به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، کمیته یهودیان آمریکا یکی از مهمترین سازمانهای صهیونیستی در جهان است که با گسترش فعالیت در کشورهای مختلف، زیرشاخه‌ها و زیر مجموعه های در هم تنیده ای را به وجود آورده است. این مطلب به معرفی این سازمان مهم صهیونیستی، اهداف، ساختار سازمانی و چگونگی فعالیت آن می پردازد.

۱) تاریخچه کمیته یهودیان آمریکا

کمیته یهودیان آمریکا(American Jewish Committee) که ادعا می کند «سازمان جهانی حمایت از یهودیان»(Global Jewish Advocacy) است، یکی از مهمترین سازمان‌های فعال در جبهه صهیونیسم بین‌الملل به شمار می آید.

فعالیت این سازمان در سال ۱۹۰۶ آغاز گردید. این سازمان صهیونیستی مدعی است که نگرانی از بابت یهودیان روسیه، مهمترین دلیل تأسیس این سازمان بوده است. این سازمان همچنین می افزاید: «پس از صد سال از تأسیس این سازمان ما بر آنیم تا از همه اقلیت‌های جهان حمایت کنیم. تقویت امنیت و آرامش زندگی یهودیان در آمریکا و سایر نقاط جهان از اولویت های مأموریت ما بر مبنای دلیل آغازین تأسیس این سازمان است.»

رئیس این سازمان در حال حاضر رابرت المان(Robert Elman) و مدیر امور اجرایی آن را دیوید هریس(David A. Harris) بر عهده دارد.

۲) اهداف کمیته یهودیان آمریکا

امنیت رژیم صهیونیستی و افزایش قدرت این رژیم مهمترین اولویت این سازمان را تشکیل می دهد. این سازمان برای دستیابی به این هدف، یکی از بازوان قدرتمند و بانفوذ رژیم صهیونیستی در آمریکا و نیز در سطح جهانی محسوب می شود. در واقع این سازمان صهیونیستی عملاً بازوی دیپلماتیک صهیونیسم بین‌الملل است. این سازمان مدعی است اهداف و مأموریتهای زیر را پیگیری می کند:

- «محافظت از گروههای اقلیت در کشورهای مختلف با تأکید بر کثرت گرایی و دموکراسی

- مبارزه با آنتی سمیتیسم و همه اشکال تعصب

- گسترش پلورالیسم و تبلیغ ارزشهای دموکراتیک

- حمایت از تلاش اسرائیل برای نیل به صلح و امنیت

- تقویت زندگی یهودیان

- حمایت از استقلال نیروها و..»

تأکید و دفاع این سازمان صهیونیستی از مفاهیمی مانند کثرت گرایی و دموکراسی خواهی و نیز اهمیت استقلال نیروها، مخاطب را به اهداف اصلی این سازمان صهیونیستی رهنمون می کند. در واقع کمیته یهودیان آمریکا یکی از شاخه های اصلی صهیونیسم بین الملل در اجرایی کردن برنامه های صهیونیست ها در کشورهای مختلف است. به عبارتی این سازمان صهیونیستی زمینه فعالیت گروههای صهیونیستی را به نام حمایت از گروههای اقلیت فراهم کرده و از این رو تلاش می کند تا دولتها و نهادها را برای برگزاری برنامه های مختلف صهیونیست ها که گاهی حاکمیت و استقلال دولت یا سازمان مذکور را به زیر سؤال می برند، اقناع کند.

از طرفی سازمان صهیونیستی کمیته یهودیان آمریکا به صورت ظاهری از جمعیت های مهاجران در آمریکا و سایر نقاط تحت پوشش خود به منظور فریب افکار عمومی حمایت می کند. در واقع این سازمان بر آن است تا خود را به عنوان یکی از سازمانهای بزرگ مرتبط با رژیم صهیونیستی بشناساند که ایده های بشردوستانه را پی می گیرد و از این طریق به اعتبار صهیونیست ها و رژیم صهیونیستی بیفزاید.

۳) ساختار سازمانی کمیته یهودیان آمریکا

سازمان صهیونیستی کمیته یهودیان آمریکا یکی از گسترده ترین سازمان های صهیونیستی جهان از نظر تعداد زیرمجموعه ها و مناطق تحت پوشش است. نیویورک تایمز از این سازمان به عنوان «غول سازمانهای یهودی آمریکا» نام می برد.

سازمان صهیونیستی کمیته یهودیان آمریکا در اکثریت ایالات آمریکا دفاتر خود را مستقر کرده است. این سازمان صهیونیستی همچنین دارای ۹ دفتر بین المللی در کشورهای فرانسه، کانادا، برزیل، آلمان، ایتالیا، جنوب شرق آسیا، سوئد، هند و رژیم صهیونیستی است. این سازمان صهیونیستی در کنار این دفاتر، سازمانهایی را به عنوان شاخه های زیر مجموعه خود در حیطه های موضوعی مانند روابط بین فرقه ای، امور بین المللی، مسائل حقوق بشر، روابط یهودیان آمریکا با اسرائیل، امور حقوقی و ملی، امور مالی و حسابرسی، روابط عمومی، مسائل توسعه و… برای اهداف صهیونیستی خود سازماندهی کرده است.

۴) اشخاص کلیدی

دیوید هریس یکی از صهیونیست های پرآوازه جهان است که از سال ۱۹۷۹ وارد کمیته یهودیان آمریکا شد. وی در سال ۱۹۸۱ به یکی از سازمانهای بزرگ صهیونیستی در روسیه پیوست اما در سال ۱۹۸۴ به سازمان کمیته یهودیان آمریکا بازگشت. هریس از سال ۱۹۹۰ مدیر اجرایی این سازمان صهیونیستی را بر عهده دارد. سخنرانی های وی برای اعمال فشار و افزایش تحریم ها علیه ایران یکی از اقدامات مداوم و بی وقفه این صهیونیست آمریکایی است. وی در بیانیه اخیر خود می گوید: «ما در کمیته یهودیان آمریکا مأموریت داریم که مانع دستیابی ایران به قابلیت تولید سلاح هسته ای شویم و همچنین باید تمام تلاش خود را در پیشبرد همکاری آمریکا با اسرائیل مخصوصاً در شرایط بی ثباتی خاورمیانه انجام دهیم.»

دیدار با رؤسای رهبران کشورهای مختلف، همچنین مقامات نهادهای بین المللی در راستای تقویت روابط دیپلماتیک رژیم صهیونیستی، یکی دیگر از فعالیت‌های بارز این صهیونیست به شمار می آید.

۵) اقدامات کمیته یهودیان آمریکا

کمیته یهودیان آمریکا یکی از پیچیده ترین روابط سیاسی را با مقامات آمریکا دارا می باشد. دیوید هریس در سال ۲۰۱۲ در یک سخنرانی به مناسبت پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری به این امر اذعان کرده و گفت: «کمیته یهودیان آمریکا بیش از یک قرن است در کنار رؤسای جمهور آمریکا ایستاده است، همانگونه که در صد و سیزدهمین دوره کنگره نیز حضور دارد و با همکاران مذهبی و قومی خود در بسیاری از بخشهای کشور در حال همکاری است.»

این سازمان در راستای اهداف صهیونیستی خود با مقامات ارشد کشورها و دولتهای مختلف دیدار می کند و در تلاش است تا روابط خود را با کشورهای مختلف هر چه بیشتر گسترش دهد. جدا از کشورهای اروپایی، کشورهای آسیایی و حتی آفریقایی برای این سازمان بزرگ صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است. به عنوان نمونه کمیته یهودیان آمریکا در سالهای اخیر تلاش بسیاری برای نفوذ به هند در پیش گرفته است.

جالب توجه است که این سازمان صهیونیستی در نهادهای مهم بین المللی مانند سازمان ملل نیز به صورت فعال حضور داشته و از سال ۱۹۹۰ هیئتی را به صورت ثابت برای اهداف خود مستقر کرده است. مأموریت این هیئت، لابی و برقراری ارتباط در راستای منافع کمیته یهودیان آمریکا با کشورهای عضو سازمان ملل است.

این سازمان صهیونیستی همچنین همایش ها، سخنرانی ها و کمپین های بسیاری را در راستای اهداف خود برگزار می کند. کنفرانس های سالانه متشکل از نمایندگان کمیته یهودیان آمریکا از سراسر جهان، یکی از برنامه های ثابت این سازمان است که در آن هماهنگی سیاستها و توجیه دستورات به انجام می رسد.

کمپین جهانی «حمایت از رژیم صهیونیستی و اعتراض به ایران» برنامه اخیر این سازمان صهیونیستی است.



جمع بندی

کمیته یهودیان آمریکا به عنوان یکی از سازمانهای بزرگ صهیونیستی در جهان، با هدف افزایش امنیت رژیم صهیونیستی و شناساندن خود به عنوان یک سازمان حامی یهودیان فعالیت می کند، در حالیکه برنامه ها و اقدامات آن هیچ گونه ارتباط مشخصی با مطالبات و اهداف پیروان دین یهود نداشته و صرفاً در راستای منافع رژیم صهیونیستی است.

این سازمان ورای اهداف ظاهری و ادعاهای خود، یکی از بازوان قدرتمند دیپلماتیک رژیم صهیونیستی به شمار می آید که در راستای این امر روابط گسترده ای را با مقامات کشورها و دولتهای مختلف و نیز نهادهای بین المللی بزرگ مانند سازمان ملل دارا است. این سازمان صهیونیستی بیشتر برنامه های خود را از طریق لابی و تطمیع کشورها و نهادها به اجرا می رساند. جمهوری اسلامی ایران یکی از اهداف مهم این سازمان صهیونیستی به شمار می رود. بر این اساس اعمال فشارها، ترغیب ناتو به حمله نظامی و افزایش تحریم ها در دستور کار سازمان صهیونیستی کمیته یهودیان آمریکا قرار گرفته است. از این رو پیگیری اخبار، بیانیه ها و اقدامات این سازمان می تواند فهم برنامه های صهیونیستی آن را تسهیل کند.