به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، این گزارش تحلیلی از سوی اما اسکای عضو ارشد مؤسسه جکسون تهیه شده است. اسکای از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ مشاور حکومت انتقالی ائتلاف در عراق و هماهنگ کننده امور کرکوک و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ نیز مشاور ژنرال «ری اودیرنو» بوده است.

مؤسسه «مرکز امنیت جدید آمریکا»(CNAS) با عنوان یک سازمان پژوهشی غیرانتفاعی در فوریه ۲۰۰۷ توسط «کرت ام کمپبل» و «میشل ای فلورنوی»، تأسیس شده و مقر آن در واشنگتن است.

این دیپلمات گزارشگر با بیان اینکه در یک سال گذشته چند بار به عنوان گردشگر به عراق رفته، ضمن مرور مشاهدات خود نوشت: بسیاری از عراقی ها باور دارند آمریکا در عراق به ایران باخته و ایران نفوذ گسترده ای دارد.

وی می افزاید: از شمال تا جنوب، عراقی ها به من گفتند که آمریکا، در عراق به ایران باخته است. کردها و سنی ها بر این عقیده هستند که ایرانی ها آمریکایی ها را از عراق بیرون کرده اند. نزدیکی ایران و عراق فزاینده شده است. روابط دولت مالکی با ایران بسیار گرم است.

این دیپلمات سابق آمریکایی از قول برخی مخالفان دولت عراق - احتمالاً جریان های وابسته به حزب بعثو رژیم سعودی - تصریح کرد آمریکا عراق را در ظرف طلایی گذاشت و تقدیم ایران کرد(!)

برخلاف ادعای بعثی ها و حامیان سعودی و آمریکایی آنان، دو کشور ایران و عراق بعد از سرنگونی صدام از بهترین و برادرانه ترین روابط میان ملت های منطقه برخوردار هستند.

اسكاي در پايان مي نويسد: اگر آمريكا درس هاي عراق را به خوبي بپذيرد و نهادي كند قادر خواهد بود كه بلندپروازي ها و جاه طلبي هاي خود را با توانمندي هايش هماهنگ كند، در غير اين صورت در آينده هنگامي كه در جاهاي ديگر مداخله كند به تصورات نادرست خود ادامه خواهد داد.