عامل دندان قروچه در کودکان

افکارنیوز: دکتر ˈیاشیل احدی مقدمˈ افزود : بیش از ۱۰ درصد کودکان در سن بین چهار تا ۶ سالگی ممکن است دچار بیماری دندان قروچه شوند. ابتلا به این بیماری در دو زمان رویش دندان های شیری و دائمی کودکان رخ می دهد که در بیشتر موارد پس از رویش کامل دندان های شیری یا دائمی این عادت در کودکان از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد که دندان قروچه همان عادت ساییدن دندان ها به هم است و این عادت کودکان بیشتر در خواب رخ می دهد اما در برخی از افراد در طول روز نیز وجود دارد.

احدی مقدم گفت: ردیف نبودن دندان ها یا تماس غیر طبیعی بین دندان های پایین و بالا، کمبودهای تغذیه ای، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش و آلرژی از علت های بروز دندان قروچه است.

وی اظهار داشت: خطرات دندان قروچه در کودکان کمتر از بزرگسالان است و به ندرت موجب بروز مشکلات و اختلالات جدی می شود. این بیماری موجب بروز عوارضی همچون آسیب به لثه ها، سست شدن استخوان های نگه دارنده دندان در لثه و لق شدن و افتادن دندان، دردناک شدن دندان، کوتاه شدن ارتفاع دندان، شکستن مینای دندان، مشکلات مفاصل فک، حساس شدن دندان ها و همچنین سردرد شود.

وی افزود: مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین، شکلات و قهوه بیماری دندان قروچه را در کودکان تشدید می کند. براساس نتایج تحقیقات جدید در صورتی که دندان قروچه ناشی از استرس و ناراحتی های عصبی باشد با مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک می توان این بیماری را درمان کرد.

احدی مقدم یادآور شد: در کودکانی که بیماری دندان قروچه شدید است می توان از وسیله ای به نامˈ گایت گاردˈ که نوعی پروتز متحرک از جنس پلاستیک مقاوم است و با قالب گیری از دندان شخص ساخته می شود، استفاده کرد. این وسیله شب ها در دهان قرار داده می شود.

به گفته وی این وسیله موجب جلوگیری از فشارهای نادرست و مضر روی دندان ها می شود که البته در بسیاری موارد استفاده از این وسیله به مرور باعث کاهش و حذف عادت دندان قروچه شبانه می شود .