عدم وجود اراده سیاسی برای کنترل سرطان

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، ایرج حریرچی در مورد برنامه جامع کنترل سرطان افزود: این برنامه مربوط به سال ۸۵ است که طبق این پیش نویس قرار بود مصوبه هیئت دولت نیز داشته باشد و حتی پیش بینی تخصیص بودجه نیز در این برنامه لحاظ شود.

اجرای برنامه جامع کنترل سرطان تمایل سیاسی می‌خواهد

وی ادامه داد: اما متأسفانه بعد از گذشت ۶ سال هنوز برنامه جامع کنترل سرطان اجرایی نشده است در حالی که باید این برنامه اجرا شده و برنامه دیگری برای تکمیل آن تبیین می‌شد.

حریرچی گفت: به نظر می‌رسد تمایل سیاسی لازم است تا این برنامه اجرایی شود شواهد موجود این تمایل سیاسی را در جامعه پزشکی، مسئولان نظام سلامت و بیمه‌ها نشان نمی‌دهد.

اعتبارات غربالگری سرطان سینه چه شد

دانشیار انستیتو کانسر ایران با اشاره به اینکه قرار بود ۳۳ میلیارد تومان برای غربالگری سرطان سینه در نظر گرفته شود افزود: هم اکنون ۳.۵ سال گذشته و هنوز اعتباری محقق نشده است و به گفته وزیر سابق بهداشت ۱۰۰ میلیارد تومان برای ۸ استان در جهت اجرای غربالگری نیاز بوده است. اما به دلیل عدم بلوغ مدیریتی برنامه جامع کنترل سرطان اجرایی نشد.

حریرچی در مورد کمبود واردات دستگاه‌های ماموگرافی به دلیل تحریم‌ها و نوسانات ارز در ماههای اخیر گفت: از زمان شروع فعالیت دولت دهم زمانی که هنوز تغییرات ارزی به این شکل نبود باز هم در این زمینه با مشکل مواجه بودیم چرا که اقدامات هماهنگ شده در کشور نداریم.

اکثر دستگاه‌های ماموگرافی استاندارد نیستند

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۵۰ دستگاه ماموگرافی در کشور وجود دارد که اکثراً غیر استاندارد بوده و فقط از ۱۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت آنها استفاده می‌شود.

حریرچی تصریح کرد: مراکز دولتی که خواهان بخش رادیولوژی هستند این دستگاه را خریداری می‌کنند در حالی که تقاضایی وجود ندارد و مردم مراجعه نمی‌کنند.

دستگاه ماموگرافی کمترین تأثیر را دارد

دانشیار انستیتو کانسر ایران گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که واردات دستگاه ماموگرافی برای کشور ما تصمیمی درست بوده است با توجه به نوع سرطان زنان که ۶۰ درصد آن در افراد زیر ۵۰ سال مشاهده می‌شود مشخص خواهد شد که دستگاه ماموگرافی کمترین تأثیر را دارد چرا که نوع بافت پستان با این دستگاه مناسب نیست.

حریرچی با بیان اینکه مطالعه علمی و برنامه جامع در این زمینه لازم است گفت: در کشورهای جهان سوم که درآمد سرانه آنها مشابه ایران است غربالگری با دستگاه ماموگرافی را برای سرطان سینه انجام نداده‌اند و مستندات علمی نیز در مورد موثر بودن آن وجود ندارد.

دانشیار انستیتو کانسر ایران تأکید کرد: باید ابتدا یک استان را در نظر گرفته و این روش برای بخشی از مردم انجام شود غربالگری با ماموگرافی، غربالگری با معاینه و غربالگری با افزایش آگاهی باید در گروهی از مردم اجرا شده و هر وقت مستندات علمی به دست آمد در مورد آن هزینه کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۵۰ دستگاه ماموگرافی لازم است که هزینه خرید دستگاه‌های نوع دیجیتال آن ۸۰۰ میلیون تومان و دستگاههای معمولی ۲۰۰ میلیون تومان است.

حریرچی همچنین ادامه داد: هم اکنون ۲۲۰۰ رادیولوژیست در کشور داریم که اگر غربالگری با ماموگرافی را اجرا کنیم به ماموگرافیستهای تمام وقت برای این کار نیاز داریم بنابراین برنامه‌ریزی و زیر ساختهای لازم باید انجام گیرد.

وی در مورد سرطان پستان گفت: اکثر موارد سرطان پستان که تشخیص داده می‌شود غیر قابل لمس بوده و توسط دستگاه استروتاکتیک انجام می‌گیرد که متأسفانه فقط ۸ تا ۱۰ مرکز در کشور توانایی انجام این روش را دارند.

دانشیار انستیتو کانسر ایران گفت: تا چه میزان مردم از شهرهای مختلف برای انجام این غربالگری می‌توانند به تهران بیاید چرا که عمده این دستگاه‌ها در تهران بوده و یک دستگاه در مشهد و یک دستگاه نیز در شیراز تجهیز شده است.

تجربه تلخ سالهای دهه ۶۰ را تکرار نکنیم

حریرچی تصریح کرد: در اواخر دهه ۶۰ تجربه تلخی را در زمینه غربالگری دهانه رحم داشتیم که بودجه هنگفتی صرف آن شد اما نتیجه نزدیک به صفر از آب در امد.

وی افزود: این غربالگری به این دلیل که میخواستیم الگوی غربی را در کشور پیاده کنیم موفق نبود چرا که این سرطان در آن سالها ۴۵۰ مورد بود و در حال حاضر به ۷۰۰ مورد افزایش یافته است و برای این رقم نمیشود غربالگری انجام داد