امير الهامي در گفتوگو با فارس در خصوص اينكه خوراك ببر سيبري كه طي ماههاي اخير در باغ وحش تهران تلف شده است، گوشت الاغ از قطر و عراق بوده است، گفت: اين موضوع دروغ محض است غذاي اين ببر الاغ ايراني بوده است به طوري كه اگر ما ميخواستيم از كشورهاي ديگر الاغ خريداري كنيم حدود ۳۰۰ هزار تومان براي ما تمام ميشد پس بهتر بود كه از الاغ ايراني كه حدود ۷۰ هزار تومان خريداري ميشد به عنوان خوراك ببرها استفاده شود.

وی افزود: اگر کشور ایران هزار روستا داشته باشد و سالی ۵۰ الاغ در آنها متولد شود سالانه ۵۰ هزار الاغ به عنوان منبع غذایی برای حیوانات استفاده خواهد شد.

مدیر باغ وحش ارم تهران پروژه ببر سیبری در ایران را برای احیای ببر مازندران پروژه بسیار خوبی ارزیابی کرد و گفت: ‌ در تمام دنیا چنین اقدامی انجام می‌شود به طوری که کشور هند ۵۰ سال پیش ۲ شیر ایرانی را با خود به هند بردند و در حال حاضر شاهد هستیم که ۳۰۰ قلاده شیر دارند که نام آن را را هندی گذاشته‌اند درحالی این پروژه یک پروژه احیای یک گونه جانوری بوده است.

الهامی ادامه داد: نباید پروژه احیای ببر مازندران با چنین اتفاقاتی متوقف شود بلکه باید با روسیه رایزنی‌های لازم صورت پذیرد تا ۲ یا ۴ قلاده ببر دیگر وارد ایران شود و پروژه احیای ببر مازندران مورد پیگیری قرار گیرد چون این ببرها با ببر مازندران شباهت بسیار دارند.

مدیر باغ وحش تهران گفت: فقط باید محیط نگهداری ببرها، محیط امنی باشد و شرایط بهداشت آنها فراهم شود و دامپزشکان خبره برای آنها به کار گرفته شوند.

الهامی با بیان اینکه ایران در پروژه احیای ببر مازندران از ببر سیبری ضرری نکرده است، تصریح کرد: ایران ۲ قلاده پلنگ به روسیه داد که ما از این پلنگ‌ها ۴ تا ۵ هزار قلاده در ایران داریم در حالی که روسیه ببری را که برای آنها گونه‌ای نادری محسوب می‌شود و تنها ۶۰۰ قلاده از آن را دارند، در اختیار ما قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد: این حرکت سازمان محیط زیست برای احیای گونه‌ها در هیچ دوره مدیریتی انجام نشده بود و این اقدام رئیس سازمان محیط زیست قابل تقدیر است.

مدیر باغ وحش ارم گفت: ‌ در حال حاضر ببر ماده وضع خوبی دارد و نمونه‌گیری‌ها برای تشخیص بیماری از سوی دامپزشکی انجام شده است.

الهامی درباره اینکه بیماری مشمشه از طریق ببر سیبری وارد ایران شده‌ است، گفت: این موضوع کاملاً کذب محض است چون اصلاً در سیبری بیماری مشمشه وجود ندارد که این ببرها ناقل آن بیماری به ایران باشند.

الهامی درباره شیوع بیماری مشمشه در باغ وحش تهران بیان داشت: این بیماری هنوز هم به طور قطعی اعلام نشده است و سازمان دامپزشکی هنوز به طور رسمی نوع بیماری را اعلام نکرده است. ضمن اینکه در حال حاضر تمام ضایعات حیوانات باغ وحش آهک‌پاشی می‌شوند و کاملاً معدوم می‌شوند به طوری که به هیچ وجه بیماری منتقل نخواهد شد.

وي در ادامه از رسانهها خواست تا محيط زيست، دامپزشكي و باغ وحش را ياري كنند تا پروژه مهم احياي ببر مازندران با موفقيت انجام شود.