۱۰ روز مانده به انتخابات اسرائیل

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، در حالی که تنها ۱۰ روز تا موعد انتخابات پارلمانی اسرائیل زمان مانده افول میزان آرای ائتلاف لیکود-بیتنا به رهبری بنیامین نتانیاهو نخستوزیر و آویگدور لیبرمن وزیر خارجه مستعفی رژیمصهیونیستی همچنان ادامه دارد. با این وجود اختلاف میان احزاب رقیب نتانیاهو نیز تشدید شده است. با ادامه اختلافات در جبهه چپ و میانه احزاب اسرائیل، فعلا زمان به نفع نتانیاهو میگذرد.

پایگاه صهیونیستی «عاروتص‌شوع» گزارش داده است که جدیدترین نظرسنجی انجام شده در اسرائیل از کاهش کرسی‌های احتمالی لیکود - بیتنا خبر می‌دهد. بنا بر این گزارش، نظرسنجی انجام شده از سوی کانال یک تلویزیون اسرائیل نشان می‌دهد تعداد کرسی‌های این ائتلاف به ۳۳ کرسی رسیده است

در این نظرسنجی حزب کارگر به رهبری «شلی یخیموویچ» هم توانسته ۱۶ کرسی به دست آورد که این میزان در مقایسه با نظرسنجی‌های قبلی تقریبا ثابت مانده است.

اما در مقابل «زیپی لیونی» رهبر حزب تازه‌تأسیس «هاتنوعا» و وزیر خارجه سابق رژیم‌صهیونیستی نیز با دو کرسی کاهش مواجه شده و تعداد کرسی‌های احتمالی وی و حزبش به ۹ کرسی رسیده است. در همین حال حزب «یش عاتید» به رهبری «یعیر لاپید» با استقبال اسرائیلی‌ها مواجه شده و تعداد کرسی‌های احتمالی آن به ۱۰ کرسی رسیده است. این میزان در مقایسه با نظرسنجی‌های قبلی یک واحد افزایش نشان می‌دهد.

جمعه هفته قبل بود که «زیپی لیونی» رسما ایده ائتلاف سه حزب کارگر، هاتنوعا و یش عاتید را با هدف شکست نتانیاهو و ائتلاف وی با لیبرمن مطرح کرد. این طرح که در ابتدا با استقبال احزاب چپ و میانه روبرو شد، نهایتا به دلیل اختلاف بر سر نخست‌وزیری و تقسیم قدرت با شکست مواجه شد. اول از همه این «یعیر لاپید» بود که بحثحضور در کابینه نتانیاهو را مطرح کرد و پس از آن هم لیونی و یخیموویچ هریک اظهارنظرهایی را علیه هم مطرح کردند و عملا طرح تشکیل «جبهه واحد» شکست خورد.





حزب تندرو «هبیت هیهودی» به رهبری «نفتالی بنت» نیز با مطرح کردن ایده الحاق کرانه باختری به اسرائیل توانسته توجه اسرائیلی‌ها را به خود جلب کند و از سویی حتی مایه نگرانی نتانیاهو شده است. نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این حزب در پارلمان نوزدهم اسرائیل احتمالا ۱۵ کرسی را کسب خواهد کرد.

حزب اولترا ارتودکس «شاس» نیز که تحت حمایت «عوادیا یوسف» رهبر یهودیان اسرائیل قرار دارد، تاکنون آرا احتمالی برای کسب ۱۰ کرسی را به دست آورده است.

تعداد کرسی‌های احزاب عرب نیز در این انتخابات نسبتا قابل توجه است و نظرسنجی‌ها از رسیدن حدود یازده کرسی به این احزاب حکایت دارد.

آرا دو حزب چپگرای «مرتز» به رهبری «زهاو گال‌عان» و «کادیما» به رهبری «شائول موفاز» نیز چند هفته‌ای است که تقریبا ثابت مانده است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب مرتز در پارلمان بعدی ۶ کرسی و حزب کادیما ۲ کرسی را به دست خواهند آورد. این در حالی است که حزب کادیما در پارلمان هجدهم بزرگترین حزب بود، اما تأسیس حزب هاتنوعا از سوی لیونی و جذب اعضا و آراء کادیما به سمت هاتنوعا، موفاز و هم‌حزبی‌هایش را در اقلیت قرار داده است.

انتخابات پارلمان اسرائیل (کنست) روز ۲۲ ژانویه برگزار میشود و جمعا ۳۴ حزب بزرگ و کوجک تلاش میکنند بیشترین تعداد را از ۱۲۰ کرسی پارلمان، از آن خود کنند