مسئول گروگان‌گیری در الجزایر مشخص شد

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، شمار قربانیان گروگانگیری در مجتمع گازی آمیناس، واقع در جنوب شرقی الجزایر به ۴۸ تن رسید و مقامات الجزایری نیز اعلام کردند که توانستهاند شش گروگانگیر را دستگیر کنند و جست و جو برای یافتن سه گروگانگیر دیگر ادامه دارد.

منابع پزشکی الجزایر نیز اعلام کردند که نزدیک به ۳۰ جسد متعلق به اتباع کشورهای غربی، الجزایر و نظامیانی که ماموریت حفاظت از مجتمع را داشتند پیدا شده که هویت ۱۲ تن از آنها که ژاپنی بوده‌اند، مشخص شده است.

منابع امنیتی الجزایر نیز اعلام کردند: با دستگیری شش گروگان‌گیر و مشخص شدن هویت سه تن دیگر از آنها که متواری هستند، شمار گروگان‌گیرها در حمله به مجتمع گازی آمیناس به ۳۷ شبه نظامی رسیده است.

بنا به گفته منابع امنیتی الجزایر، پنج تن از گروگان‌گیرها خود از کارکنان مجتمع گازی مذکور بودند و یک تن از آنها نیز شهروند فرانسه بوده که در درگیری با نیروهای ارتش الجزایر کشته شده است.

در همین حال منابع نزدیک به دولت الجزایر اعلام کردند: عبد العزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر کمیته‌ای امنیتی تشکیل داده و اختیارات وسیعی به این کمیته داده تا در خصوص عملیات گروگان‌گیری در مجتمع گازی این کشور تحقیقات گسترده‌ای انجام دهند.

یکی از ماموریت‌های اصلی این کمیته بررسی دلایل شکست تدابیر امنیتی دولت الجزایر در حمایت از تاسیسات گازی جنوب شرق این کشور اعلام شده است.

از سوی دیگر، خالد ابو العباس، معروف به مختار بلمختار و رهبر گروه شبه نظامی " الموقعین بالدم " از گروه‌های وابسته به القاعده با انتشار نواری از پیش ضبط شده، مسئولیت حمله به مجتمع گازی آمیناس را به عهده گرفت و تاکید کرد که حاضر است برای آزادی گروگان‌ها با مقامات الجزایری و کشورهای غربی مذاکره کند.

ظاهرا این نوار پیش از حمله ارتش الجزایر به مجتمع و در زمان گروگان‌گیری در مجتمع گازی مذکور ضبظ شده است.

وی در این نوار ویدئویی که از پایگاه اینترنتی " صحراء مدیا " موریتانی پخش شد برای اولین بار خود را عضو " القاعده مادر " خواند و گفت: اعلام می‌کنیم ما به عنوان اعضای القاعده این عملیات فدایی و مبارک را اجرا کرده‌ایم.

بلمختار که چند ماه پیش از " القاعده در مغرب اسلامی "(شاخه القاعده در شمال آفریقا) جدا شده بود در نوار خود آورده است، برای آزاد کردن گروگان‌ها در صورتی که حمله به مجتمع گازی متوقف شود حاضر است با مقامات الجزایری و کشورهای غربی مذاکره کند.

خبرگزاری نواکشوط موریتانی نیز بیانیه‌ای از گروه شبه نظامی " الملثمون " که از گروه‌های وابسته به القاعده محسوب می‌شود، منتشر کرد که در آن گروه مذکور به کشورهای شرکت‌کنندگان در جنگ مالی هشدار داده که عملیات علیه منافع آنها گسترش خواهد یافت.

در این بیانیه آمده است: ما به برداران مسلمان خود توصیه میکنیم که از نزدیک شدن به شرکتها و مجتمعهای غربی در آفریقا به ویژه مراکزی که تحت اداره فرانسویها است به شدت خودداری کنند چرا که تصمیم داریم تا حملات خود را علیه مواضع کشورهای شرکتکنندگان در جنگ صلیبی علیه اقلیم ازواد (شمال مالی) افزایش دهیم