به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایرنا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: صادرکنندگان نفتی کشور مجاز به صادرات فرآورده های نفتی کشور ۵ تا ۱۰ درصد کمتر از قیمت بازارهای بین المللی شدند.

حسن خسروجردی اعلام کرد: صادرات فرآورده های نفت، ‌گاز و پتروشیمی در شرایط فعلی کاهش یافته و رقم چشمگیری نیست.

وی نوسانات نرخ ارز را مهمترین دلیل کاهش صادرات نفتی دانست و اظهار داشت: تلاش های زیادی برای رفع مشکلات در این بخش شده و مکاتباتی نیز در این راستا انجام شده است تا صادرکنندگان امکان فروش فرآورده های نفتی کمتر از ۵ تا ۱۰ درصد از قیمت بازار های بین المللی را نداشته باشند.

خسرو جردی اظهار داشت: با افزایش نرخ ارز در کشور صادرات فرآورده های نفتی برای صادرکنندگان با ارقامی بسیار کمتر از نرخ های جهانی نیز سودآور بود که البته در نهایت سود اصلی به جیب خریداران خارجی می رفت و به ضرر اقتصاد ملی کشور بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پترو شیمی گفت: برای جلوگیری از این عارضه با هماهنگی های انجام شده تلاش شد تا از روند فروش ارزان فرآورده های نفتی جلوگیری شود.

وی با اشاره به کاهش صادرات فرآورده های نفتی گفت: ‌ تلاش شده تا اقدامات لازم برای رفع این مشکل انجام شود و در این راستا کمیسیون های اتحادیه فعال شده است.

وی گفت: همچنین قرار است قیمت مواد اولیه که تشکیل دهنده و پایه عملیات است، واقعی شود، ضمن آن که به بخش های دولتی و نیمه دولتی نیز اعلام شده تا از فروش مواد اولیه بر اساس قیمت بورس و همچنین نرخ های مستقیم ۵ تا ۱۰ درصد کمتر از بازارهای بین المللی اقدام کنند.