اظهارات اوباما در حمایت از مردم مصر!!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ‌ به نقل از شبکه العربیه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در واکنش به استعفای حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر، اظهار کرد: شاهد شکل‌گیری تاریخ در مصر بودیم. ملت مصر حرف‌های خود را بیان کرد و این کشور دیگر هرگز به وضع قبل بازنخواهد گشت.

وی افزود: این تازه آغاز دوره گذار در مصر است. کناره‌گیری مبارک پایان مرحله انتقالی در مصر نیست و این کشور روزهای سختی پیش ‌رو دارد.

وی افزود: سوال‌های بی‌جواب زیادی درباره مصر وجود دارد. مبارک با کناره‌گیری خود تشنگی مردم مصر را برای تغییر برطرف کرد. ملت مصر ثابت کرد که تنها به دموکراسی واقعی راضی است. ارتش باید از ملت حمایت کند و وضعیت فوق‌العاده را لغو و تلاش کند که شرایط را برای بهبود وضعیت در مصر و برگزاری انتخابات سالم و آزاد فراهم کند.

رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت: این تغییر باید شامل همه گروه‌های مصری شود و همه آنها برای اجرای گفت‌وگو باید فراخوانده شوند.

آمریکا همچنان دوست و شریک مصر خواهد ماند و آماده ارائه‌ی هرگونه کمک به این کشور است.

اوباما ادامه داد: جوانان مصری با روحیه‌ای که دارند، به دستاوردهای بیشتری خواهند رسید و ملت مصر نه تنها در منطقه بلکه در سراسر جهان، ‌ حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

وی گفت: ملت مصر طی چند هفته گذشته نشان داد که به دنبال دموکراسی است و آنچه که در مصر اتفاق افتاد دموکراسی واقعی بود چراکه تظاهرات به معنای واقعی کلمه مسالمت‌آمیز بود. ارتش نیز به سوی آنها تیراندازی نکرد و حتی از مردم حمایت می‌کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: مصری‌ها چه مسلمان و چه مسیحی اعلام کردند که با هم متحد هستند و با وجود آنکه در بسیاری از کشورها دین باعثجدایی مردم از یکدیگر شده(!)، اما ملت مصر خلاف این را نشان داد. در مصر شاهد نسل جدیدی بودیم که با استفاده از تمام امکاناتی که در اختیار داشت، جهت تشکیل دولتی که مورد نظرش بود، استفاده کرد؛ دولتی که به جای ترس به آنها امید دهد.

اوباما گفت: همانطور که یکی از مصری‌ها گفت، بسیاری از مردم این کشور طی هفته‌های گذشته فهمیدند که دارای ارزش و اهمیت هستند.

مصری‌ها در جهان به عنوان الهام بخش دستیابی مسالمت‌آمیز به عدالت محسوب می‌شوند. در مصر به جای اینکه شاهد خشونت و درگیری باشیم، شاهد روحیه بالا و قدرت ملت مصر بودیم.

اوباما ادامه داد: ما صدای آزادی‌خواهی ملت مصر را از میدان التحریر شنیدیم و احساسات تمام آمریکایی‌ها برای مردم مصر تحریک شد. این روز متعلق به همه مصری‌هاست.

انتهای پیام