در سبد غذایی ایرانی‌ها چه خبر است؟

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به جزییات تدوین سبد غذایی مطلوب ایرانی‌ها گفت: طبق بند " د " ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت مکلف بود سبد غذایی مطلوب برای گروه‌های سنی مختلف را تدوین کند.

وی افزود: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت که مسولیت تدوین این سبد را بر عهده داشت با همکاری متخصصان، کارشناسان تغذیه، اساتید دانشگاه، انستیتو تحقیقات تغذیه و دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران سبد غذایی مطلوب را برای هفت گروه سنی و به تفکیک جنس یعنی ۱۴ سبد غذایی، تدوین کرد.

به گفته عبداللهی، سبد غذایی مطلوب طوری طراحی شده که نیازهای تغذیه‌ای در هر گروه سنی و جنسی تامین شود. علاوه بر آن متناسب با عادات، رفتار و فرهنگ غذایی، با توجه به دسترسی اقتصادی اقشار مختلف و متناسب با الگوی تولید و عرضه محصولات غذایی در کشور باشد.

وی افزود: در تدوین سبد غذایی مطلوب ایرانی‌ها سعی شده که با حداقل هزینه ممکن نیازهای تغذیه‌ای اقشار مختلف یعنی گروه‌های سنی مختلف به تفکیک زن و مرد به لحاظ انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌ها به ویژه ریزمغذی‌های کلیدی در الگوی غذای ایرانی مانند کلسیم، آهن، ویتامین A، ویتامین B۲ تامین شود.

وی افزود: این سبد غذایی باید به عنوان ابزاری برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان غذا و تغذیه در کشور مورد استفاده قرار گیرد. وظیفه تدوین سبد بر عهده وزارت بهداشت بود که انجام شد. تامین و عرضه اقلام غذایی سبد نیز بر عهده سایر بخش‌های توسعه مانند وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است. بر این اساس بخش‌های مسوول تامین و عرضه سبد غذایی باید براساس این سبد سیاست‌های تولید، عرضه و توزیع محصولات را اتخاذ کنند.

عبداللهی یکی دیگر از موارد استفاده سبد غذایی مطلوب را آموزش تغذیه با هدف اصلاح الگوی غذایی عنوان کرد و گفت: این سبد در جهت آموزش تغذیه به مردم که چگونه از منابع غذایی موجود استفاده کنند تا نیازهای تغذیه‌شان تامین شود، کاربرد دارد.

وی در پایان گفت: قطعا وزارت بهداشت به تنهایی نمیتواند ارتقای فرهنگ و سواد تغذیهای جامعه را داشته باشد؛ بیتردید نقش رسانهها برای اطلاع رسانی و فرهنگسازی تغذیه صحیح متناسب با سبد غذایی مطلوب بسیار مهم است.