به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، یکم مرداد امسال جوانی با مراجعه به کلانتری ۱۰۳ گاندی به مأموران گفت: ساعت ۱۴ در خیابان آفریقا به صورت پیاده در حال عبور بودم که دو نفر سارق با مشخصات ظاهری لاغر اندام و موهای مشکی کوتاه با چانه های کشیده و تیشرت سفید و شلوار لی آبی با موتورسیکلت اقدام به سرقت گردنبند از گردنم کردند که در صورت مواجهه و مشاهده قادر به شناسایی آنها هستم.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع " گردنبندقاپی " و با توجه به وقوع سرقت های مشابه در سطح شهر تهران و احتمال ارتکاب سرقت ها از سوی گروه خاصی از سارقان، به دستور دادیار شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران و برای رسیدگی تخصصی پرونده در اختیار اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

با آغاز رسیدگی به پرونده در اداره هجدهم و همزمان با انجام چهره نگاری برای شناسایی دو تن از سارقان، با دعوت از مالباختگانی که به شیوه و شگرد مشابه مورد سرقت قرار گرفته بودند، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که سرقت های مشابه از سوی اعضای گروهی خاص از سارقان در سطح شهر تهران انجام می شود.

یکی از مالباختگان در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: در خیابان شاه نظری در منطقه میرداماد، یک نفر موتورسوار به سمت من حمله ور شد و کیف دستی مرا سرقت کرد. پس از انجام تحقیقات و انجام چهره نگاری و بررسی بانک مجرمان سابقه دار، متهم " محمود. ک " ۲۲ ساله به عنوان سارق مورد شناسایی قرار گرفت.

فرد دیگری در شکایت خود به کاراگاهان گفت: ۲۱ فروردین امسال در خیابان ورکش در حال تردد و مکالمه با تلفن همراه بودم که ناگهان یک موتور سوار با وارد کردن ضربه به صورتم اقدام به سرقت گوشی تلفن همراهم کرد و بلافاصله از محل متواری شد. پس از انجام تحقیقات یکی دیگر از مجرمان سابقه دار به نام " امیر. م۲۸ ساله شناسایی شد.

شاکی دیگر نیز در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: در خیابان شریفی بالاتر از چهارراه دولت در داخل ماشین نشسته بودم که ناگهان جوانی در ماشین را باز کرد و به من حمله ور شد. در حالیکه در مقابل وی مقاومت می کردم ناگهان نفر دوم نیز اضافه شد و پس از سرقت گردنبند، هر دو نفر با یک دستگاه موتورسیکلت از محل متواری شدند. در ادامه کاراگاهان با بهره گیری از تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته موفق به شناسایی یکی از سارقان به نام " میلاد. ف " ۱۹ ساله شدند.

مالباخته‌ای با اشاره به شیوه زورگیری در سرقت گردنبند خود به کارآگاهان گفت: در حال ورود به منزل واقع در منطقه ظفر بودم که ناگهان جوانی ۳۰ ساله به من نزدیک شد و پس از چسباندن من به دیوار ساختمان، با تهدید چاقو گردنبند مرا از گردنم کشید و به همراه همدستش که در داخل خیابان و سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت منتظرش ایستاده بود، به سرعت از محل متواری شد. با انجام اقدامات پلیسی، " علیرضا. ز " معروف به خرگوش شناسایی شد.

یکی از شکات زن نیز با اشاره به ایجاد تصادف ساختگی توسط سارقان به کاراگاهان گفت: در خیابان شریعتی داخل ماشین بودم که یک دستگاه موتورسیکلت با من تصادف کرد. هنگام پیاده شدن از ماشین، ناگهان سرنشین موتورسیکلت گردنبند و دستبند مرا سرقت کرد. در لحظه سرقت قصد مقاومت داشتم که سارق با چاقو مرا تهدید کرد و پس از آن هر دو نفر با یک دستگاه موتورسیکلت از محل متواری شدند.

با شناسایی مالباختگان و انجام تحقیقات پلیسی بویژه در زمینه چهره نگاری، بهره گیری از برخی از تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته و همچنین اطلاعات بدست آمده از بانک مجرمان سابقه دار و انجام اقدامات پلیسی شبانه روزی، کارآگاهان پلیس آگاهی موفق به شناسایی تمامی اعضای یگ گروه از سارقان به سرکردگی " علیرضا. ز " معروف به خرگوش شدند.

با شناسایی مخفیگاه این گروه از سارقان در ۱۰ نقطه از سطح شهر تهران، تیم های عملیاتی پلیس آگاهی تشکیل و با انجام هماهنگی با مقام قضایی، تمامی اعضای گروه از سارقان دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه آنها مقادیر متنابهی از انواع اموال مسروقه کشف شد.

در زمان دستگیری اعضای این گروه از سارقان، سرکرده گروه قصد داشت تا با درگیری با مأموران از مخفیگاه خود متواری شود که کارآگاهان، با رعایت قانون بکارگیری سلاح وی را از ناحیه پای راست مورد اصابت گلوله قرار دادند.

سرهنگ کارآگاه علی غیاثوند ، معاون مبارزه با سرقت های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ ، با اشاره به برخی از محل های سرقت گفت : با توجه به تعدد سرقت های انجام شده ، شناسایی تعدادی از مالباختگان و همچنین اعترافات بدست آمده از متهمان ، کاراگاهان اداره هجدهم موفق به شناسایی دهها مالباخته و محل های سرقت در مناطق مختلف تهران بویژه در خیابان فرشته ، بلوار فرحزادی ، خیابان باقرخان ، دهکده المپیک ، خیابان ستارخان ، خیابان مدرس ، خیابان آفریقا ، عباس آباد ، خیابان بهار ، میدان هفتم تیر ، خیابان مفتح ، خیابان فلسطین ، شهرآرا ، فروشگاه میلاد نور و ... شدند که در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی و مالباختگان در دستور کار اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است .به همین خاطر از کلیه مالباختگانی که در طول یک سال گذشته و به شیوه و شگرد های مختلف مورد سرقت طلا و جواهرات به شیوه گردنبند قاپی، سرقت گوشی تلفن همراه ، سرقت کیف و اموال به شیوه تصادف ساختگی و یا زورگیری قرار گرفته اند دعوت می شود تا جهت شناسایی متهمان و طرح شکایات خود به اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند .