درگیری سوپر استار فرانسه با دولت

به گزارش افکارنیوزبه نقل از خبرآنلاین، ژرار دوپاردیو ۶۳ ساله تازه‌ترین فرانسوی ثروتمند است که در واکنش به افزایش مالیات‌ها توسط دولت فرانسوا اولاند رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه، با خریدن خانه‌ای در مرز بلژیک به دنبال پناهگاهی خارج از کشورش است.

ژان - مارک آیرو نخست‌وزیر فرانسه رفتار دوپاردیو را «تاثرآور» و «فاقد حس وطن‌دوستی» را دانست، آن هم در شرایطی که از فرانسوی‌ها خواسته شده برای کاهش بدهی‌های ملی مالیات بیشتری بپردازند.

دوپاردیو در نامه‌ای به نشریه فرانسوی دیمانش گفت: «تاثرآور، گفتید تاثرآور؟ چقدر تاثرآور است؟ من فرانسه را ترک می‌کنم برای اینکه شما اعتقاد دارید موفقیت، نوآوری، استعداد و در مجموع هر چیز متفاوت باید تحریم شود. حاضرم پاسپورت فرانسوی و کارت شناسایی‌ام را پس بدهم.»

یک نماینده خشمگین پارلمان فرانسه پیشنهاد داده این کشور مانند ایالات متحده قانونی تصویب کند تا دوپاردیو یا هر کس دیگر که می‌کوشد از پرداخت مالیات کامل صرف نظر کند از تابعیت فرانسه محروم شوند.

ستاره فیلم‌های «۱۹۰۰»، «سیرانو دو برژراک»، «کارت سبز» و «فتح بهشت» اخیرا در دهکده نشن در بلژیک که ۲۷ درصد ساکنان آن فرانسوی هستند و فاصله کوتاهی با مرز فرانسه دارد، خانه‌ای خریده و خانه مجلل خود در پاریس را به فروش گذاشته است.

دوپاردیو گفت از ۱۴ سالگی که شروع به کار کرده تاکنون ۱۴۵ میلیون یورو(۱۲۰ میلیون پوند) مالیات پرداخت کرده است.

او افزود: «ما دیگر سرزمین مادری قبلی‌مان را نداریم. دیگر دلیلی ندارم اینجا بمانم. هرچند همچنان عاشق فرانسه و مردمش هستم.»

دولت فرانسه برای کسانی که دارایی‌های آن‌ها بیش از ۱.۳ میلیون یورو است، مالیات سنگین وضع کرده است. این در حالی است که ساکنان بلژیک مالیات چندانی نمی‌پردازند.

دولت اولاند در عین حال قصد دارد برای کسانی که درآمد آن‌ها بیش از یک میلیون یورو است، ۷۵ درصد اضافه مالیات بر درآمد وضع کند.

دوپاریو گفت: شما کی هستید که من را قضاوت کنید. از شما سئوال میکنم آقای آیرو، نخست وزیر آقای اولاند؟ با وجود زیادهرویها، اشتها و عشقی که به زندگی دارم، همچنان یک مرد آزاد هستم.