به گزارش افکارنیوز، روزنامه رسالت نوشت: علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ‌در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی، از سخنان اخیر وی انتقاد کرد. در این نامه آمده است: " فرموده‌اید امکانی برای حضور مجدد فتنه‌گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند. اگر مقصود شما افرادی است که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است، سخن جناب‌عالی درست است. در غیر این صورت وجاهت قانونی ندارد. فرضا آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده‌اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد. "

در پاسخ علی مطهری باید گفت؛ اگر در رد صلاحیت کاندیداها، فقط دادگاهی شدن ملاک باشد، پس فلسفه وجودی نظارت شورای نگهبان در قانون اساسی چیست؟ همان دادگاه و دادگاهی شدن برای احراز یا عدم احراز صلاحیت، کافی است! کدام عقل سلیمی این مسئله را می‌پذیرد. با این حساب، چرا شیخ حسینعلی منتظری را از مقام قائم مقامی رهبری خلع کردند؟

او را که دادگاهی نکردند تا بیاید از خود دفاع کند؟ چرا مجلس به عدم کفایت بنی صدر رای داد و منتظر نشد تا او را دادگاهی کنند؟ چرا مردم در راهپیمایی ۹ دی شرکت کردند و رای به خیانت و عدم صلاحیت موسوی و کروبی دادند و منتظر نشدند آن دو فتنه‌گر را به دادگاه بکشانند.

شما که معتقدید باید صلاحیت موسوی و کروبی را هم برای کاندیدا شدن در دوره جدید احراز کرد، آیا اگر رضا پهلوی هم خود را کاندیدا کند، باید صلاحیت او را احراز و تایید کرد؟ او که در هیچ دادگاهی محکوم نشده، الا دادگاه افکار و آراء مردم ایران. پس شما که از سینه چاکان دموکراسی هستید، نقش مردم را در این میان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در ضمن، شورای نگهبان در زمینه احراز و عدم احراز صلاحیت‌ها، خود یک نهاد قانونی است. خودتان بهتر می‌دانید که مشابه چنین نهادی در اکثر قریب به اتفاق کشورها وجود دارد حتی کشورهایی که خود را مهد دموکراسی می‌دانند.

نکته دیگر اینکه اگر بنا به مصلحت کشور و نظام اسلامی، موسوی و کروبی را به دادگاه نکشانده‌اند اما جزای کوچکی نسبت به جرم بزرگ آنها برایشان در نظر گرفته‌اند و آن، حصر خانگی است. حتما شما این را هم عادلانه نمی‌دانید و معتقدید تا زمانی که دادگاهی نشده‌اند، آن دو سر اژده‌های فتنه را آزاد بگذارند و کما فی‌السابق بیایند و علیه اسلام و امت و انقلاب و نظام اسلامی و ولایت فقیه، بیانیه بدهند و فتنه‌گران را خداجو بنامند و عکس امام خمینی(ره) را آتش بزنند، عاشورا و تمام مقدسات ملت مسلمان ما را به استهزا بگیرند و …

لابد جناب‌عالی مبحثآزادی از دیدگاه علمای بزرگی همچون پدر بزرگوارتان شهید مطهری را مطالعه نکرده‌اید که این چنین با طرفداران حقوق بشر غربی، هم‌آوا می‌شوید؟ آیا شما اعتقادی به مبحثفسق علنی ندارید؟ پس هر کس حتی اگر مرتکب دروغ و تهمت و افترا و امثال اینها هم باشد از این پس می‌تواند به عنوان امام جماعت، مشغول خدمت شود، مگر اینکه او را به دادگاه بکشانند و محاکمه‌اش کنند!

شما با این حرف‌ها آیا می‌خواهید کسانی مثل موسوی و کروبی و خاتمی و … را تطهیر کرده و فسق سیاسی علنی آنها را تا حد تقصیر و قصور تنزل دهید؟ آیا می‌خواهید دادگاه مردمی ۹ دی را تخطئه کنید و اثر آن را در اطفاء آتش فتنه، منکر شوید؟
شما رای یک دادگاه که قاضی او مجتهد یا قاضی ماذون باشد را می‌پذیرید اما رای شورای نگهبان را با شش فقیه برجسته و شش حقوقدان را برنمی‌تابید؟
خودتان بيشتر توضيح دهيد!