فلسطین نباید اشتباهِ تفاهم با اسرائیل را دوباره مرتکب شود

افكار نيوز - محمد اويس، کارشناس مسائل خاورميانه در گفتگويي به بحث درباره مذاکرات چهارجانبه صلح ميان اسرائيل و فلسطين پرداخته است.


به گزارش سرویس بین‌الملل افکار، مشروح این گفت‌وگو که در شبکه پرس‌تی‌وی انجام گرفت را در ادامه می‌خوانید‌:

پرس تی‌وی: مذاکرات چهارجانبه خاورمیانه قرار است تا به عنوان یک میانجی و تسهیل‌گر میان دو طرف(اسرائیلی و فلسطینی) عمل کند و آن‌چنان که گفته می‌شود قرار است این هیئت نماینده جامعه بین‌المللی باشد. بنابراین چرا اسرائیل در مخالفت با این مساله گام بر می‌دارد؟

اویس: می‌دانید که اسرائیل تا به حال مخالف هر اقدام صلح‌طلبانه‌ای از سوی اعراب و فلسطینیان گام برداشته است و هر کسی تصور کند که با اسرائیل می‌شود به هر گونه تفاهمی رسید در رویا و توهم به سر می‌‌برد - مانند محمود عباس(رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) و صائب عرقیات(رهبر جنبش آزادی فلسطین) و به طور کلی هر کسی از رهبران جنبش آزادی فلسطین که این‌گونه فکر می‌کند.

اسرائیل قصد دارد همه مناطق فلسطین از زمین تا دریا و شاید حتی تا قسمتی از اردن و شاید هم تمام اردن را تحت سیطره خود بگیرد. روی صحبت من با کمیته راهبردی عرب است، هر کسی که در حال تلاش برای نزدیک کردن عباس به امریکا و اسرائیل است باید بداند که امریکا هیچ نفعی برای فلسطینیان به همراه ندارد. اسرائیل قدرت اشغال‌گر است و فلسطینیان باید خودشان از همان طریقی که اسرائیل با آن‌ها رفتار کرده، برخورد کنند.

بنابراین من فکر نمی‌کنم این مذاکرات چهارجانبه نتیجه‌ای داشته باشد. مذاکرات چهارجانبه کم و بیش از سال‌ها قبل انجام شده است. رهبری فلسطینیان هم‌بستگی خود را با مردم از دست داده است و اکنون بقیه فلسطینیان بجز محمود عباس و عرقیات اعلام کرده‌اند که ما نباید و نمی‌خواهیم بجای مردم فلسطین برویم و مذاکره کنیم.

در حالی که وی همچنان اصرار می‌کند که این کار را انجام دهد. شاید وی می‌خواهد از یاسر عرفات(رهبر پیشین فلسطین) تقلید کند. یاسر عرفات باید این راه را می‌رفت، وی باید اشتباه تفاهم با اسرائیل را مرتکب می‌شد تا ببیند که این راه تا کجا پیش می‌رود که البته خیلی هم پیش نرفت.

اما در مورد محمود عباس، چیزی که وی اکنون تلاش می‌کند انجام دهد این است که تسلیم اسرائیلی‌ها شود. شاید به این دلیل که بتواند برای دوستان خود و دژخیمانی که در اطراف آن‌ها هستند شغلی دست و پا کند.

پرس تی‌وی: مذاکرات چهارجانبه قرار است دو هفته آینده خواستار تشکیل یک کشور فلسطینی شود. در کنار آن، بنا بر بیانیه امریکا از هر نوع پیش‌شرط گذاشتن برای مذاکرات اسرائیل با فلسطین باید اجتناب شود. بیانیه امریکا نیز مسلما پس از بیانیه مذاکرات چهارجانبه صادر خواهد شد.

پس چرا امریکا که مدعی است می‌خواهد به سمت صلح حرکت کند، خود موانعی را بر سر راه مذاکرات چهارجانبه می‌نهد؟

اویس: باراک اوباما رئیس جمهور امریکا ماه‌ها پیش خود را از هر گونه اعمال فشار بر اسرائیل مبنی بر انجام هرگونه تلاشی در جهت صلح با فلسطین، کنار کشید.

این مسئله با تحقیر معاون ریاست جمهوری خود در اسرائیل شروع شد و آن‌ها به وی نشان دادند که چه کسی رئیس اصلی است. در نهایت نیز وی تسلیم شد و نتانیاهو را به دفتر خود دعوت کرد و بیشتر از هر مقام یا نخست‌وزیر دیگری از وی استقبال کرد.

هیلاری کلینتون نیز فعالیت‌های خود را برای تعقیب روند صلح میان فلسطین و اسرائیل متوقف کرد.

سپس آن‌ها فرستاده خود جورج میچل را برای پیش‌برد مذاکرات سازش روانه خاورمیانه کردند. ولی به نظر من هیچ چیزی برای صحبت و مذاکره وجود ندارد.

اسرائیل فرآیند اشغال سرزمین‌های فلسطینیان و و اسکان یهودیان را تمام کرده است، این حتی شامل قبرستان‌های فلسطینیان در اورشلیم(بیت المقدس) و شرق این شهر نیز می‌شود. آن‌ها آخرین دیوارها را میان کرانه شرقی و غربی اورشلیم(بیت المقدس) برداشته‌اند تا یک شهر یهودی بسازند.

بنابراین دیگر این مسئله برگشت پذیر نیست و چیزی برای مذاکره وجود ندارد. هر کسی که اقدام به مذاکره با اسرائیل می‌کند یا احمق است یا می‌خواهد خود را احمق جلوه دهد.

من فکر می‌کنم که روزهای آتی بسیار حساس خواهند بود. این‌که جنبش و مردم فلسطین به چه سمتی خواهد رفت، اگر به سمت مقاومت برود، در این صورت هر وسیله‌ای را برای بازی با شأن خود در آینده از بین برده‌اند. کار دیگری که می‌توانند انجام دهند این است که همان رویه قدیمی سکون را پیش گیرند که در آن صورت اسرائیل به اسکان غیرقانونی یهودیان در این سرزمین‌ها ادامه خواهد داد و عرب‌ها نیز همچنان به صدور بیانیه و محکوم کردن آن خواهند پرداخت و این نتیجه نهایی خواهد بود.

مذاکرات چهار جانبه شکست خورده است. در اصل مدت‌ها پیش شکست خورده بود… و آن‌ها نمی‌توانند هیچ راه‌کاری ارائه دهند.

بنابراین من هیچ امیدی در این کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند نمی‌بینم. هیچ نتیجه‌ای در دیدار با بنیامین نتانیاهو یا آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه نژادپرست، فاشیست و قاتل او به دست نمی‌آید.