قاهره پایتخت مصر و شهرهای دیگر این کشور همچنان و پس از سخنرانی شب گذشته حسنی مبارک رئیس جمهوری این کشور در التهاب به سر می برد.

به گزارش مهر به نقل از رسانه ها، در پی این سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز به آن واکنش نشان داد و گفت: صدای مردم مصر باید شنیده شود.

اوباما در بیانیه خود تصریح کرد: دولت مصر از فرصت بدست آمده در مسیر واقعی دموکراسی استفاده نکرده است. چنین اقدامی برای پاسخ به مطالبات مردم و حرکت در راستای تغییرات دموکراتیک کافی نیست. مردم مصر هنوز قانع نشده اند که حکومت این کشور برای گذار واقعی به دموکراسی جدی است.

اوباما همچنین افزود: به مردم مصر گفته شده که انتقال قدرت صورت خواهد گرفت اما هنوز مشخص نیست آیا این انتقال فوری، معنادار یا کافی باشد. حکومت مصر می بایست مسیری قابل اعتماد، جدی و روشن در جهت دموکراسی واقعی در پیش بگیرد و آنها[دولتمردان مصری] تاکنون از چنین فرصتی استفاده نکرده اند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: باور داریم چنین گذاری می بایست فورا تغییرات سیاسی غیرقابل بازگشت را نشان دهد.

باراک اوباما همچنین خواهان مذاکره حکومت مصر با مخالفان و همچنین لغو قانون حالت فوق العاده که اختیارات ویژه ای به رئیس جمهوری مصر می دهد، شده است.

در حالی که روز پنجشنبه گمانی زنی هایی در خصوص کناره گیری حسنی مبارک از قدرت مطرح شده بود، اما وی تصریح کرد تا انتخابات آتی ریاست جمهوری، در سمت خود باقی خواهد ماند تا گفتگو با گروه‌های مخالف که از پیش آغاز شده به حل بحران مصر بینجامد.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحدادیه اروپا نیز از عدم کناره گیری مبارک انتقاد کرد.

در همین حین محمد البرادعی یکی از رهبران اصلی مخالفات در قاهره از ارتش خواسته است تا به نفع مردم وارد کار شود.

این در حالی است که عمر سلیمان و برخی محافل مردم را تهدید به کودتا کرده و اعلام کرده اند در صورت مخالفت آنها با انتقال قدرت به عمر سلیمان ارتش دست به کودتاه خواهد زد.

در همین حین شب گذشته اخباری مبنی بر پیوستن برخی نظامیان ارشد به مردم منتشر شد.

معترضان مصری در واکنش به خودداری حسنی مبارک از کناره گیری از قدرت اعلام کرده اند که امروز جمعه تظاهرات گسترده ای را در شهرهای مختلف این کشور برگزار کنند. مخالفان قصد دارند امروز در برابر کاخ ریاست جمهوری مصر در قاهره، دست به اعتراض بزنند.

فرید ذکریا تحلیلگر آمریکایی و مفسر شبکه سی. ان. ان. اظهارات مبارک را هیزمی برای شعله ور شدن بیشتر خشم مصری ها توصیف کرده است.