به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، بیش از یک سال است که از تحریم صنعت نفت ایران توسط اتحادیه اروپا میگذرد و ایران در این مدت برای اینکه بتواند نفتش را در بازار جهانی عرضه کند، اقدامات مختلفی را انجام داده است.

یکی از اقدامات قابل تحسین ایران نفوذ در دل دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی است، به گونه‌ای که قصد دارد، با خرید شرکتهای پالایشی و توزیع نفت و گاز اقدام به پالایش نفت خود کرده و فرآورده تولید شده را در این کشورها عرضه کند.

حتما به یاد داریم همان روزهای اول تحریم را که مسئولان صنعت نفت اعلام کردند، اروپایی‌ها هرگز نمی‌توانند مانع فروش نفت ایران شوند و اگر این کار هم انجام شود، اروپا نیازش به فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین افزایش می‌یابد، زیرا نفت ایران نسبت به نفت دیگر کشورها می‌تواند فرآورده بیشتری از جمله بنزین را تولید کند.

در طول این مدت یکساله، ایران سعی کرده در برخی از کشورهای آفریقایی و حتی آمریکای لاتین اقدام به احداثپالایشگاه‌های کوچک کند، تا بتواند به جای صادرات نفت، اقدام به تولید و عرضه فرآورده‌های نفتی کند.

هم اکنون نیز شاهدیم بخش خصوصی فعال در صنعت نفت نیز اقدام دیگری را در دستور کار قرار داده است، به طوری که در برخی از کشورهای اروپایی همچون فرانسه، یونان، ترکیه و جمهوری آذربایجان اقدام به خرید شرکت‌های پالایشی و توزیع گاز کرده‌اند، تا بتوانند به فعالیت نفتی و گازی در این کشورها اقدام کنند.

اگر چه مسئولان دولتی هر از گاهی این قسم خبرها را تکذیب کرده‌اند، اما لازم به توضیح است که کار خرید این شرکتها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، به طوری که حتی دولتمردان کشورهای مقصد نیز از اینکه می‌توانند شرکت‌های زیان‌ده نفتی و گازی خود را واگذار کنند و از این طریق کمی از مشکلات اقتصادی که هم اکنون با آن مواجه هستند، را بکاهند راضی و خوشحالند.

هم اکنون شنیده شده است کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا نیز از این اقدام کشورهای اروپایی نسبت به واگذاری برخی از شرکت‌های نفتی خود درس گرفته و قصد دارند، برخی از شرکتهای نفتی خصوصی را از طریق مناقصه واگذار کنند.

این شرایط موجب شده است تا برخی از شرکتهای خصوصی ایرانی که در فهرست تحریم قرار نگرفته‌اند، بتوانند به عنوان خریدار در مناقصه‌های بین‌المللی شرکت کنند.

از طرفی شرکتهای ایرانی حاضر در مناقصه نیز اعلام کرده‌اند، در صورتی که مالک شرکتهای ورشکسته نفتی اروپایی شوند، به طور قطع از اهالی بومی آن کشورها برای اشتغال استفاده خواهند کرد که این امر موجب شده است، تا شرایط خریداران ایرانی نسبت به دیگر رقبا بهتر باشد، زیرا یکی از معضلات کشورهای فروشنده شرکتهای نفتی مشکل افزایش بیکاری است.

هم اکنون برخی از فعالان در صنعت و نفت گاز ایران نیم نگاهی نیز به کشورهای عراق، لبنان و سوریه دارند، به طوری که می‌خواهند پس از اینکه گاز ایران به این کشورها صادر شد، کار توزیع و انتقال گاز را انجام دهند، به همین دلیل فعالان در عرصه سی ان جی از هم اکنون خود را آماده می کنند، تا در اولین قدم کار جایگاه‌سازی در عراق را هرچه زودتر آغاز کنند.

از طرف دیگر باید گفت شرکتهای خصوصی ایرانی مشغول رایزنی با کشورهای هند و پاکستان هستند، تا بتوانند در این کشورها نیز گاز توزیع گاز را پس از اتمام خط لوله صلح برعهده بگیرند که شنیدهها حاکی از آن است که این رایزنیها تاکنون توانسته است، اثرات مثبتی را در خصوص حضور شرکتهای ایران در این کشورها داشته باشد.