آیا یک زن تا۴۰سالگی رشیده نمی‌باشد؟

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، مهناز بهمنی نماینده مردم سراب در واکنش به عدم صدور پاسپورت برای زنان کمتر از ۴۰ سال بدون مجوز ولی اظهار داشت: با توجه به اصل ۱۹ قانون اساسی که همه آحاد ملت را دارای حقوق برابر می‌داند، اصل ۲۰ قانون اساسی نیز بیان کرده که همه ملت، اعم از زن و مرد به طور یکسان در چتر حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

وی افزود: نباید برای افراد اعم از زن و مرد محدودیتی وجود داشته باشد، بنابراین زن و مرد حق خروج از کشور و مسافرت را به طور یکسان دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تأهل در حقوق خانواده محدودیت‌هایی را به ویژه برای زنان ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مسائل تابعیت و خروج از کشور، تابع قوانین محدود کننده است که البته به اعتقاد من به این موارد نیز می‌توان انتقاد کرد.

بهمنی با بیان اینکه آزادی، ایجابی و اجازه‌ایی نیست، تصریح کرد: آزادی یک مقوله وجودی است، بدین معنا که چون من انسان هستم، پس آزادم، بنابراین حق آزادی در مسافرت و خروج از کشور را هم دارم.

وی با بیان اینکه از نظر جلوه فردی زن و مرد با یکدیگر برابر هستند، ادامه داد: چگونه یک پسر ۱۸ساله می‌تواند با گرفتن گذرنامه از کشور خارج شود، ولی یک دختر و یک زن نمی‌توانند این کار را انجام دهند، این موضوع منطقی به نظر نمی‌رسد و در حقیقت تضییع حقوق و آزادی‌های فردی است.

نماینده مردم سراب در مجلس با بیان اینکه آزادی هیچ‌ فردی را نمی‌توان سلب کرد، بیان داشت: محدود کردن خروج زنان‌ زیر ۴۰ سال از کشور سلب آزادی است، در حالی که مسافرت آزادی مشروع است، زن ۳۰ ساله‌ای که قصد سفر به حج را دارد و ولی قهری هم ندارد، بنابراین این موضوع ربطی هم به حاکم شرع ندارد که در این جا حتی سلب حق، از دیدگاه دینی نیز مطرح می‌شود.

* قانون اساسی سلب آزادی مشروع را حتی توسط خود قانون‌گذار نیز ممنوع کرده است

وی اضافه کرد: اتفاقا در این زمینه نیز قانون اساسی ما حساسیت دارد و اصلی را بیان کرده که حتی قانون‌گذار نیز حق تعرض ندارد و طبق ذیل اصل ۹ قانون اساسی هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند، این نشان می‌دهد که قانون اساسی سلب آزادی مشروع را حتی توسط خود قانون‌گذار نیز ممنوع کرده است.

بهمنی گفت: آنچه به عنوان دلیل برای تصویب چنین لایحه‌ای عنوان شده، ‌ حفظ سلامت و رفت و آمد زنان است، در حالی که امنیت پسر با امنیت دختر فرقی ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: وقتی جامعه سالم باشد و مردم امنیت رفت و ‌آمد داشته باشند این موضوع نه تنها منطقی نیست، بلکه تعصب کورکورانه‌ای است که حداقل با زمانه ما سازگاری ندارد و به این جهت است که موضوع طرح شده در کمیسیون امنیت ملی برای ارائه به جلسه علنی مجلس خلاف منطق انسانیت، خلاف قانون اساسی و خلاف حقوق بشر است.

نماینده سراب در مجلس تصریح کرد: اینکه بگویند تا یک حد سنی پختگی و رشیده بودن دختران در این امر لحاظ شود، شاید تا اندازه‌ای مورد قبول باشد، اما اینکه در کل دریافت پاسپورت منوط به اذن ولی باشد، نمی‌دانم برای چیست و اینها در ذهنشان چه می‌گذرد.

وی اضافه کرد: به نظرم اینکه گفته می‌شود زنان تنها بعد از ۴۰ سالگی می‌توانند برای خود تصمیم بگیرند و به خارج از کشور بروند، کم‌لطفی در حق آنهاست و باید در اینگونه بحث‌ها تجدیدنظر شود، آیا یک خانم قبل از ۴۰ سالگی رشیده نیست؟ ضمن اینکه اگر خانمی مطلقه شد، آن موقع برای دریافت پاسپورت باید چه کار کند و از کجا ولی پیدا کند؟ و قطعا باید برای این موارد هم راهکاری اندیشیده شود.

بهمنی گفت: اینکه برای زنان ازدواج کرده، اجازه همسر برای دریافت پاسپورت شرط قرار گرفته برای این است که زن و شوهر تعهداتی به هم دارند و طبق قوانین شرع، مرد باید مطلع باشد.

نماینده سراب در پایان با بیان اینکه معتقدیم که این مباحث جایگاه زنان را عملا زیر سؤال میبرد، یادآور شد: پیشنهادات مطرح شده به منظور محدود کردن دریافت گذرنامه برای بانوان دارای نقص است و این موارد باید بیش از پیش مورد کارشناسی قرار گرفته تا پختهتر شود، چراکه شرع و اسلام هم این را نگفته که اگر کسی فعال علمی است و ازدواج نکرده برای سفر خارجی خود نیاز به اذن ولی دارد.