خلق میشود، میتواند در سالهای آینده آنها را به بخشی از طراحیهای خانگی اضافه کند. سیستمهای هیدروپونیک و آبیاری در مقیاس کوچکتر تولید خواهند شد و این طراحی دوستدار محیطزیست را از ساختمانهای بزرگ به خانهها و آپارتمانها خواهند آورد. .

کد خبر: 174512