به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، این روزها بحث داغ در آمریکا ترکیب کابینه آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباماست. بسیاری تغییرات در حوزه سیاست امنیتی و مالی آمریکا از جمله تغییرات در وزارت خارجه و پنتاگون را نشان از رویکرد جدید شخص رئیس جمهوری می دانند. اینکه اوباما دیگر رئیس جمهوری آمریکا برای دور سوم نخواهد بود امری بدیهی است اما اینکه وی بر آن است تا رویکرد تازه ای را در سیاست خارجی در پیش بگیرد مسئله جدیدی است.

وی با انتخاب یک جمهوری خواه میانه رو برای وزارت دفاع ظاهرا بر آن است تا او را سپر بلای انتقادات قرار دهد. چاک هیگل که پیشتر مواضع وی در کنگره بسیار با جمهوری خواهها فاصله داشت. این بار به ساختمان شش گوشه می رود تا جنگی که حزب خود آن را در افغانستان آغاز کرده به پایان ببرد و نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج کند.

در این بین هر کم و کاستی متوجه اوست و در واقع نوک تیز انتقادات علیه او خواهد بود.

حزب لیکود در داخل اسرائیل نتوانست از رسیدن اوباما به کاخ سفید برای بار دوم ممانعت بعمل آورد. لذا این بار رئیس جمهوری بر آن است تا سیاست های خود در قبال اسرائیل را کمی تغییر جهت دهد. و برای این کار کسی جز جان کری از دموکراتهای با سابقه نمی توانست برای این کار مناسب باشد.

در باره تغییرات در کابینه اوباما ایالن ویلیامز روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی به مهر گفت: اوباما در دور دوم در وزارت خارجه و دفاع دو کانون مهم تصمیم گیری تغییراتی را صورت داد. وی بر این باور است که این دو مورد یعنی چاک هیگل در وزارت دفاع وجان کری در وزارت خارجه با آن پیشنیه و سوابقشان می توانند سپری در برابر انتقادات مستقیم از اوباما باشند.

این نویسنده آمریکایی گفت: این دو نفر در واشنگتن به اتخاذ رویکردهای سیاسی نرم شهره هستند به ویژه اینکه درباره هیگل دیدگاهای هست که گفته می شود وی مخالف سیاست های تندروهای اسرائیل و در عین حال مخالف تندروهای داخلی و رویکرد آنها علیه ایران است.

این کارشناس آمریکایی در ادامه افزود: درباره جان کری نیز چنین دیدگاهی وجود دارد و به نظر می رسد که اوباما با آوردن دو سیاستمدار قدیمی و کهنه کار در عین حال مورد قبول هر دو حزب در تلاش است تا اتهاماتی که از سوی اسرائیلی ها و محافل تندرو داخلی علیه وی صورت می گیرد در امان بماند.

ویلیامز در بخش دیگری از این مصاحبه می گیود: اینکه با تغییرات در کابینه دولت آمریکا معجره ای رخ دهد بعید است اما چنین تغییراتی در سالهای تقریبا دور تاثیرات بسیار شگرفی در رویکرد آمریکا در قبال تحولات خاورمیانه بر جای خواهد گذاشت. منطقه ای که به نظر می رسد آمریکا در حال کاهش نقش خود در آنجاست.

این کارشناس آمریکایی درباره تحولات خاورمیانه و تاثیر آن بر تغییرات در کابینه آمریکا می گوید: آمریکا در تلاش بر آمد تا در تحولات شمال آفریقا و خاورمیانه همچنان نقش اصلی ولی نه همه نقش را بازی کند. یعنی این بار ایالات متحده همه کاره این تحولات نبود زیرا که کشورهای همچون فرانسه و بریتانیا نیز نقش های مهمی داشتند. اما ایالات متحده در عین حال به خاطر نقشی که مردم در این تغییرات داشتند تعریف منافع خود در این عرصه را بسیار محدودتر از موارد مشابه در گذشته کرد