نصرت الله تاجیک وارد تهران شد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن که به اتهام واهی خرید دوربین دید در شب به مدت شش سال در انگلستان در حبس خانگی به سر می‌برد، دقایقی پیش با همراهی حسن قشقاوی - معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه - که برای استقبال از وی به عمان سفر کرده بود، وارد تهران شد.

وی در مراسم رسمی در پاویون فرودگاه مهرآباد مورد استقبال مقامات کشورمان و جمعی از اعضای خانواده‌اش قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، نصرت‌الله تاجیک پنجشنبه(۲۳ آذرماه) پس از صدور حکم دادگاه، آزاد و حبس خانگی وی و استردادش به آمریکا لغو شد.

وی چهارم آبان ۱۳۸۵ در شهر دورهام انگلیس به اتهام واهی و اثبات نشده خرید ۱۰ عدد دوربین دید در شب بازداشت شد. اولین جلسه دادگاه دو روز بعد از دستگیری وی برگزار و پس از آن تاجیک زندانی شد. دادگاه اعلام کرد که بازداشت تاجیک بنا به درخواست دولت آمریکا و بر اساس موافقتنامه استرداد بین دو کشور مربوط به سال ۲۰۰۳ انجام شده است. با پیگیری‌های وزارت خارجه کشورمان، تاجیک پس از دو هفته با وثیقه ۵۰۰ هزار پوندی موقتا آزاد و از آن زمان تا پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۱ در حبس خانگی به سر برد.

۳۰ فروردین ۱۳۸۶ قاضی دادگاه حکم قطعی استرداد تاجیک را به آمریکا اعلام کرد اما به علت وضعیت جسمی و بیماری وی دادگاه تا مشخص شدن وضعیت سلامتی این دیپلمات سابق، موضوع استرداد را به تعویق انداخت. همچنین هفتم آذرماه ۱۳۹۱ دادگاهی در انگلیس به لغو استرداد تاجیک به آمریکا رای داد و با توجه به اینکه وزارت کشور انگلیس اعتراضی به این حکم نداشت، تاجیک ۲۳ آذرماه آزاد شد.