به گزارش افکارنیوزبه نقل از جام جم، اگر نمی‌خواهید این نتایج برای شما یا بار دیگر تکرار شود، همین امروز به جای جیک‌جیک مستان، فکر زمستان باشید:

خودروهای کاربراتوری در هوای سرد، بخصوص صبح‌ها، سخت‌تر روشن می‌شود زیرا بنزین در این هوا بخوبی تبخیر نمی‌شود.

اگر سیستم برق‌رسانی مشکل داشته باشد یا دلکو و فیلر اسبک‌ها برای استفاده زمستانی تنظیم نشده نباشند، اتلاف وقت دامنتان را خواهد گرفت.

فیلرکشی یعنی تنظیم فاصله بین اسبک‌های سرسیلندر و سوپاپ‌ها و همچنین فاصله الکترود شمع‌ها. پیش از زمستان با مراجعه به تعمیرگاه، خودرو را فیلرکشی زمستانی کنید.

از تعمیرکار بخواهید زمان آوانس و ریتارد دلکو را نیز بررسی و در صورت نیاز تنظیم کند؛ زیرا اثراتی بسیار در بهبود کار موتور، کاهش سوخت مصرفی و سرعت روشن شدن دارد.

اگر باتری از نوع خشک یا سیلد نیست، با مراجعه به باتری‌سازی، سطح و کیفیت الکترولیت آن را اندازه‌گیری کرده، در صورت نیاز به آن اسید یا آب مقطر اضافه کنید. روی قطب‌های مثبت و منفی را نیز با گریس بپوشانید.

اگر باتری از نوع خشک یا سیلد است، علامت سبز بودن شیشه شارژ را بررسی کنید تا در هوای سرد به مشکل برنخورید.

در صورتی که رنگ آن به جای سبز، مشکی بود باتری باید مجددا شارژ درازمدت شود. گریسکاری قطب‌ها را نیز فراموش نکنید.

روغن‌ها از جنبه‌ای به سه دسته تابستانی، زمستانی و چهار فصل هم تقسیم شده‌اند. اگر هنوز از روغن اصطلاحا غلیظ تابستانی استفاده می‌کنید، استارت زدن در هوای سرد، دشوار شده، انرژی مورد نیاز برای روشن شدن هدر می‌رود. روغن را تعویض کرده، از روغن زمستانی یا روغن‌های چهار فصل استفاده کنید.

شمع‌ها را بازدید و در صورت نیاز تمیز یا حتی تعویض کنید. شمع‌ها و کابل‌های فرسوده یکی از دلایل بد یا دیر روشن شدن خودرو، بویژه در هوای سرد زمستانی است. فیلرکشی شمع‌ها هم اقدامی مفید خواهد بود.

پیش از روشن کردن صبحگاهی خودروهای کاربراتوری، یک بار پدال گاز را تا انتها فشار دهید و رها کنید، سپس استارت بزنید.

اگر سیستم خودرو انژکتوری است، پدال را قبل یا در آغاز استارت نفشارید.

از استارت زدن در فواصل کم خودداری کنید تا موتور خفه نشود، وگرنه مجبورید درپوش هواکش کاربراتور را بردارید تا بنزین جمع شده تبخیر شود. این کار اتلاف وقت و دردسر بیشتری دارد.

اگر جعبه دنده خودرو اتومات است، توصيههاي زمستاني را با دقت بيشتر و در موعدي زودتر انجام دهيد، زيرا امكان روشن كردن اين خودروها از طريق هل دادن وجود ندارد و صدمات و خسارات ناشي از هل دادن، بيشتر است.