کربکندی: کی‌روش بهانه می گیرد!

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، کارشناس فوتبال در واکنش به صحبتهای کارلوس کیروش مبنی بر این که تیم ملی و رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا اولویت دارد و بازیکنانی که در تیمهای حاضر در این رقابتها حاضر هستند باید شرکت در اردوی تیم ملی را در اولویت قرار دهند، گفت: این تفکر غیر حرفهای است. فدراسیون ما به دلیل ضعفی که در برخورد با کیروش داشت و نمی خواست بهانهای برای عدم صعود به جام جهانی به دست او بدهد، تمام خواستههای او را برآورده کرد و همین کار او لیگ ما را دچار مشکل کرد. تیمها هر چهار روز یک بار بازی میکردند و به یکباره ۲۰ روز تعطیل میشدند. همین طور شرکت تیم ملی در غرب آسیا اشتباه دیگری بود که میشد به جای آن تیم دوم یا تیم امیدمان را میفرستادیم.

وی ادامه داد: تعطیلی‌های لیگ انکار ناپذیر است. اردوهای تیم ملی بارها باعثتعطیلی لیگ شدند، ولی پس از همان اردوها ما به لبنان هم باختیم. بنابراین اردوهای تیم ملی خیلی در نتایج آن مثمرثمر نبوده‌اند. البته من همه تقصیرات را بر گردن کی‌روش نمی‌اندازم، چون فوتبال ما مدت‌هاست که ستاره ای تولید نمی‌کند. هنوز هم علی کریمی با ۳۴ سال سن جزو کسانی است که می‌تواند در تیم ملی و باشگاهش اثرگذار باشد. متاسفانه برخی رفتارها و اردوهای تیم ملی مشکل ساز بود و فدراسیون نباید اجازه می‌داد که این اتفاقات بیفتد.

کربکندی همچنین در واکنش به این صحبت کی‌روش که گفته بود اگر سازمان لیگ زیر بار خواسته‌های او نرود هیچ مسئولیتی در قبال صعود نکردن تیم ملی به جام جهانی نمی‌پذیرد، گفت: به نظر می‌رسد که کی‌روش کم‌کم دارد بهانه جویی می‌کند. شاید او احساس خطر کرده که تیم ملی به جام جهانی صعود نکند و از این به بعد اگر چنین صحبتی را مطرح می‌کند بیشتر به بهانه جویی شبیه است.

دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال در ادامه درباره صحبت‌های مهدی رحمتی مبنی بر خداحافظی موقت از تیم ملی گفت: وقتی این خبر را شنیدم دیدم که رحمتی هیچ دلیل مشخصی را برای تصمیمش اعلام نکرده است. تا وقتی ندانیم مشکل چیست، نمی‌توانیم در این باره اظهارنظر کنیم، اما آنچه مهم است این است که در شرایط حساس امروز و در حالی که نفر جایگزینی برای رحمتی از قبل تعیین نکرده‌ایم، رفتن او از تیم مطابق منافع ملی نیست و نباید چنین اقدامی صورت گیرد.

وی ادامه داد: رحمتی بازیکن با تجربه‌ای است و به نظر من باید برای این تصمیمش دلیل قانع کننده‌ای ارائه کند؛ دلیلی که از سوی اهل فن و جامعه کشور مورد پذیرش قرار گیرد، در غیر این صورت تصمیم او قابل بخشش نیست.

کربکندی در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا تیم ملی از گذشته به فکر ساختن یک دروازه‌بان دوم نبوده است؟ گفت: همیشه بحثمن این بوده که چرا در بازی‌های تدارکاتی ساده هم از رحمتی استفاده می‌کردیم. این عمل زایده تفکر نتیجه‌گرایی است که متاسفانه در کشور ما رشد بی‌رویه‌ای داشته است. ما باید پیش‌بینی چنین روزی را می‌کردیم تا اگر رحمتی خداحافظی هم نمی‌کرد و مثلا مصدوم می‌شد یا در یک بازی کارت قرمز می‌گرفت به مشکل بر نخوریم. در فوتبالمان آینده نگری نکرده ایم و این نقص به ویژه در دروازه‌ مشهود است.

کربکندی در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کند دلیل تصمیم رحمتی در مقطع کنونی این باشد که وی خیالش از بابت نداشتن جایگزین راحت است؟ گفت: همین طور است! پس از عابدزاده دروازه‌ تیم ملی دگرگونی‌های زیادی را به خود دیده است و هر از چند گاهی یک دروازه‌بان می‌درخشید و افول می‌کرد، تا این که رحمتی توانست از نوسانی که داشت رهایی پیدا کند و کم‌کم بهتر شود. به جای رحمتی هر دروازه‌بان دیگری هم این قدر بازی می‌کرد، می توانست رشد کند و مانند او درجات بالا را طی کند.

وی ادامه داد: حضور ثابت رحمتی در دروازه‌ تیم ملی البته به معنای بی‌اشکال بودن او نیست، او هنوز هم روی خروج‌هایش مشکل دارد و من این مطلب را با خود او نیز در میان گذاشته‌ام. تیم ملی در مقاطع مختلف چند مربی دروازه‌بانان داشته است که تمام آنها تلاش نکردند روی این مشکل کاری انجام دهند. حتی در زمان برانکو هم درباره این مشکل بحثداشتیم، متاسفانه گلرهای ما روی ارسال‌ها قوی عمل نمی‌کنند.

کربکندی ادامه داد: فکر می‌کنم دلیل اصلی این که این مشکلات برطرف نشده است این است که رقابتی بین دروازه‌بان‌ها وجود نداشته یا تفکری برای برطرف کردن اشکال نداشته‌اند. گلرهایی هستند که هیچ وقت اهل مبارزه نبودند. من دروازه‌بان‌های زیادی را با این خصلت دیده‌ام، شاید رحمتی هم از این دایره مستثنی نباشد، چون به نظر می‌رسد او با داشتن یک رقیب یا دروازه‌بان دوم خوب در تیمش میانه‌ای ندارد. رابطه رحمتی یک بار هم به همین دلیل با طالب لو دچار تنش شده بود. دروازه‌بانی در سطح ملی باید تفکر بزرگتری داشته باشد.

سرمربی اسبق تیم ذوب آهن در ادامه گفت: باز هم تاکید می‌کنم که رحمتی باید برای این کارش دلیل قانع کننده داشته باشد، چون رحمتی و امثال او متعلق به خودشان نیستند که هر وقت خواستند بگویند که در تیم ملی بازی نمی‌کنم. فوتبال ایران برای این‌ها زحمت کشیده‌ است، اما در نهایت باید بگویم که با وجود این که رحمتی در تیم ملی تاثیرگذار است نیامدن او اتفاق خاصی نیست و با این مساله دنیا به آخر نمی‌رسد، ما باید فکر کنیم که او بیمار است و نمی‌تواند بازی کند.

کربکندی همچنین درباره احتمال حضور دانیل داوری، دروازهبان ایرانی - لهستانی شاغل در آلمان در تیم ملی به ایسنا گفت: بازیهای او را ندیدهام، اما با توجه به این که بازیکنان دو رگهای که کیروش به ایران آورده خیلی خوب بودهاند، میتوان حدس زد که داوری هم دروازهبان خوب و تاثیرگذاری باشد، مثلا اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد که انتخابهای کیروش بودند یک سر و گردن از بازیکنان حال حاضر ما بالاتر هستند. کیروش یقینا به دنبال آوردن کسانی است که در شرایط کنونی به وی کمک کنند.