نیش ترمز اولیه؛ مجانی یا پولی؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، قبض را می نویسد، ننویس من ۱۰ دقیقه دیگر بر می گردم. فرقی بین یک دقیقه و یک ساعت نیست باید هزینه جای پارک را بدهید.

نیم ساعته اول مجانی است، چه کسی گفته است: اصلا اینطور نیست باید هزینه پارک خودرو را کامل بدهید و درگیری بالا می‌گیرد.

یک ساعت بنویس تا برم و برگردم. نمی شه باید ۲ ساعت بنویسم چون پول خرد ندارم؛ اگر پول خرد دارید بدهید تا قبض برایتان صادر کنم.

نیش ترمز زد و پارک بان دوان دوان آمد و گفت جای پارک نداریم دوبله پارک کنید، فقط هزینه بالاست.

مشکل جای پارک در تهران حل نشده است و همیشه معضلاتی در این زمینه برای شهروندان ایجاد شده است.

اخیرا برای رفع این مشکل طرحی به نام پارک بان در تهران اجرایی شده است و چون این کار هم به درستی اجرا نشده است مشکلاتی را برای شهروندان در شهر به وجود آورده است.

نبود دستگاه‌های کارت خوان در همه نقاط شهر باعثشده تا برخی پارک بان در این بین قانون شکنی کرده و پول اضافه از مردم دریافت کنند.

نیم ساعت اول مجانی

مسئولان دولتی اعلام می کنند نیم ساعت اول پارک رایگان است ولی در عمل این اتفاق رخ نمی دهد و از زمانی که توقف می‌کنید باید هزینه پارک را پرداخت کنید.

با موافقت دولت، آیین نامه اجرایی تبصره(۱) ماده(۱۵) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ابلاغ شد که نیم ساعت اول پارک خودرو رایگان باشد. هیات وزیران بنا به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای عالی استانها و به استناد تبصره(۱) ماده(۱۵) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی - مصوب ۱۳۸۹ - آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را تصویب کرد.

بر این اساس، معابر شهری پرترافیک باید فاقد ممنوعیت توقف و دارای تردد پرحجم و پایدار در فاصله زمانی هفت صبح تا نه شب باشند، در حاشیه آنها مراکز یا مجتمع های تجاری یا خدماتی یا خدمات عمومی یا آموزشی یا رفاهی یا درمانی و یا تفریحی باشد، حداقل از نوع جمع کننده و حداکثر شریانی درجه(۲) موضوع بند(۸۶) ماده(۱) آیین نامه راهنمایی و رانندگی باشند، بن بست نباشند، سطح سرویس آنها حداقل در سطح شاخص استاندارد ملی معابر شهری باشد، حداکثر سرعت پیش بینی شده در طراحی مسیر بیش از شصت کیلومتر در ساعت نباشد، مسیر پیاده رو از سطح سواره رو مستقل باشد و حداکثر شیب طولی مسیر دوازده درصد باشد.

همچنین توقف وسیله نقلیه در محل‌هایی که برای پارک های حاشیه‌ای در نظر گرفته شده است با رعایت سایر مقررات راهنمایی و رانندگی در نیم ساعت اول توقف رایگان خواهد بود. دریافت حق توقف در معابر یادشده برای مازاد بر نیم ساعت محاسبه و دریافت می شود.

بر اساس این مصوبه، معابر شهری پر ترافیک با توجه به شاخص های مشخص شده با تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تعیین می شود.

پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود که توسط افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیده اند با آن برخورد خواهد شد.

بر این اساس، راهنمایی و رانندگی موظف است با استفاده از ساز و کارهای مناسب برای کنترل مستمر معابر شهری پرترافیک اقدام کند.

شهرداری ها مکلفند؛ در معابر شهری پر ترافیک تجهیزات لازم از قبلی ایست سنج(پارکومتر) یا کارت پارک نصب و تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف از قبیل دستگاه های خود پرداز و امثال آن و واریز آن به حساب تمرکز وجوه در خزانه نزد باک عامل فراهم کنند.

بر اساس این مصوبه، متصدیان کنترل پارک حاشیه ای یک معبر، باید دارای حداقل مدرک سوم راهنمایی، نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری، گذراندن دوره آموزشی مربوط، دارای یکی از گواهینامه های رانندگی معتبر و دارای سلامت جسمی و روانی لازم و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روان گردان و الکلی باشند.

همچنین کنترل مستمر تجهیزات و اطمینان از سالم بودن آنها، کنترل نحوه پارک وسایل نقلیه در محل های تعیین شده، راهنمایی رانندگان به استفاده صحیح از تجهیزات و نحوه محاسبه حق توقف از وظایف متصدیان کنترل پارک حاشیه ای یک معبر است.

بر این اساس، متصدیان کنترل پارک حاشیه ای یک معبر در طول ساعات تعیین شده(۷ صبح تا ۹ شب) با لباس مخصوص و متحدالشکل در سراسر کشور مطابق دستورالعمل وزارت کشور و با نصب نام و نشان روی لباس و همراه داشتن کارت شناسایی معتبر صادر شده از شوی شهرداری برای انجام وظایف خود اقدام می کنند.

دولت شهرداری ها را مکلف کرده است برای آموزش سر فصل های نظری و عملی وظایف متصدیان کنترل پارک حاشیه ای یک معبر(توقف خودرو در معابر شهری پر ترافیک در محلی که ابعاد آن حداقل ۲۵۰ سانتی متر در ۴۰۰ سانتی متر باشد، زاویه آن متناسب با سطح سرویس طراحی شده باشد و با نصب علایم مشخص شده باشد) اقدام کنند و ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آیین نامه وضعیت فعلی پارک حاشیه ای را با مفاد این آیین نامه تطبیق دهند.

این در حالی است که چناری معاون اجرایی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت که نیم ساعت اولیه پارک خودرو مجانی است و این قانون در جاهای که پارکومتر وجود دارد اجرایی می شود.

وی ادامه داد: اما در جاهای که پارکومتر وجود دارد بعضا پارک‌بان‌ها این قانون را اجرایی نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت در اغلب کشورهای دنیا، تلاش می‌شود که پارک حاشیه‌ای گران باشد تا افراد کنار خیابان پارک نکنند و در عوض با ارزان کردن بهای پارکینگ‌های عمومی و نیز توسعه حمل‌ونقل عمومی، مردم را به سوی استفاده از این امکانات هدایت می‌کنند.

وی ادامه داد باید تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی و پارک حاشیه‌ای را کاهش دهیم.

مجتبی شفیعی دبیر شورای عالی ترافیک به خبرنگار فارس گفت که نیم ساعت اول جای پارک رایگان است و اجرای نشدن این قانون مابقی قوانینی که شهرداری اجرا نمی کند است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۵ قانون که درباره نحوه اجرای طرح پارک بان و توقف حاشیه ای در ۲ سال گذشته تدوین شده است و در ابتدای سال ۹۰ به شهرداری ها ابلاغ شد به صراحت آمده است که نیم ساعت اول توقف رایگان است و شهرداری حق ندارد در این مدت مبلغی دریافت کند.

به گزارش فارس.کمبود پارکینگ، ورود بی رویه خودرو به شهر یکی از معضلات اصلی کلان شهر تهران است که تاکنون برای رفع این مشکل اقدامات اساسی انجام نشده است