با موفقیت های اخیر تیم ملی آلمان جذابیت های لیگ داخلی آنها - بوندسلیگا- نیز افزایش پیدا کرده است در آن به نظر رقابت بین ضعف و قدرت به تعادل کشیده شده است انتشار ۲۰ تیم برتر سال ۱۰-۲۰۰۹ از نظر چرخه مالی بیانگر رشد چشمگیر بوندسلیگا نسبت به سایر لیگ های اروپایی بود. قرار گیری شالکه هامبورگ و اشتوتگارت در این لیست و حضور بایرن مونیخ در رده چهارم ثروتمندترین تیم های جهان به خوبی این موضوع را تبیین می کند.

درآمد تجاری فوق العاده در منطقه ای بیرون از انگلستان اسپانیا و ایتالیا اتفاق افتاده است و می تواند بهترین دلیل برای یک رشد اقتصادی بی نظیر باشد.

درآمد تجاری سال ۱۰-۲۰۰۹
۱ - بایرن مونیخ ۱۷۲.۹ میلیون یورو
۲ - رئال مادرید ۱۵۰.۸ میلیون یورو
۳ - بارسلونا ۱۲۲.۲ میلیون یورو
۴ - منچستر یونایتد ۹۹.۴ میلیون یور
۵ - شالکه ۰۴ ۷۹ میلیون یورو

به گزارش وبسایت رسمی کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران بایرن بار دیگر بهترین گردش مالی و درآمد تجاری را در لیگ بدست آورد و به تنهایی در صدر ۱۰ تیم بالایی جدول قرار دارد. آنها درآمد تجاری بیش از ۱۷۲.۹ میلیون یورو بدست آوردند که رئال مادرید با بیش از ۲۰ میلیون یورو اختلاف در مکان دوم قرار دارد این مقدار تقریبا بیش از نیمی از بودجه سالیانه بایرن می باشد. آنها در هر سال رشدی معادل با ۹% بالغ بر ۱۳.۶ میلیون یورو در درآمد تجاری داشته اند. چگونه بایرن توانسته است چنین موفقیتی را در جذب منافع مالی داشته باشد در صورتیکه شاید نسبت به کمبودهایی که شاید از سه تیم بزرگ باشگاهی از سه لیگ برتر اروپا داشته باشند؟

حمایت های مالی و بازاریابی کمتر از نیمی از درآمدهای تجاری را تشکیل می دهد چیزی در حدود ۸۲.۶ میلیون یورو. حامیان مالی بایرن با جذب حمایت های مالی از طریق اسپانسر روی پیراهن بایرن تقریبا ۲۲.۵ میلیون یورو در هر سال از این طریق کسب درآمد می کند که امسال با افزایش ۱۲ میلیون یورویی این مبلغ به ۳۰ میلیون یورو افزایش یافت که آن بدلیل حضور بایرن در مراحل پایانی لیگ قهرمانان اروپا و کسب دو جام حذفی و بوندسلیگا این درآمدزایی قابل پیش بینی بود.

شرکت خودرو سازی آئودی که بخش کمی از سهام باشگاه بایرن مونیخ را در اختیار دارد سالانه ۱۰ میلیون یورو و دیگر شریک تجاری باواریایی ها شرکت آدیدادس نیز سالانه مبلغ ۴.۵ میلیون یورو را دراختیار باشگاه بایرن مونیخ قرار می دهد. به طور کلی حدود ۳۸.۹ میلیون یورو از فروش کالاهای تولیدی در انتهای فصل و ۳۸.۲ میلیون یورو از منابع دیگر نصیب باشگاه می شود. بایرن در یک موقعیت منحصر به فردی از لحاظ اینکه یکی از بزرگترین باشگاههای اروپا و بنگاه اقتصادی بزرگ در آلمان محسوب می شود قرار گرفته است و آنها همچنین از معدود باشگاههای آلمانی با مشخصات جهانی هستند که توانسته اند جذابیت های خود را برای جذب حامیان مالی افزایش دهند.

درآمد تجاری سال ۱۰-۲۰۰۹، به عنوان درصدی از درآمد کل
۱ - شالکه ۵۷%
۲ - بایرن مونیخ ۵۳%
۳ - هامبورگ ۴۳%
۴ - منچستر سیتی ۳۷%
۵ - رئال مادرید ۳۴%
۶ - لیورپول ۳۴%

موفقیت شگفت انگیز مدیران بایرن که هر دوی آنها از چهره های فوتبالی سالهای دور بایرن هستند اولی هوینس و کارل هانس رومینیگه از طریق جمع آوری درآمد های تجاری که به نظر برای توضیح کامل آن به زمان بیشتری نیاز باشد. باشگاه های آلمانی که بایرن نیز جزئی از آنهاست از نظر درآمدهای بدست آمده در هر دیدار نسبت به رقبای خارجی خود کمی عقب افتاده اند. تنها ۲۱% از درآمد های بایرن از فروش بلیط و درآمدهای ناشی از هر دیدار بدست می آید. با اینکه باشگاه از سال ۲۰۰۵ و پس از ساخت آلیانز تمامی بلیط های خود را بفروش رسانیده است. در فصل گذشته بوندسلیگا توانست به طور متوسط ۶۹،۴۹۱ نفر مخاطب را در ورزشگاهها جذب کند که این تعداد بیانگر ۹۹.۲۷ درصد از ظرفیت کامل ورزشگاهها را شامل می شود. دورتمند و شالکه تیمهایی هستند که بیشترین هوادار ها را در بوندسلیگا به خود اختصاص داده اند. تنها منچستر یونایتد و رئال مادرید با توجه به منابع مختلف مانند حق پخش تلویزیونی درآمدهای حاصل بلیط فروشی و درآمدهای تجاری دیگر توانسته اند ۴۰% از بودجه سالیانه خود را از طریق درآمدهای حق پخش دیدارها و بلیط فروشی فراهم می آورند ولی باشگاه های آلمانی از این حیثشدیدا به درآمدهای تجاری وابسته هستند.

بوندسلیگا بهترین لیگ جهان در امر جذب مخاطب و سومین لیگ برتر جهان پس از لیگ برتر و لا لیگا از نظر سطح کیفی مسابقات است. اینجا ما به مدل منحصر به فرد آلمانی می پردازیم که باعثشده تا لیگ آلمان به وضع مالی پایدار بماند. جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان موجب شد تا آلمان ها با نوسازی و توسعه استادیوم های فوتبال یکی از بی نظیر ترین ها در این زمینه باشند با این حال بوندسلیگا همواره سعی کرد تا قیمت بلیط ها در سطح پایین حفظ کند. در ماه سپتامبر هواداران دورتمند هنگامی که مسئولین شالکه بلیط های دیدار این دو تیم را برای هواداران میهمان دو برابر کرده بودند دیدار را تحریم کردند بدین ترتیب تواستند جلوی تکرار چنین تصمیماتی را بگیرند. عامل دیگر بوندسلیگا ۱۸ تیمی بودن آنها است تمامی لیگ های اروپایی مانند لیگ برتر، لا لیگا و سری آ با حضور ۲۰ تیم برگزار می شود بنابراین باشگا ها در طول فصل تعداد دیدارهای داخل خانه کمی دارند.

باشگاههای بزرگ آلمانی به عنوان بزرگترین دارایی خود و با خطی برجسته نوشته اند (اساس هواداران ،fanbase). آلمان کشوری است با ۸۲ میلیون نفر جمعیت که یکی از پرجمعیت ترین کشورهای اروپایی محسوب می شود و بزرگترین بازار پوشش تلویزیونی را دارا هستند. اگرچه دو کشور ایتالیا و انگلیس در این زمینه بسیار فعال ترند و شبکه اسکای بسیاری از بازی ها را پخش می کند. آلمانها با مشکلات مربوط به اعتماد به هزینه های پخش تلویزیونی مسابقات نیز آشنا هستند آنها در سال ۲۰۰۳ با ورشکستگی شرکت KirchGroup که عهده دار پخش تلویزیونی بوندسلیگا بود مواجه شدند و در آن هنگام رئیس سازمان لیگ آلمان از بسیاری سودهای مالی چشم پوشی کرد تا بتواند قیمت بلیط ها در حد پایین نگاه دارد اگرچه با اینکار تعداد تماشاگران ورودی افزایش یافتند و یکی از منابع تغذیه ای لیگ رونق پیدا کرد. و با قوانین مالی منصفانه ای که نسبت به کشور های همسایه در آلمان وجود دارد توانسته است بوندسلیگا را به بهترین و بایرن را به بهترین باشگاه از نظر مالی تبدیل کند.