به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، مرکز مطالعات اطلاعاتی بین المللی «استراتفور» که مدیریت آن را «جرج فریدمن» استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا بر عهده دارد، اسرائیل می توانست موانعی را بر سر راه افزایش قدرت حماس ایجاد کند، اما این تلاش آنها دیگر در پرتو انقلاب های منطقه و به قدرت رسیدن اسلامگرایان در این کشورها به علاوه افزایش محبوبیت این جنبش در میان فلسطینیان امکان پذیر نخواهد بود.

این گزارش می افزاید: پس از پیروزی حماس در جنگ ۸ روزه، محبوبیت این گروه افزایش یافته است هر چند که فتح نیز با مراجعه به سازمان ملل و ارائه طرح عضویت ناظر فلسطین سعی کرده این خلأ را جبران کند. «تقسیم قدرت میان فتح و حماس می تواند شانس بیشتری را برای حماس به همراه داشته باشد، زیرا به قدرت رسیدن حماس در کرانه باختری در پرتو بهار عربی می تواند بر قدرت و اقتدار این جنبش بیفزاید، حال آن که افزایش مشارکت سیاسی فتح در غزه به خاطر کاهش حمایت های طرف های لائیک عربی از این جنبش در منطقه، به احتمال زیاد راکد مانده و تاثیری در محبوبیت و افزایش قدرت آن نخواهد داشت.»

این تحلیل مطرح می کند: نشانه های ناامیدی از جنبش فتح و مدیریت آن بر کرانه باختری از طریق بی اعتمادی فلسطینیان به این جنبش ظاهر شده است و ملت فلسطین رهبران این جنبش را افرادی فاسد و از کار افتاده می دانند که این می تواند فرصتی برای حماس جهت بهره برداری از تضعیف موضع فتح در میان فلسطینیان باشد.

این گزارش تاکید می کند: رژیم صهیونیستی تا جایی که بتواند، اجازه به قدرت رسیدن حماس در کرانه باختری را نخواهد داد اما باید گفت که دولت عبری نمی تواند کار زیادی در مقابل به قدرت رسیدن حماس در کرانه باختری انجام دهد.
اسرائیل به خوبی می داند که حماس با تغییرات سیاسی که در منطقه به وجود آمده، به زودی و به طور تدریجی سیطره بیشتر مناطق فلسطینی را به دست خواهد گرفت.

نظرسنجي هاي جديد حاكي از آن است كه در ميان مردم فلسطين، اسماعيل هنيه به عنوان محبوب ترين سياستمدار فلسطيني شناخته مي شود.