تناقص‌گویی مسئولان درباره نقش بنزین در آلودگی هوا

افکار نیوز - آلودگی هوای پایتخت و ۷ کلانشهر کشور موضوعی است که بارها و بارها از آن صحبت شده و در واقع به سوژه ای تکراری درمیان رسانه ها تبدیل شده است اما در این بین نقش سازمان های متولی تنها مقصر جلوه دادن و پاس دادن آن در زمین یکدیگر است که در نهایت گره ای از کلاف آلودگی هوا گشوده نمی شود.

به گزارش افکار نیوز به نقل از پانا، اما دیگر کار به جایی رسیده است که این اختلاف نظرها در موضوع آلودگی هوا دردی از ما چاره نمی کند چرا که تنها جان هموطنان در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به نظر می رسد برای مسئولان از درجه بالای اهمیت برخوردار نباشد.

مقصر آلودگی هوا گرد و خاک است نه بنزین بی کیفیت

چندی پیش و همزمان با تشدید آلودگی هوا در تهران محمدجواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی هوا در شهرهای بزرگ را متاثر از گرد و غبار و ذرات معلق در هوا اعلام می کند و می گوید: آلودگی هوا در حد کمی متاثر از نوع و کیفیت سوخت مصرفی است. گرد و غبار و ذرات معلق در هوا تاثیر زیادی در آلودگی دارند که بخش اعظم آن مربوط به کشورهای همسایه غربی است.

او می گوید: در این رابطه حدود ۳ ماه پیش با کشور عراق مذاکراتی داشتیم که قرار شد به صورت جدی اقداماتی را در بهبود وضعیت و مبارزه با گرد و غبار انجام دهد و این اراده جدی وجود دارد تا از ابتدای ۲۰۱۳ کار خودشان را آغاز کنند.

نشانی جایگاه هایی که بنزین یورو۴ دارد، اعلام کنید

اما یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی مسئولان وزارت نفت در خصوص توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در جایگاه‌های سوخت تهران می گوید: لطفا نشانی جایگاه‌هایی که بنزین یورو ۴ در آنها توزیع می‌شود را اعلام کنید تا آنها را تست کنیم.

کیفیت پایین بنزین دست کمی از گازوئیل ندارد
یوسف رشیدی با بیان این که سه ماه پیش نمونه‌هایی از انواع سوخت را در سطح شهر جمع‌آوری کرده و آن‌ها را مورد بررسی قرار داده ایم، می گوید: بر اساس نتایج این بررسی ها گازوییل معمولی در سطح شهر ۸ هزار قسمت در میلیون پی پی ام گوگرد دارد و البته سهم گازوییلی که اتوبوس‌های شرکت واحد می‌زنند، ۵۰۰ قسمت است در صورتی که این رقم باید زیر ۱۰ واحد و حداکثر زیر ۵۰ پی پی ام باشد.

رشیدی با اشاره به این که البته وضع بنزین نیز دست کمی از گازوییل ندارد، تأکید می کند: بنزین‌های معمولی‌مان ۱۸۷ در میلیون پی پی ام گوگرد دارد در حالی که این رقم باید زیر۱۰ واحد و حداکثر زیر ۵۰ پی پی ام باشد و البته بنزین‌های سوپر نیز از حداکثر مجاز بیشتر گوگرد دارند.
وی معتقد است که بنزینی که در شهر تهران توزیع می‌شود ۵/۳ برابر، گازوییلی که اتوبوس‌های شرکت واحد مصرف می‌کنند ۱۰ برابر و گازوییلی که سایر خودروهای سنگین مصرف می‌کنند ۱۶۰ برابر حد مجاز گوگرد دارند.

حسینی صدر: بنزین نقش اول را در سریال آلودگی هوا دارد

این در حالی است که موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران عامل اصلی آلودگی هوای تهران و دیگر کلان شهرهای کشور، کیفیت پایین سوخت و آلودگی بنزین مصرفی است، می گوید: آنچه مسلم است این است که سوخت ما آلودگی دارد و در این زمینه هیچ گونه تردیدی وجود ندارد و از سوی دیگر موتور خودروهای تولیدی فاقد مبدل کاتالیستی است و در نتیجه آلاینده ها به صورت مستقیم وارد هوا می شوند.

وی راهکار فوری کاهش آلودگی هوا را ارتقای کیفیت سوخت و نصب مبدل کاتالیستی بر روی خودروها دانست و می افزاید: دولت بر اساس قانون متعهد شده بود تا در سال ۹۱ کیفیت بنزین تولیدی کشور را از طریق کاهش میزان ناخالصی گوگرد به کمتر از ۲۰ پی پی ام و افزایش عدد اکتان آن به ۹۵، ارتقاء دهد.
حسینی صدر با اعلام این که بنزینی که اکنون در جایگاه های سوخت کشور عرضه می شود دارای ۱۰۰۰ پی پی ام گوگرد بوده و عدد اکتان آن نیز کمتر از ۸۵ است، تصریح می کند: در طرح دو فوریتی مجلس برای کاهش آلودگی هوا، تمرکز اصلی بر روی ارتقای کیفیت سوخت است.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که بنزین آلوده نقش اول را در سریال دنباله دار آلودگی هوا دارد، خاطرنشان می کند: سایر سوخت های آلاینده و از جمله گازوییل، مازوت و نفت سفید نیز که به میزان بالایی در کشور مصرف می شوند، هر یک موجب افزایش آلاینده های هوا شده اند.

آلودگی هوا تقصیر حمل و نقل عمومی است
احمد نعمت - دبیر انجمن خودروسازان نیز عامل اصلی آلودگی هوای تهران و عمده شهرهای بزرگ را در دو امر می داند و می گوید: موقعیت جغرافیایی این شهرها که به گفته او عمدتا محصور میان کوه هستند و دوم خودروهای حمل و نقل عمومی که هم فرسوده اند و هم سوخت مناسب ندارند.

دبیر انجمن خودروسازان می گوید: دلیل آلودگی و تعطیلی عمدتا ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است و ربطی به خودروهای سواری ندارد. خودروهای سواری آلایندگی CO، ناکس و SC دارند. در روزهای آلودگی هوا که تعطیل کردند هم تابلوها نشان می دهد این سه آلاینده در حد استاندارد است. آلودگی هوا از اگزوز خودروهای دیزلی است. وقتی به مردم اجازه نمی دهیم که خودروی شخصی بیرون بیاورند مجبور می شود از حمل و نقل عمومی استفاده کنند که عمدتا اتوبوس ها و مینی بوس ها هستند. متاسفانه چون بسیاری از این خودروها فرسوده است باعثمی شود آلایندگی بیشتری داشته باشند و ذرات معلق در هوا بیشتر می شود.

به گفته او خودروهای بنزینی آلایندگی ایچاد می کنند اما آلایندگی ای که باعثمی شود مردم خودرو بیرون نیاورند از سواری ها نیست: مشکل از حمل و نقل عمومی فرسوده است.

توزیع ۵۰ درصد سخت یورو۴ تا پایان سال

نکته اینجاست که بر اساس دستور هیات دولت، خودروسازان از ابتدای سال ۹۲ مکلف به تولید خودرو با استاندارد یورو۴ هستند و به گفته علی محمد شاعری - معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از ابتدای سال آینده خودروهایی که با این استاندارد تولید نشوند شماره گذاری نخواهند شد.

وی اعلام می کند: اقدامات مهندسی عرضه سوخت در ۷ پالایشگاه با سرمایه گذاری ۱۳ و نیم میلیارد دلار برای بهبود کیفیت فراهم شده و بزودی تا دهه فجر پالایشگاه امام خمینی در شازند اراک را افتتاح می کنیم و پالایشگاه لاوان آبان هم تا پایان سال افتتاح خواهد شد و تا پایان امسال تعهد کردیم ۵۰ درصد سوخت یورو ۴ را هم در بنزین و هم در نفت گاز ارائه کنیم.

هرچند آلودگی هوای تهران دیگر جزئی جدا ناپذیر از پایتخت تبدیل شده است اما بهتر است مسئولان واقعیت ها را اعلام کرده و به فکر چاره ای اساسی برای حل این معضل باشند.