دولت اسد در آستانه فروپاشی نیست

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: تحلیل‌گران معتقدند تازه‌ترین پیش‌بینی‌های مقامات غربی و حتی دیپلمات‌های روسی حاکی از این است که شورشیان پیشرفت‌های چشمگیری را داشته‌اند اما همه آن‌ها متفق‌القول حتی به طور ضمنی اظهار می‌دارند که دولت اسد در آستانه فروپاشی نیست.

بارا میکائیل، از محققان موسسه اسپانیایی ژئوپلیتیک(FIIDE) می‌گوید: شاید این دولت با یک کودتا و مداخله خارجی یا حمایت‌های بسیار گسترده‌ لجستیکی از شورشیان توسط کشورهای خارجی سقوط کند.

وی می‌افزاید: زیرساخت‌های نظامی و سازمانی دولت اسد دست نخورده باقی مانده و اگرچه از شوک‌هایی آسیب دیده اما همچنان با قوت به کار خود ادامه می‌دهد.

چندین تن از مقام‌های ارشد خارجی از جمله آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز پیش از این به طور ضمنی به توانمندی دولت اسد اذعان کرده بودند.

راسموسن گفته بود که دولت اسد سقوط می‌کند اما آنچه در حال حاضر مهم است مساله زمان است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز از جامعه بین‌المللی خواسته است که هر چه سریعتر بشار اسد را وادار به ترک قدرت کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز می‌گوید دولت بشار اسد رو به ناامیدی می‌رود.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته است که دولت اسد کنترل بخش‌هایی از کشور را از دست داده است.

رامی عبدالرحمان، رئیس مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس می‌گوید: اگر جامعه بین‌المللی به یک اتفاق نظر در مورد فشار به بشار اسد برسد آن‌ها می‌توانند وی را وادار به کناره‌گیری کنند.

اما وی نیز تاکید می‌کند که ارتش وفادار به بشار اسد همچنان قوی است.

عبدالرحمان می‌گوید: به رغم جدا شدن برخی از مقام‌های نظامی از ارتش، این نیرو همچنان قادر به حفاظت از بخش‌های وسیعی از کشور از دمشق تا ساحل مدیترانه است.

یک کارشناس نظامی غرب در بیروت نیز می‌گوید: اگرچه شورشیان پیشرفت‌هایی را داشته‌اند اما در حال حاضر ارتش سوریه همچنان انسجام و قدرت خود را حفظ کرده و به دفاع از کشور در شهرهای اصلی ادامه می‌دهد.

به رغم کشته شدنها و فرار برخی از نظامیان، این ارتش همچنان ۲۰۰ هزار نیروی کاملا وفادار به اسد دارد و هنوز از تمامی واحدهای خود در میدان جنگ استفاده نکرده است. در حال حاضر این احساس در کل نیروهای نظامی به وجود آمده که انقلابیون تبدیل به شورشیان شدهاند.