به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان، نشريه آمريكايي آتلانتيك با انتشار اين خبر نوشت: باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا بايد پيشنهاد سخاوتمندانه اي به ايران به منظور حل موضوع هسته اي اين كشور ارائه دهد و علاقمندي تهران را براي حل اين موضوع از طريق ديپلماتيك بسنجد.

به نوشته «پاتریک کلاوسون»، معاون اجرایی تحقیقات مؤسسه خاور نزدیک واشنگتن، مهمترین مسئله در مورد ایران این است که چه پیشنهاد هسته ای باید به این کشور ارائه داد. در حالی که بیشتر توجهات به سوی شیوه افزایش فشارها بر تهران معطوف شده است هدف غایی باید ترغیب این کشور با ارائه مشوق هایی بهتر باشد و راهبرد گذشته مبنی بر تمرکز بر تدابیر کوچک اعتمادسازی تغییر کند.

آتلانتیک نوشت: نه مقامات ایران و نه افکار عمومی در داخل و خارج این کشور با مشوق های ارائه شده ناچیز در مذاکرات چند ماه پیش بغداد تحریک نشده است. پیشنهاد جدیدی که قدرت های ۱ + ۵ روی آن توافق کرده اند چندان واجد ارزش نیست. تعجبی ندارد که واکنش ایران این بوده است که چنین تعاملی ارزش مصالحه را ندارد. ایران برای دست یافتن به تعامل بر روی دو نکته تأکید داشت؛ کاهش تحریم ها و غنی سازی اورانیوم. در صورتی که غرب در مورد این دو مسئله پیشنهاد ارزشمندی بدهد می توان به تعامل دست یافت.

آتلانتیک همچنین با بیان اینکه می توان غنی سازی در ایران را پذیرفت، به موانع موجود نزد سیاستمداران آمریکایی می پردازد و می نویسد: هر تعاملی با ایران، برخی کشورهای اعراب متحد آمریکا را به اندازه اسرائیل نگران می کند. امیرنشین های حاشیه خلیج(فارس) از این بابت هراس دارند که هر تعاملی اهمیت منطقه ای ایران را افزایش دهد نیز مخاطرات فراوانی در بردارد.

آتلانتیک نوشت: مسئله دیگر این است که ایران هر امتیازدهی را می پذیرد و بعد مطالبات خود را افزایش می دهد اما در عوض امتیازی نمی دهد و نتیجه این است که پیشنهاد موضع چانه زنی ۱ + ۵ را از بین می برد. اما بزرگ ترین خطر این است که ایران احتمالاً پیشنهاد را به طور کلی رد می کند.
نشريه آمريكايي با بيان اينكه در اين صورت معناي پيشرفت ايران، پذيرش برنامه هسته اي آن از سوي واشنگتن است، نوشت: اعلام رسمي يك امر و دنبال نكردن آن به شدت به اعتبار آمريكا و تضمين هاي امنيتي اش در آسيا و شرق اروپا در سراسر جهان لطمه مي زند