کاپیتان رضا نخجوانی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با تأکید دوباره بر اینکه تمامی توپولف‌های ۱۵۴ ناوگان هوایی کشور تا ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری قطعاً زمین‌گیر خواهند شد، خطاب به ‌دفاتر خدمات مسافرت‌هوایی و شرکت‌های هواپیمایی، اظهار داشت: با توجه به حذف و خروج هواپیماهای توپولف(tu - ۱۵۴) از لیست ناوگان هوایی کشور از یکم اسفند‌ماه سال جاری مقتضی است از هر گونه ایجاد تعهد و فروش بلیت بر روی هواپیماهای مذکور از تاریخ یاد شده خودداری کنند.

وی تأکید کرد: در خصوص الزام زمین‌گیری توپولوف‌ها چندین دستور‌العمل به شرکت‌های هواپیمایی داخلی که در ناوگان خود دارای توپولوف هستند، ابلاغ شده است.

نخجوانی اذعان داشت: بدیهی است در صورت فروش بلیت توپولف از تاریخ مذکور توسط ایرلاین‌ها و دفاتر خدمات مسافرت‌هوایی، پرونده آن شرکت یا دفتر حسب مورد در کمیته هوانوردی و یا کمیته فنی مطرح و تمامی مسئولیت‌ها وعواقب ناشی از آن متوجه آن شرکت یا دفتر خاطی خواهد بود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: در آخرین ابلاغیه طی ارسال نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی ایران ایرتور، کیش ایر، تابان و کاسپین بر انقضای تاریخ فعالیت‌ هواپیماهای توپولف۱۵۴ از سی‌ام بهمن‌‌ماه سال جاری تأکید شده است.

نخجوانی اظهار داشت: در این نامه خطاب به شرکت‌های هواپیمایی مذکور اعلام شده است که با توجه به اعلام قبلی سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر الزام خروج توپولف‌ها از ناوگان هوایی کشور، از برنامه‌ریزی و ایجاد تعهد برای ادامه پرواز با هواپیماهای مذکور از یکم اسفندماه سال جاری جداً خودداری کنند.
کاپیتان نخجوانی تصریح کرد: بدیهی است در صورت ایجاد تعهد و فروش بلیت این هواپیماها به مسافران، تمامی مسئولیت‌ها و عواقب ناشی از آن متوجه شرکت‌های هواپیمایی مذکور خواهد بود.

بنابراین گزارش به دنبال دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری، خروج تدریجی توپولف‌های ۱۵۴ از ناوگان هوایی کشور، طبق توافق با ایرلاین‌ها صورت گرفته است و شرکت‌های هواپیمایی ملزم شدند با ارائه برنامه خروج هواپیماهای مذکور، نسبت به جایگزینی ناوگان خود اقدام کنند.

به گزارش فارس دراین‌باره چندین نامه دیگر نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاین‌های دارای توپولف ارسال شده بود که سه مورد آن به شرح زیر است:

الف) در تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۸۹ طبق نامه شماره ۱۲۰ص / ۳۴۵۴ به شرکت هواپیمای ایرتور اعلام شد که باید تا یکم مرداد‌ماه سال جاری نسبت به خروج توپولف از شبکه پروازی خود اقدام کند؛ متن نامه آن به شرح زیر است:
جناب آقای صادقی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ ایرتور
با توجه به دستور رییس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص خروج توپولوف ۱۵۴ از شبکه پروازی خواهشمند است دستور فرمائید از یکم مردادماه ۱۳۸۹ از هرگونه فروش بلیت و ایجاد تعهد در استفاده از هواپیماهای یادشده خودداری شود بدیهی است در صورت عدم تمدید مجوز فعالیت هواپیماهای یادشده و ایجاد تعهد، تمامی مسئولیت‌ها متوجه خود شما خواهد بود.
رونوشت:
شرکت هواپیمایی کیش ایر جهت رعایت موارد فوق‌الذکر و خودداری از هرگونه ایجاد تعهد از تاریخ مذکور.
شرکت هواپیمایی تابان جهت رعایت موارد فوق‌الذکر و خودداری از هرگونه ایجاد تعهد از تاریخ مذکور.
شرکت هواپیمایی کاسپین جهت رعایت موارد فوق‌الذکر و خودداری از هرگونه ایجاد تعهد از تاریخ مذکور.

ب) ‌در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۸۹ نامه‌ای از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به شماره ۱۹۴۴۹ به شرکت هواپیمایی ایرتور در خصوص زمین‌گیری توپولف‌های ۱۵۴ ابلاغ شد که متن آن نامه به این شرح است:

جناب آقای صادقی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ ایرتور
احتراماً، بدین وسیله تاریخ اعتبار تمامی مجوزهای برنامه آن شرکت برای توپولف‌ها تا ۱۱ آبان ماه سال جاری تمدید می شود.
بدیهی است از این تاریخ به بعد از هرگونه برنامه‌ریزی پروازی(اعم از برنامه‌ای‌، فوق‌العاده و غیره) بر اساس توپولوف، جداً خودداری شود.

ج) در تاریخ پنجم آبان ۱۳۸۹ سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه‌ای به شماره‌ ۲۶۶۹۵ به شرکت‌های هواپیمایی مذکور از آنها خواست که از ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۸۹به بعد از هرگونه برنامه‌ریزی پروازی(اعم از برنامه‌ای‌، فوق‌العاده و غیره) بر اساس توپولوف، جداً خودداری کنند.

به گزارش فارس طی یک سال اخیر‌ ۳۷ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است که مطابق با ۵ هزار و ۶۰۰ صندلی پرواز است.
با زمينگيري و خروج ۱۷ فروند توپولف باقيمانده ناوگان هوايي كشور در واقع ۳ هزار و ۱۰۰ صندلي پرواز از ناوگان هوايي حذف ميشود كه با توجه به افزوده شدن ۵ هزار و ۶۰۰ صندلي پرواز، در واقع با خروج توپولفها، ۲ هزار و ۵۰۰ صندلي پرواز نيز بيشتر خواهيم داشت.