ولاسکو: ایران بهترین پیشنهادم بود

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، خولیو ولاسکو سرمربی نامدار تیم ملی والیبال ایران پس از جلسه ۴ ساعته با رییس فدراسیون والیبال و امضای قرارداد همکاری برای دو سال دیگر با تیم ملی والیبال ایران در نشست خبری اظهار کرد: از همه شما خبرنگاران تشکر میکنم که در این جلسه حاضر شدید. این دومین سال است که در ایران کار میکنم و فکر میکنم هنوز کار من تمام نشده است. اگر بخواهیم کارمان را بهبود بخشیم باید سختتر از گذشته تلاش کنیم. تیم ملی ایران نخستین تجربهاش را در لیگ جهانی پشت سر میگذارد و قطعا کار سختی خواهد داشت. معتقدم که ما در گروه دشواری قرار داریم. همان طور که مطلع هستید امسال جدول مسابقههای لیگ نسبت به دورههای قبل تغییر کرده است، حالا ۱۸ تیم در این مسابقهها شرکت میکنند و دو تیم الف و ب که متشکل از تیمهایی با رنکینگ بالاتر هستند، میتوانند در دوره بعدی مسابقهها هم حاضر باشند و تنها دو تیم از گروه سوم سقوط خواهند کرد.

وی ادامه داد: شاید بخواهید بدانید که چرا مدت غیبت من طولانی شد. باید بگویم که قبلا هم با رییس فدراسیون ایران صحبت کرده بودم که برای تمدید قرارداد با تیم ملی ایران نیاز به وقت و فکر دارم. من در ماه اکتبر مراسم ازدواج داشتم و این موضوع خیلی مشغولم کرد. در ماه نوامبر هم یک عمل جراحی داشتم و پس از آن ۴۰ روز دوران نقاهت را پشت سر گذاشتم. بعد هم که متوجه شدم در ایران مشکلاتی از نظر ارزی به وجود آمده و بسیاری از مربیان خارجی حاضر در این کشور اخراج شده‌اند.

وی افزود: به دنبال این موضوع به امیر خوش‌خبر(سرپرست تیم ملی) زنگ زدم و پرسیدم که آیا فدراسیون ایران در شرایط جدید ارزی مایل به ادامه همکاری با من هست یا خیر که متوجه شدم فدراسیون ایران همچنان می‌خواهد من هدایت تیم ملی را بپذیرم. البته من از چند تیم دیگر هم پیشنهاد داشته‌ام اما ترجیح می‌دهم زیاد درباره این موضوع صحبت نکنم. فقط دو مورد را تکذیب می‌کنم که در رسانه‌ها مطرح شده بود: اینکه از روسیه و آمریکا هیچ پیشنهادی نداشتم(ولاسکو در حالی پیشنهاد همکاری از سوی آمریکا را رد کرد که پیش از این مسئولان فدراسیون والیبال ایران مدعی این خبر شده بودند). من همیشه صادق هستم و حقیقت را می‌گویم. پیشنهادهایی که به من شده شخصی است و دوست ندارم زیاد درباره آن‌ها صحبت کنم ولی صادقانه می‌گویم تیم‌هایی که به من پیشنهاد همکاری داده‌اند سطح پایین‌تری نسبت به ایران داشتند. همچنین چند تیم باشگاهی از کشورهای ترکیه و ایتالیا از من درخواست همکاری کردند که من هیچ کدام از آن‌ها را نپذیرفتم. تنها یک پیشنهاد همکاری بود که فکر من را به خود مشغول کرد آن هم تیم ملی بانوان آرژانتین بود که خیلی فکر من را درگیر کرد چرا که می‌توانستم بعد از ۳۰ سال به آرژانتین برگردم. در نهایت با همسر خودم مشورت کردم و به این نتیجه رسیدم که به ایران بیایم.

در ادامه خولیو ولاسکو به سوال خبرنگاران در حدود یک ساعت پاسخ گفت که شرح این سوال و جواب‌ها را می‌خوانید:

* سطح داوری‌ها در لیگ برتر والیبال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه قوانین داوری در والیبال تغییر کرده اما همچنان در لیگ والیبال ایران مطابق قوانین گذشته داوری انجام می‌شود به نظر شما ملی‌پوشان ما از این جریان لطمه نمی‌بینند؟

نه تنها در لیگ باشگاهی ایران بلکه در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا هنوز قواعد داوری جدید والیبال اعمال نمی‌شود، چرا که آن‌ها استدلال می‌کنند در میانه‌ی مسابقه‌های لیگ نباید شیوه داوری را تغییر داد و قطعا سال‌های بعد این شیوه را در دستور کار قرار خواهند داد. مطمئنا در مسابقه‌های لیگ جهانی قوانین جدید داوری اعمال می‌شود و ما باید در اردوهای تیم ملی روی این موضوع کار کنیم. البته همان طور که می‌دانید قوانین دریافت قدری تغییر کرده و تنها در صورتی بازیکنان می‌توانند با پنجه دریافت کنند که پنجه آن‌ها به صورت پاس باشد. خب باید در تمرین‌ها بیشتر روی این موارد کار کنیم. من فکر می‌کنم داوران ایران باید شجاعت بیشتری در گرفتن خطا داشته باشند، این موضوع مستلزم آن است که همه ما به ویژه شما اهالی رسانه و مطبوعات از داوری‌ها حمایت کنید. اصلا توجیه ندارد که بازیکنان به داوری اعتراض کنند. وقتی یک بازیکن در امتیاز ۲۳ یک سرویس خراب می‌کند هیچ کس به او اعتراض نمی‌کند یا وقتی من به عنوان مربی اشتباه می‌کنم کسی به من اعتراض نمی‌کند، ولی چرا حق اشتباه به داوران نمی‌دهیم و وقتی داور در امتیاز ۲۳ یک اشتباه را مرتکب می‌شود همه سر او فریاد می‌کشند این اصلا درست نیست. از شما می‌خواهم که در روزنامه‌ها و رسانه‌های خود از داوری حمایت کنید.

ادامه دارد.