به گزارش افکارنیوزموید حسینی صدر نماینده خوی و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با خبرنگار حرا با اشاره به مشکلات اساسی بازار خودرو گفت: در صنعت خودرو سازی چه در واردات و چه در صادرات بسته سیاستی روشنی نداریم و نمی شود رفتار یک بام و دو هوا داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است که خودرو وارد شود به طور طبیعی هر ایرانی باید بتواند از صرافی دلار بخرد و خودرو وارد کند و تعرفه گمرکی آن باید خیلی پایین باشد چرا که وقتی یک فردی دلار آزاد می خرد یا خودش در خارج از کشور کار می کند و درآمد دارد چه دلیل وجود دارد که این فرد نتواند برای مصرف خود ماشین بخرد و در داخل کشور استفاده کند.

اما در حال حاضر کاری که انجام می شود دو اشکال دارد. اولین ایراد این است که افراد محدودی می توانند خودرو وارد کنند و عملا پروسه کاری به شکلی است که هر کسی نمی تواند به عنوان وارد کننده خودرو کار کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دومین مشکل هم این است که تعرفه واردات بالا است و در کنار آن ارز دولتی و ارز ارزان قیمت هم به خودرو می دهند که قانونی نیست. نباید به خودرو ارز ارزان قیمت بدهند و در عین حال نباید تعرفه واردات بالا باشد همچنین نباید واردات خودرو انحصاری باشد و رانت وجود داشته باشد. بایدواردات خودرو مانند سایر کالاها برای آحاد مردم آزاد باشد البته ما باید با خودرو سازی ها هم شفاف عمل کنیم.

به گزارشحراحسینی صدر با بیان اینکه باید سیاست رقابتی در بازار خودرو حاکم شود، خاطرنشان کرد: اگر ما تعرفه واردات خودرو را پایین آوردیم و ارز آزاد به آنها دادیم سیاست کاملا رقابتی می شود به این معنی که در آن موقع می توان به خودرو سازان گفت به هر قیمتی که دوست دارید محصولتان را بفروشید و اگر ارزان فروختید و کیفیت خودرویتان خوب بود از شما می خرند اما اگر قیمت خودرو بالا بود و کیفیت پایین بود مردم خودرو خارجی می خرند. تمام این تصمیمات با یکدیگر در ارتباط هستند و نمی توان بخشی از آن را اجرا کرد و بخشی را اجرا نکرد هر قسمتی که دولت درآن دخالت کند یک عدم تعادل ایجاد می شود.

وی یاد آور شد: دولت یا باید به طور حساب شده کنترل قیمت خودرو را در دست بگیرد و به واردات و تعرفه آن نظارت کند که به مردم فشار نیاید و یا راه حل دیگر را انتخاب کند. یعنی هم واردات را آزاد کند، تعرفه را پایین بیاورد و ارز دولتی هم به آن ندهد و هم خودرو سازان داخلی را آزاد بگذارند و بگوید ما انحصار در خودرو سازی نداریم و هیچ دلیلی ندارد که ما این همه امتیاز به اشخاص خاص در حوزه خودرو سازی بدهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به ثروت انبوه وارد کنندگان خودرو در کشور، گفت: کسانی هستند که به واسطه دخالت در امر خودرو سلطان ثروت شدند و ثروت های نجومی دارند. در واردات خودرواعم از خودرو های سنگین و سواری انحصار وجود دارد.

حسینی صدر اظهارداشت: کسی که بتواند با بیمه خودرو سازی وصل شود میلیاردر می شود این چه قانونی است. اگر این سود دارد باید خودرو سازی ببرد اما دلالها با ضد و بند بیمه خودرو سازی ها را می گیرند و یک شبه میلیاردر می شوند بدون آنکه سرمایه گذاری مولدی داشته باشد. نتیجه دومی که می توان گرفت این است که نظارت کارآمد در حوزه خودرو نه خودور سازی – یعنی واردات صادرات - نداریم.

وی تاکید کرد: بنده می گویم که بدون ارز مرجع و ارز دولتی هر خودرویی را باید بتوان به کشور وارد کرد البته باید واردات یک دست باشد. یعنی یا ما باید بگوییم که ما محدودیت واردات داریم که مواد اولیه تولید و دارو در اولویت است و یا اینکه بگوییم بخش خصوصی انقدر مصرف ندارد و بگذاریم خودش اوضاع را کنترل کند و یا باید بگوییم همه کالا را هر کسی می تواند وارد کند و یا اینکه باید یک نظم مشخصی داشته باشد.