بازیکنان بدون تیم، ملی‌پوشان ثابت!

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، تیم ملی فوتبال بانوان ایران که خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا آماده میکند از شنبه دور جدید تمریناتش در کمپ تیمهای ملی آغاز شد؛ اردویی که هنوز مشخص نیست سرمربی خارجی آن یعنی هلنا کاستا چه زمانی وارد ایران خواهد شد.

نکته قابل تامل در تیم ملی فوتبال بانوان، این‌ بار حضور یا عدم حضور کاستا نیست؛ بلکه نفرات دعوت شده به تیم ملی هستند و مهمترین سوال این است که ملاک انتخاب و دعوت بازیکنان چه بوده است؟

* فوتسالیست‌ها کم نشدند، دو سالنی دیگر هم اضافه شدند!

اولین نکته‌ای که در این لیست به چشم می‌خورد حضور بازیکنان فوتسالیست در ترکیب تیم ملی است. بارها در این خصوص صحبت‌هایی صورت گرفته و شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی فوتسال نیز اعتراضش را در این باره اعلام کرده اما اکنون مسئله مهم این است که پیش از این فریده شجاعی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود به دلیل مسابقات داخل سالن فوتسال نمی‌توانیم بازیکنان فوتسال از جمله اردلان و کریمی را در ترکیب فوتبال داشته باشیم اما هنگامی که به لیست تیم ملی نگاه می‌کنیم باز هم می‌بینیم که ۴ بازیکن از فوتسال به تیم ملی دعوت شده‌اند! علاوه بر اردلان و کریمی، آذر موسوی و بهناز طاهرخانی نیز بازیکنان فوتسال هستند. بنابراین نه تنها از تعداد آنها کاسته نشده بلکه ۲ بازیکن فوتسالی هم اضافه شده‌اند.



* حضور بازیکنانی که تیم ندارند

جدا از افزایش استفاده از فوتسالی‌ها در اردوی تیم ملی فوتبال؛ اتفاقی که هرگز در بخش مردان رخ نخواهد داد، همچنین در فهرست دعوت‌شدگان، بازیکنانی دیده‌ می‌شوند که یا سال‌ها فوتبال بازی نکرده‌اند و یا در لیگ برتر تیمی ندارند. از جمله این بازیکنان می‌توان به کتایون خسرویار اشاره کرد که امسال در هیچ تیمی بازی نمی‌کند.

بیان محمودی نیز سال‌ها در تیم ملی حضور داشت در حالی‌که چندین سال است که بازی نکرده است!

در چنین شرایطی باید دید ملاک انتخاب بازیکن چه بوده است و مسئولان کمیته بانوان بر چه اساسی چنین لیستی را انتخاب کرده‌اند؟

فوتبال بازی انفرادی نیست که بگوییم بازیکنان اگر تیمی ندارند انفرادی تمرین کرده‌اند! بازی فوتبال به هماهنگی و تمرین گروهی نیاز دارد که با توجه به این موارد دعوت از چنین بازیکنانی سوال‌برانگیز است.

آیا با گذشت چندین سال از برگزاری لیگ برتر فوتبال، هنوز بازیکنی به تیم ملی معرفی نشده است؟ اصلا فایده برگزاری این لیگ چیست که نمی‌توانیم بازیکنانی را به تیم ملی فوتبال معرفی کنیم که سال‌هاست لیست دعوت‌شدگان تکراری است؟ آیا اصلا باشگاه‌ها در ایران بازیکن‌سازی دارند؟ آیا دعوت و حضور فوتسالیست‌ها در تیم ملی فوتبال به نوعی تضییع حقوق فوتبالیست‌ها نیست که بدون دستمزد و اسپانسر در سرما و گرما توپ زده‌اند؟ بازیکنی که در لیگ تیم ندارد بر چه اساسی به تیم ملی دعوت می‌شود؟ و سوال‌های دیگری که بدون جواب باقی مانده‌اند.

اگر قرار است با توجه به اینکه فوتبالیستی زمانی بازیکن خوبی بوده و یا در خارج از کشور بازی کرده، پس اکنون در تیم مردان هم باید مهدوی‌کیا دعوت شود چرا که این بازیکن هم سال‌ها در باشگاه‌های آلمان و البته تیم ملی کشورمان بازی کرده است.

به نظر میرسد کمیته بانوان فدراسیون فوتبال باید برای حضور پرقدرت بانوان در رقابتهای قهرمانی آسیا در انتخاب بازیکن نیز دقت کند. بازیکنان خوبی در کشورمان حضور دارند که نیاز به انگیزه دارند تا خودشان را نشان دهند