به گزارش باشگاه خبرنگاران سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس با تاکید بر استقلال قوه قضائیه و پافشاری بر رعایت موازین دادرسی عادلانه برای زهرا بهرامی، قویا از مقامات انگلیسی می خواهد که اظهارات خود را براساس اطلاعات موثق بیان کنند.

در این بیانیه آمده است با توجه به اظهارات ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در خصوص اعدام زهرا بهرامی، این سفارت مایل است توجه آن وزارت را به این نکته جلب کند که زهرا بهرامی، فرزند علی متولد تهران، به عنوان تبعه ایرانی، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران بازداشت و با رعایت دادرسی عادلانه محاکمه و مجازات شده است.

این بیانیه می افزاید زهرا بهرامی در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۱ مارس ۲۰۱۰ به اتهام نگهداری ۴۵۰ گرم کوکائین و ۴۲۰ گرم تریاک و خرید و فروش مواد مخدر بازداشت شده بود. در فرآیند تحقیقات اتهامات دیگری چون جعل اسناد مانند گذرنامه اسپانیایی(به شماره ۸۷۴۶۰۵ بنام لسترا سنچز) و عضویت در گروه تروریستی انجمن پادشاهی ایران، که با انجام یک عملیات تروریستی در شیراز باعثشهادت ۱۴ نفر و مجروح نمودن ۲۱۵ نفر شده است، مطرح شد.

مشارالیها همچنین عضو یک باند بین المللی قاچاق مواد مخدر بوده است. در تحقیقات و رسیدگی قضایی، نامبرده به وکیل خودش، خانم ژینوس شریف رازی، دسترسی داشته و با خانوده خود در تماس بوده است.

لذا طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران به ویژه قانون مبارزه با با مواد مخدر به مجازات اعدام محکوم گردید.

تابعیت مضاعف در قانون مدنی ایران به رسمیت شناخته نشده و زهرا بهرامی به عنوان یک شهروند ایرانی در نظام قضایی ایران مورد محاکمه قرار گرفته است.

گفتنی است برنامه تلویزیونی " ساعت خبر " تلویزیون هلند با پخش برنامه‌ای راجع به زهرا بهرامی فاش کرد که او در سال ۲۰۰۳ در هلند به جرم حمل ۱۶ کیلو کوکائین به سه سال حبس محکوم شده بود.