به گزارش افکارنیوزبه نقل از واحد مرکزی خبر، همایون هاشمی، با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد از معلولیت های بینایی، شنوایی و عقب ماندگی های ذهنی زمینه ژنتیکی دارد، افزود: هم اکنون، ۱۷۷مرکز مشاوره ژنتیک به خانواده ها مشاوره می دهند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۴۳ قانون پنجم توسعه، سازمان بهزیستی باید در بخش روانشناسی خانواده و توسعه مراکز مشاوره فعالیت کند، گفت: لایحه ای برای لزوم مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک به هیات دولت تقدیم شده است که در صورت تصویب، بخش عمده ای از هزینه های درمان دولت در بخش سلامت کاهش می یابد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: این لایحه هم اکنون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بررسی است و بزودی برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از هر صد زوج، ۱۰ زوج نیاز به مشاوره ژنتیک و از هر ۱۰زوج یک خانواده نیاز به آزمایشهای تخصصی مشاوره ژنتیک دارند، افزود: زوجهای جوانی که سابقه معلولیت و یا ازدواج های فامیلی دارند، می توانند به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به هزینه بر بودن مشاوره و آزمایش های ژنتیک گفت: سازمان بهزیستی، پیشنهادی را به وزارت تعاون کار و امور اجتماعی ارائه کرده است که در صورت موافقت این خدمات در حوزه بیمه قرارخواهد گرفت.

هاشمی با اشاره به نقش خیران در ایجاد بنیادهای ژنتیک در کشور گفت: دو بنیاد پیشگیری از معلولیت های مادرزادی وژنتیکی در خراسان رضوی و یزد افتتاح شده است و تا پایان سال به پنج مرکز در سراسر کشور توسعه می یابد.