به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه نشست خود با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی گفت: اتفاق جدیدی در این پرونده روی نداده و پیشرفت مهمی صور نگرفته است. تحقیقات پزشکی نیز در همان حدی است که در جلسه قبل اعلام کردم اما درباره آخرین وضعیت پرونده باید بگویم تاکنون از ۱۱ نفر در این رابطه تحقیق شده که سه نفر از آنها دربازداشت بسر می برند.

محسنی اژه ای ادامه داد: در این پرونده ضرب و شتم وجود داشته اما علت مرگ نبوده است. فردا نیز گروهی از پزشکان متخصص پزشکی قانونی با دادستان تهران و بازپرس پرونده تشکیل جلسه داده و پرونده را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهد.

خبرنگاری درباره ادعای گرفتن رضایت از مادر ستار بهشتی پرسیدکه دادستان کل کشور در پاسخ گفت: من نیز این موضوع را شنیده ام اما از پلیس فتا پیگیری نکردم. فرض بگیریم که این ادعا درست باشد باز هم در حال حاضر مانع رسیدگی به پرونده نمی باشد و فقط در نوع مجازات از جنبه خصوصی مهم است.

دادستان کل کشوردر خصوص اعطای مرخصی به زندانیان نیز افزود: در این خصوص چند رویه وجود دارد نخست سازمان زندانها با توجه به رفتار زندانی تصمیم می گیرد به او به عنوان تشویقی مرخصی بدهد که این پیشنهاد را به دادستان شهر یا قاضی پرونده ارائه می دهد. از سوی دیگر خود زندانی نیز می تواند برای خودش از طریق قاضی یا دادستان تقاضای مرخصی کند حال در موارد امنیتی و حاد قاضی و یا دادستان با درخواست مرخصی موافقت نکرده یا مدت آن را زمان کمی اعلام می کند.

محسنی اژه ای ادامه داد: حال یک سئوال پیش می آید که اگر زندان و فرد زندانی درخواست مرخصی نکند آیا خانواده او می توانند درخواست مرخصی مطرح کنند. در این باره اگر درخواست با نظر موافق خود زندانی باشد مثل درخواست های دیگر مسیر قانونی را طی می کند. برای مثال در یک پرونده پدر یک زندانی از طرف فرزندش درخواست مرخصی کرد که با آن نیز موافقت شد اما بعد خود زندانی گفت که علاقه ای به مرخصی ندارد که پس از این موضوع درخواست لغو شد.

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت دستگیری ۲۸ عضو یک شبکه معاند نظام و تخلفات عامل اصلی این شبکه پرسید که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ گفت این افراد به دلیل ارتباطاتی که با برخی افراد در خارج از کشور داشتند اقدامات مجرمانه ای را انجام می دادند. باید توجه داشت افرادی که نگاه به دشمن دارند از دید سیستم اطلاعاتی، انتظامی و قضایی پنهان نمی ماند. حال افرادی که با دشمن ارتباط دارند با دستگیری این افراد دست از کارهای خود برداشته و خود را معرفی کنند وگرنه با آنها نیز برخورد می شود. یک نفر از متهمان با قرار قانونی آزاد شده و ۲۷ نفر دیگر در بازداشت می باشند.

محسنی اژه ای افزود: در این پرونده باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد واگر شاکی خصوصی وجد داشته باشد روند خود را طی می کند.

خبرنگار دیگری در خصوص صدور کیفرخواست برای ۱۸ مقام آمریکایی پرسید که سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت این پرونده نیز اظهارداشت: در این خصوص ادعانامه ای مربوط به مقامات آمریکایی صادر شده است. آمریکا جنایت های زیادی را در کشور ما مرتبط شده و بعضا شکل پشتیبانی و معاونت داشته است. این ادعانامه هم اکنون به دادگستری تهران فرستاده شده و در بین این ۱۸ مقام آمریکایی بعضی مقامات سیا نیز حضور دارند.